معین وکیلی / سردبیر رئیس جمهور ایالات متحده در یک ماه گذشته تمام تلاش خود را برای شکستن برجام و تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران انجام داد. اما این برجام بود که ترامپ را در گام اول شکست داد. برای اولین بار یک قطعنامه امریکا با مخالفت اعضای شورای امنیت روبرو شد و از ۱۵ عضو […]

معین وکیلی / سردبیر

رئیس جمهور ایالات متحده در یک ماه گذشته تمام تلاش خود را برای شکستن برجام و تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران انجام داد. اما این برجام بود که ترامپ را در گام اول شکست داد. برای اولین بار یک قطعنامه امریکا با مخالفت اعضای شورای امنیت روبرو شد و از ۱۵ عضو تنها جمهوری دومنیکن بود که همراه با امریکا رای مثبت به این توافق داد. این اتفاق باعث برآشفتن ترامپ و یک پیروزی بزرگ دیگر برای برجام بود . پس از این اتفاق که ترامپ در یکی دیگر از وعده‌هایش شکست خورد . یک بار دیگر تلاش های بیهوده خود برای بازگشت تحریم های ناجوانمردانه علیه ایران را شروع کرد وی می خواهد با استفاده از مکانیزم ماشه تحریم‌ها علیه ایران را بازگرداند. اما نتیجه این تلاش‌ها مخالفت سه کشور اروپایی، روسیه و چین بوده است . روسیه و چین احتمالا فروشنده اصلی کالاهای نظامی و تسلیحاتی به ایران خواهند بود و حتی برای جلوگیری از این اتفاق حاضر به مقابله حقوقی با ایالات متحده در دادگاه لاهه خواهند بود .

احتمالا استفاده از مکانیزم ماشه توسط امریکا به وسیله نماینده دولت اندونزی رئیس دوره ای شورای امنیت رد خواهد شد و این یک بار دیگر به دولت امریکا ثابت خواهد کرد که توافق برجام از دولت ترامپ قوی تر است .