اگر بخواهم شعارگونه حرف بزنم معلمان پایه ی انسان سازی در کشور هستند و در فلان کشور حقوق بیشتر از دکترا دریافت می کنند و... اما با این حرف ها چیزی عاید معلمان نمی شود معلمان چند صباحی است که اعتراض دارند به همه چی اعتراض دارند ! دلیل این اعتراضات چیست ؟

طاهره نقی ای مدرس IMC (مسابقات جهانی ریاضی) ، 2 سال عضو هيا ت اجرایی انجمن معلمان ریاضی تهران، نفر برتر و برگزيده مسابقه علمی-آموزشی معلمان ریاضی استان تهران با موضوع چالشهای کتاب دیفرانسیل سال چهارم ریاضی در سال 84، امداد گر جنگ ، عضو شورای انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده علوم دانشگاه تهران و عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و عضو شورای عمومی تحکیم وحدت و مسئول قسمت دختران کوی دانشگاه در دوران بمباران تهران به درخواست معاون دانشجویی دانشگاه تهران است که هم اکنونبا سمت ريیس سازمان معلمان ایران در مورد اعتراض معلمان و طرح رتبه بندی به سوالات ما پاسخ داد که در ادامه می خوانید:


در مورد انطباق رتبه معلمان و حقوقشون با هیات علمی دانشگاه ها بفرمایید؟


طبق تبصره ۳ ماده ۲۹ قانون برنامه توسعه ششم کشور ؛ باید حقوق مشاغل مشابه طوری باشد که حداکثر اختلاف آنها از بیست درصد تجاوز نکند. این اولین خواسته ما بود که با تلفیق رتبه بندی و این قانون حقوق ما به حداقل ۸۰ درصد اعضای هیئت علمی برسد و در اصلاح لایحه دولت توسط مجلس در ۱۵ تیر ۱۴۰۰ هم آمد ولی خود نمایندگان بعدا آنرا رد کردند و رتبه بندی را تبدیل به چیزی دیگری کردند که امروز میبینیم!


اعتراضات معلمان چقدر برای نظام میتواند مشکل ساز باشد ؟ آیا این اعتراضات فقط متوجه دولت است یا خیر متوجه نظام هم میشود ؟
به هر حال اعتراضات معلم ها در جامعه، فضای مجازی و در رسانه‌های خارجی منعکس میشود این اعتراضات قانونی است بودجه رتبه بندی در قانون بودجه دیده شده و باید سال قبل اجرا می‌شد که منتقل کردند به اسفند گفتند با احکام اسفند زده میشود که نشد! گفتند توی فروردین و اردیبهشت نشد! گفتند خرداد! نشد تیر نشد! الان هم گفتند مهر . عملا خودشان دارند معلم ها را عصبانی می کنند و به خیابان‌ها میکشند .
حکومت ما باید این درک را داشته باشد که بفهمد معلمان معترض حق دارند به بدعهدی ها اعتراض کنند.
چرا طرح رتبه بندی معلمان اجرا نمیشود ؟

در رابطه با عدم اجرای رتبه بندی، دولت‌های مختلف بهانه های متفاوتی آوردند که مهمترین آنها نداشتن بودجه لازم برای این طرح است اما این دولت( دولت سیزدهم) با توجه به اینکه قانون رتبه بندی در مجلس مصوب شد و شورای نگهبان هم تایید کرد بهانه می آورند که آیین نامه‌ای که برای اجرا توسط آموزش و پرورش نوشته شده با قانونی که مجلس ارائه کرده و مصوب کرده مغایرت دارد بنابراین نمایندگان مجلس میگویند که باید در کمیسیون تطبیق بررسی شود و تا زمانی که آیین نامه بر اساس قانونی که نوشته ایم نوشته نشود اجازه اجرا ندارد مثلاً گفتند کسی که بخواهد بازنشسته شود باید ۲ سال بماند(چون نیرو کم دارند خواستند این کار را بکنند ) و یا این که رتبه بندی شامل نیروهای جوان معلم به طور موقتا فقط برای یکسال اجرا خواهد شد اگر توانستند امتیاز ها را بیاورند ادامه پیدا خواهد کرد اگه نه که ادامه نخواهد داشت و امکان ندارد در یک سالی که بیشترش گذشته بتوانند امتیازات لازم را کسب کنند در حالی که در ماده ۴ قانون نوشته همه معلم ها باید مشمول رتبه‌بندی بشنوند گزینشی در این زمینه نباشد.


این طرح چه فایده ای غیر از افزایش حقوق دارد ؟ آیا باعث ارتقای شغلی هم میشود ؟


اگر درست اجرا شود این طرح میتواند به ارتقاء شغلی معلم ها و به رقابت سالم منجر شود نه اینکه معلم ها را وادار کنند کس دیگری را اجیر کنند برایشان آزمون بدهد یا پژوهشی را بنویسد یا پژوهشی را بخرند.


مسئول نظارت بر طرح رتبه بندی کیست و برای جلوگیری از تقلب و انواع رانت چه تدبیری اندیشیده شده است ؟
مسئول رسیدگی به قانون رتبه بندی خود آموزش و پرورش است و واحد تخلفات اداری در بالاترین سطح نظارت خواهد کرد و پایین تر از آن هیئت های ممیزه وزارتخانه هستند که وظایف نظارت بر کل این قانون و همینطور نظارت بر هیئت های ممیزه استانی و منطقه ای را به عهده دارند و علاوه برآن هم کسانی که شکایت داشته باشند می‌توانند به هیئت های ممیزی اعلام کنند اگر رسیدگی نشد به هیئت بالاتر و همینطور به واحد رسیدگی به تخلفات اداری می توانند این تخلفات را اعلام کنند


این طول کشیدن طرح رتبه بندی که باعث اعتراض معلمان شده به نوعی خرید زمان است ، این خرید زمان به نفع دولت است یا معلمان ؟ این معطلی در آخر به نفع کدام طرف است و به ضرر کدام طرف ؟ و دلیل اصلی و مهم ترین دلیلی که وقفه انداخته در اجرای این طرح چیست ؟

مسلماً طول کشیدن رتبه بندی به نفع معلمان نیست و به نفع دولت است چون بودجه را خرج جاهای دیگر میکند و یا خرج های دیگری که دارد انجام می دهد ولی معلم ها به حقوقشان اضافه نمی شود در حالیکه طبق قانون باید دولت هر سال مطابق افزایش تورم حقوق ها را زیاد کند در حالی که امسال فقط ۱۰ درصد حقوق معلم ها و خیلی از کارمندان اضافه شده اما تورم طبق اعلام بانک مرکزی بالای ۵۰ و ۶۰ درصد است و پولی که باید در مهر ۱۴۰۰ سال پیش داده می‌شد ارزشش خیلی بیشتر از الان بود تا الان که همه چیز چند برابر شده و مسلما به ضرر معلمان است.


دلیل برگزاری هر ساله آزمون استخدامی وقتی این همه معلم حق التدریس و ساعتی و… داریم چیست ؟ چرا ابتدا فکری برای استخدام این تعداد از معلمین نمیشود بعد در صورت کمبود نیرو، آزمون استخدامی برگزار شود ؟


دلیل برگزاری آزمون استخدامی هر سال و عدم جذب نیروهایی که در حال حاضر هستند این است که ردیف استخدامی ندارند وقتی نیرویی ردیف استخدامی داشته باشد در واقع مشمول خیلی از مزایا میشود چون بودجه ندارند نمیخواهند که ردیف استخدامی اختصاص بدهند و برای همین است که فعلا ترجیح میدهند نیروها به صورت پیمانی ،حق التدریس و غیره مشغول کار باشد.
بودجه این طرح از کجا تامین میشود ؟ آیا راهکاری برای تامین بودجه از خود طرح گذاشته شده یا باید بودجه هر سال از منابع دیگر به این طرح تزریق بشود ؟
طبق ماده ۲۵ سازمان برنامه بودجه موظف است هر ساله نسبت به پیش بینی مورد نیاز اجرای این آیین نامه با رعایت قوانین و مقررات مربوط در لوایح بودجه سالانه اقدام کند.
چیزی که مشخصه ولی شاید کسی بیان نکنه اینه که با توجه به اختلاس هایی که درکشور رخ داده در نتیجه نظارت بر کار بانک ها و ادارات نیست ! چه ضمانتی برای اجرای صحیح طرح رتبه بندی وجود دارد که راه به خطا نرود ؟
مهمترین کسانی که میتوانند برای اجرای صحیح رتبه بندی نظارت داشته باشند خود معلم ها هستند علاوه بر آن هیئت های ممیزه مناطق استان ها و مرکزی در وزارتخانه خود همکاران و در واقع تشکل ها هستند که می‌توانند نظارت داشته باشند و هر جا که تخلفی دیدند سریع از طریق رسانه‌ها اعلام کنند
روحانیونی که جذب آموزش و پرورش میشوند در چه مقاطعی و چه دروسی تدریس میکنند ؟ تفاوت حقوق معلمین حق تدریس و روحانی چقدر است ؟


هنوز کم و کیف نحوه کار روحانیون در مدارس مشخص نشده و حقوق شان هم معلوم نیست بنابراین از الان چون طرحی داده نشده نمیشود قضاوت کرد


موانع رتبه بندی بازنشستگان چرا این طرح برای بازنشستگان نیست ؟
کسی که بازنشسته میشود چون در کلاس حضور ندارد نمیتواند در پروسه رتبه بندی شرکت کند زیرا بخش اعظم امتیازات بر اساس مشاهده رفتار و کردار معلم در کلاس و نحوه تدریس و طی کردن دوره های ضمن خدمت و همینطور ارزشیابی سالانه است که بعد بازنشستگی وجود ندارد .


در صورت اجرای طرح معلمینی که الان شاغل هستند و مشمول طرح رتبه بندی بشوند مطمئنا بعد از بازنشستگی حقوقشان با بازنشستگانی که الان بازنشسته هستند تفاوت پیدا میکند ، برای همسان سازی حقوق این دو دسته چه فکری شده ؟


اتفاقا یکی از مواردی که داشت مشکل ایجاد می کرد همین بود که می‌گفتند بودجه بازنشسته ها هم باید از همین بودجه رتبه بندی تامین بشه و این مشکل را در مواقعی ایجاد کرده بود که بعد حل شد چون بودجه بازنشسته ها منبع دیگری دارد مثل خود صندوق بازنشستگی که از آنجا قرار است تامین شود و ربطی به این موضوع ندارد ضمنا اگه طرح همسان‌سازی اجرا شود آنوقت بازنشسته ها هم به ۹۰ درصد حقوق افرادی که هم پایه آن ها هم گروه آنها بودند خواهند رسید.
بانک سرمایه و صندوق فرهنگیان مشخصا دارای منابع مالی هستند، پس چرا انقدر مشکل در پرداخت حقوق معلمان وجود دارد ؟


بانک سرمایه ششمین بانک خصوصی در ایران است که عمده سهامش مربوط به صندوق ذخیره فرهنگیان است اما خود صندوق ذخیره فرهنگیان موسسه ای کاملا خصوصی است که متعلق به اعضای صندوق می باشد نه همه فرهنگیان و رتبه بندی یکی از وظایف حاکمیت هست ربطی به صندوق خصوصی ندارد دو موضوع کاملاً جدا از هم است.


چرا طرحی که در دوره یک رئیس جمهور ارائه میشود در همان دوره به سرانجام نمیرسد و دولت های بعدی را هم درگیر میکند ؟

این را باید از خود دولتمردانی که در زمان آنها این قوانین مصوب شده پرسید و اینکه چرا اینها را به دولت بعدی سپردند بالاخره آنها برنامه خاص و احتمالا تقابل‌هایی با هم داشتند یا بودجه نداشتند که منجر به این مسئله شده است.


با توجه به مشکلات صندوق فرهنگیان و بانک سرمایه تکلیف بودجه طرح رتبه بندی با چه مشکلاتی روبرو میشود ؟

برای حل مشکلات صندوق ذخیره فرهنگیان اعضا و مطالبه گران در تلاش هستند تا چالشها برطرف شود این ربطی به بودجه دولت ندارد طرح رتبه بندی بودجه اش از دولت تامین میشه از بودجه سالانه کشور که در مجلس تصویب میشه ربطی به درآمدهای صندوق ندارد بانک سرمایه هم سهامدارانش پیگیری می‌کنند که یکی از عمده ترین سهامدارانش هم صندوق ذخیره هست که مطالبه گران در اصلاح ساختار صندوق به ویژه بعد از شش منتخبی که در آینده در هیئت امنا حضور خواهند داشت اصلاح ساختار را دنبال میکنند از جمله اصلاح ساختار بانک سرمایه را

  • نویسنده : مرجان شرف
  • منبع خبر : اختصاصی