جریمه های نقدی روش خوبی برای مقابله با بی‌حجابی نیست باید روش های بهتری در رابطه با این موضوع بکار بگیریم

به گزارش ایرانیاشمی گلپایگانی، در رابطه با عملکرد گشت ارشاد گفت: در طرح عفاف و حجاب ستاد، بدحجاب دیگر مجرم نیست بلکه متخلف است و به جای پرونده سازی و مجازات‌هایی که در قانون آمده است، شخص جریمه نقدی می‌شود.» اشاره ی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر به طرح 120 صفحه ای «حجاب و عفاف» است که ستاد امر به معروف و نهی از منکر در زمستان 1400 تهیه و به سازمان های دولتی ابلاغ کرد.
فقط ما در صف اول برخورد با بدحجاب‌ها در کف خیابان‌ها هستیم
هنوز نیروی انتظامی به عنوان مجری اجرایی گشت‌های ارشاد، از چند و چون تصمیم‌گیری‌های ستاد امر به معروف و نهی از منکر در مورد جریمه‌های نقدی بدحجابی بی‌اطلاع است. سردار حسین رحیمی، فرمانده پلیس تهران بزرگ در این مورد به خبرنگاران، گفته هنوز چیزی به آن ها ابلاغ نشده است.
از دیگرسو، سرهنگ حاج احمد میرزایی، رییس پلیس امنیت اخلاقی تهران بزرگ، با تاکید براینکه بر اساس قانون، برای امر به معروف و نهی از منکر، ۳۳ دستگاه مسئوولیت قانونی دارند، گفته: «اتفاقا ما آخرین دستگاه هستیم. تمام این دستگاه‌ها برای این امر و ترویج فرهنگ حجاب و عفاف و فرهنگ‌سازی برای مقابله با بدحجابی، بودجه دارند ولی عملا کار خاصی نمی‌کنند و فقط ما هستیم که در صف اول برخورد با بدحجاب‌ها در کف خیابان‌ها هستیم .»
او در واکنش به برخی ادعاهای شهروندان که بر اساس آنها، کسانی که از سوی نیروهای گشت ارشاد به خاطر بدحجابی یا پوشش نامناسب بازداشت و تحویل مراجع قضایی می‌شوند، گفته: «چنین چیزی صحت ندارد. ماموران ما ابتدا به کسانی که حجاب را رعایت نمی‌کنند یا پوشش نامناسبی دارند یا به هر دلیلی رفتار غیرمتعارفی دارند، تذکر داده و پس از شرکت در دوره‌های آموزشی، از آن ها تعهد کتبی گرفته و آزاد می‌شوند. اگر فرد دوباره رفتارش را تکرار کرد این‌بار والدین آنها احضار می‌شوند و از آن ها تعهد گرفته می‌شود. ولی کسی به مراکز قضایی ارجاع داده نمی‌شود.» او تاکید کرده که «این برخورد ارشادی ما در حالی است که براساس قانون، افراد بدحجاب می‌توانند مشمول ۷۴ ضربه شلاق و ۱۰ تا ۲ ماه حبس شوند.»
به گفته ی رییس پلیس امنیت اخلاقی تهران بزرگ، «براساس قانون هیچ نهاد و ارگانی جز پلیس نمی‌تواند با شهروندان بدحجاب برخورد کند. البته اگر فردی حقیقی خواست در قالب وظیفه آمر به معروف و ناهی از منکر، به شهروندان تذکری بدهد، آن بحث دیگری است و اشکالی ندارد و ما هم از وی حمایت می‌کنیم ولی اینکه نهاد و ارگان‌های مختلف با ماشین آرم‌دار و لباس‌های فرم بخواهند به دلیل بدحجابی جلوی مردم را بگیرند و با آنها برخورد کنند اصلا قانونی نیست.»
میرزایی این را هم گفته که «اگر از سوی ما برخوردی با مردم بشود برای‌شان قابل قبول‌تر است تا اینکه هر سازمان و نهادی بخواهد برای خودش با متخلفان برخورد کند. در این صورت سنگ روی سنگ بند نمی‌شود!»
آنچه پیرامون رعایت حجاب اسلامی،‌ سال هاست که در جامعه مطرح می شود و با روی کار آمدن دولت سیزدهم به نظر، جدیت بیشتری برای این الزام، وجود دارد. و با توجه به صحبت های دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر، مبنی بر تخلف بودن بدحجابی، به نظر می رسد مسئولین، پس از عبور از مراحل ارشاد و استفاده از ون های گشت برای انتقال بدحجابان به اماکن مربوطه، به اخذ وجه نقد از بدحجابان رسیده اند.

  • نویسنده : سارا استوار
  • منبع خبر : روزنامه آرمان ملی