یادداشت سر دبیر / معین وکیلی دکتر فرزین شاید اولین گزینه برای وزارت اقتصاد بود. دقیقا همان نقطه‌ای که میگفتند اولین اختلاف داخلی دولت رئیسی اتفاق افتاد. جایی که مخبر معاون اول رئیس جمهوری که طی این مدت نشان داده کم قدرت تر از خود ریاست جمهور نیست. اصرار به انتخاب دکتر فرزین برای وزارت […]

یادداشت سر دبیر / معین وکیلی

دکتر فرزین شاید اولین گزینه برای وزارت اقتصاد بود. دقیقا همان نقطه‌ای که میگفتند اولین اختلاف داخلی دولت رئیسی اتفاق افتاد. جایی که مخبر معاون اول رئیس جمهوری که طی این مدت نشان داده کم قدرت تر از خود ریاست جمهور نیست. اصرار به انتخاب دکتر فرزین برای وزارت اقتصاد داشت و رئیس جمهور گزینه‌های دیگری داشت و در آخر این دو نفر روی یک گزینه وحشتناک یعنی احسان خاندوزی توافق کردند و بعد از آن نیز صالح آبادی اقتصاد نشناس را به ریاست بانک مرکزی رساندند .

در این روز‌ها واقعا حال و اعصاب نوشتن برایمان نمی ماند ! یعنی واقعیتش بعد از این چند ماه نمی دانم چرا باید از دولت انتقاد کنم ولی خوب رویکرد رئیس کل بانک مرکزی واقعا انگشت به دهانم کرد! تا نقل قول ایشان را خواندم بلافاصله گفتم از کمالات شیخ ما این است!

دکتر فرزین فرمودند : عده‎‌ای در بازار به صوت تعمدی دنبال بالا بردن قیمت ارز هستند و قیمت 46 هزارتومانی دروغ است و قیمت دلار حدود 43400 تومان میباشد .

فارغ از اینکه فرزین با چه دیدگاه و چه مستندی همچین صحبتی میکند،این دستکاری تعمدی در بازار چیزی نیست که تنها خودش متوجه آن شده باشد. اما مکانیزم دستکاری بازار توسط همان افراد که البته از نظر من افراد کم قدرتی نیز نیستند . همان مکانیزم اقتصادی عرضه و تقاضا است. در بازار هر کس هر هزارتومانی که قرار نیست با آن مایحتاج خودش یا خانواده اش را تامین کند را در جیبش میگذارد و به دنبال دلار در حوالی میدان فردوسی بالا و پایین میرود .

آقای دکتر فرزین اقتصاد خوانده و اقتصاد دان برجسته که البته شاهکار مدیریتیشان فاجعه هدفمندی یارانه‌هاست و به خاطر آن از رئیس جمهور وقت کشور یعنی دکتر محمود احمدی‌نژاد نشان افتخار گرفته‌اند .دست به یک ابتکار جدید نیز زده اند بعد از سامانه های سنا و نیما و … ایشان این بار سامانه جدیدی به نام سامانه ناخدا را میخواهند راه اندازی کنند . ای کاش دکتر فرزین و آقای مخبر و دوستانشان یک بار بیایند و شفاف اعلام کنند هزینه راه اندازی هر سامانه چقدر است ؟

این کارتخوان های نان که آخر هم ما نفهمیدیم چطور باید از آن استفاده کرد و سامانه کالابرگ الکترونیکی و … هر کدام چه مقدار هزینه برای دولت تراشیده است ؟

خلاصه ماجرا که بله آقای دکتر … شیره هم شیرین است و بله عده‌ای مطمئنا در میان بازار به دنبال افزایش قیمت دلار هستند کسانی که زندگیشان با افزایش قیمت دلار می چرخد. اما مهم‌ترین سوال این است وظیفه شما چیست ؟ وظیفه شما فقط آن است که 6.5 میلیارد دلار 28000 تومانی را به دست کسانی برسانید که معلوم نیست در بازار آن را به چه قیمتی بفروشند ؟ یادمان نرفته در دوره‌های پیشین نیز همین نسخه برای اقتصاد ایران پیچیده شد. اما حضرات همان دلارها را در بازار آزاد فروختند و قیمت را بالا بردند … دکتر جان بله … شیره شیرین است.