آشنایی با باز سرمایه ما را در مواجه با بحران‌های این بازار که اصلاح می‌خوانیم، توانمند ساخته و از نگرانی‌مان می‌کاهد. کافی‌ست مهارت‌های‌مان را از بازار و شناخت آن بیش‌تر کرده و با قدرت به سمت کسب درآمد بشتابیم.

نوسان‌ در بازار سهام طبیعی است اما بعضی وقت‌ها، سرمایه‌گذاران با تجربه و محتاط را نیز دچار نگران می‌کند! در واقع ریسک، عنصری جدانشدنی از بازار سرمایه به حساب می‌آید. هر چه آگاهی‌مان از رفتار و طبیعت بازار بیش‌تر باشد، ریسک‌‌مان منطقی‌تر شده و در مواجه با موج‌ها و نوسان‌های بازار تصمیم‌های صحیح‌تری اخذ می‌کنیم. برای عبور از بحران‌های مالی کافی‌ست از قبل حواس‌مان را جمع کرده و در مواجه با آن تصمیم مناسبی بگیریم! سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه به آگاهی، مهارت  و تجربه نیازمند است و این مهم حاصل نمی‌شود مگر با تلاش، صبوری و کسب آگاهی! در واقع سهامداری نیازمند مطالعه و مشورت است و هر چه بیش‌تر بیاموزیم، نسبت به آن آگاه‌تر می‌شویم.

در گذشته از بازار سهام به‌عنوان شغل دوم یاد می‌شد اما امروزه با تخصصی‌شدن سرمایه‌گذاری در بازار سهام و مطالعه رفتار سرمایه‌گذاران معتبر جهان، مشخص می‌شود که سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه خود به تنهایی شغل محسوب شده و از مهارت‌های پر درآمد به حساب می‌آید. از طرفی سرمایه‌گذاران بازار سرمایه افرادی صبور، با دانش اقتصادی و قدرت تحلیل‌گری بالا، ریسک‌پذیر و اتفاقاً منطقی هستند و مهم‌تر از همه به‌شدت امیدوارند و اصطلاحاً از اعداد و ارقام خوب سر در میاورند! اگرچه برای تبدیل‌شدن به سرمایه‌گذاری با ویژگی‌های بالا سال‌ها تلاش و پشتکار لازم است.

کتاب‌ها و مقاله‌های بسیاری در بازار سرمایه مورد استفاده سهامداران قرار می‌گیرند تا روند آتی بازار را قابل تحلیل کرده و ریسک سرمایه‌گذاری در بازار را کاهش دهند. محوریت اصلی کتاب‌ها و مقاله‌ها، شناخت بیش‌تر روندهای بازار سرمایه است. از روندهای اثرگذار در بازار سرمایه می‌توان به جریان‌های خرید و فروش و ورود نقدینگی اشاره داشت؛ روندهایی که قیمت سهم را پایین آورده تا آن را به ارزان‌ترین قیمت خریداری کنند و روندهایی که مانع از ریزش قیمت سهام می‌شوند. در واقع آشنایی با مبانی بازار سرمایه که از طریق جستجو در موتور جستجوگر اینترنت در اختیارمان قرار دارد، به ما می‌آموزد که سرمایه‌گذاری در این بازار قمار نیست و از روند عالمانه‌ای پیروی می‌کند و کافی‌ست از این روند عالمانه، تا حدودی با خبر شویم.

اصلاح قیمت سهام در پی رشد آن روندی منطقی در معاملات سهام به‌حساب می‌آید و بازار سهام پس از افزایش قیمت‌ها مدت کوتاهی به استراحت می‌پردازد. این استراحت بازار از فروش سهام توسط سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی ناشی می‌شود؛ سهام‌دارانی که احتمالا در قیمت پایین‌تری سهام‌شان را خریداری کرده‌اند و امروز به سود مورد پیش‌بینی خود رسیده و سهام‌شان را به سهامداران جدید منتقل می‌کنند. از طرفی سهامداران جدید یا سهامداران جایگزین که به ارزش سهام و آینده بازار خوش‌بین هستند سهام مورد معامله را آرام آرام خریداری کرده و منتظر بازگشت بازار می‌مانند. قیمت سهام در بازار بورس از تقاضای خرید و تقاضای فروش تعیین می‌شود و هرچه تمایل سهام‌داران به خرید سهام بیش‌تر باشد، قیمت سهام افزایش و در مقابل آن هرچه فروشندگان به فروش سهام تمایل داشته باشند، قیمت سهام کاهش می‌یابد. از این رو خرید سهام شرکت‌های با پشتوانه و درآمدزا می‌تواند آینده سرمایه‌مان را تضمین کند و از بحران‌های کوتاه مدت با صلابت بیش‌تری عبور کنیم.

استراتژی‌های بسیاری در خرید و فروش سهام به کمک‌مان می‌آید تا از ریسک‌ و نگرانی‌مان بکاهند. با مطالعه استراتژی‌های بازار سرمایه و مدیریت ریسک می‌توانیم سرمایه‌گذاری مطمئن‌تری داشته باشیم و هیچ وقت از اصلاح‌های بازار نگران نباشیم. بازار سرمایه‌ ایران در سال‌های آتی روند صعودی قابل قبولی به خود می‌بیند، به‌طوری‌که نقدینگی و سرمایه‌های در جریان در بازارهای مالی دیگر را به خود جذب خواهد کرد.

پر سود باشید…