رئیس اسبق اتحادیه روغن و لاستیک خودرو: کاهش قدرت خرید مردم باعث شده که دهک‌های پایین درآمدی به خرید لاستیک‌های دست دوم روی بیاورند که با توجه به فرسودگی جان و مال آن‌ها را تهدید می‌کند./ رئیس سابق اتحادیه پیراهن دوزان: با توجه به کاهش قدرت خرید مردم و گسترش فقر، به نظر می‌رسد که فروش صنف قریب ۴۰ تا ۵۰ درصد کاهش یافته است. مردم سعی می‌کنند که با همان پوشاک قدیمی سر کنند و واقعاً توانی برای خرید لباس نو ندارند.

به گزارش ایرانیان فردا نقل از آفتاب نیوز، جواد درودیان از فعالان صنف پوشاک و رئیس سابق اتحادیه پیراهن دوزان گفت: در قدیم، برخی از مردم هنگام خرید پیراهن، یک یقه یدک نیز سفارش می‌دادند که در صورت سابیده شدن یقه اصلی آن را جایگزین کنند، اما در حال حاضر چنین گزینه‌ای وجود ندارد، با توجه به کاهش قدرت خرید مردم و گسترش فقر، به نظر می‌رسد که فروش صنف قریب ۴۰ تا ۵۰ درصد کاهش یافته است. مردم سعی می‌کنند که با همان پوشاک قدیمی سر کنند و واقعاً توانی برای خرید لباس نو ندارند.

وی افزود: پس از رشد قیمت ارز، واردات بسیاری از محصولات حوزه پوشاک با رکود مواجه شد، زیرا نرخ بالای ارز و کاهش قدرت خرید مردم، توجیه اقتصادی واردات را کاهش داده است، کاهش واردات این امید را در دل تولیدکنندگان داخلی پوشاک زنده کرد که فروش آن‌ها احتمالاً افزایش خواهد یافت، با این همه افزایش قیمت بالای مواد اولیه، اجاره و دیگر هزینه‌ها در کنار کاهش شدید قدرت خرید مردم این امید‌ها را بر باد داد.

عباس سماواتی رئیس سابق اتحادیه لاستیک و روغن اتومبیل نیز گفت: قیمت یک خودرو پراید ۸ میلیون تومان بود و اکنون به گفته برخی منابع نرخ آن به ۳۰۰ میلیون تومان رسیده است، به تبع هزینه‌های سرویس و قطعات و خدمات خودرو نیز رشد کرده است، اما ظاهراً قدرت خرید مردم همگام با افزایش قیمت‌ها رشد نیافته است، در این بین برخی دهک‌های پایین درآمدی ناچاراً به خرید لاستیک‌های دست دوم روی می‌آورند، اقدامی که با توجه به فرسودگی این لاستیک‌ها ممکن است خطرات جانی و مالی برای آن‌ها در پی داشته باشد.

وی همچنین گفت: حداقل هزینه تعویض روغن ماشین با فیلتر و دیگر مسائل به ۵۰۰ _۶۰۰ هزار تومان رسیده است، با افزایش قیمت طبیعتاً تقلب نیز رشد یافته است. افرادی که روغن‌های سوخته را بازیافت می‌کنند اگر خیلی با وجدان باشند برخی مواد را به آن اضافه می‌کنند که کیفیت روغن بازیافتی را افزایش می‌دهد، اما بسیاری همان روغن بازیافتی را در مارک‌های تقلب با سود بالا به فروش می‌رسانند، این مسئله نیز صدمات جدی به موتور خودرو و قطعات آن وارد می‌کند.

محمد سلیمانی، رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی گفت: گفته یکی از مقامات در مورد گم شدن روزانه ۵۰ میلیون قرص نان شائبه‌های را به وجود آورد، این در حالی است که مسائل مختلفی در این خصوص دخیل است. تعدادی از اعضای صنف ما هنوز سهمیه آرد خود را دریافت نکرده‌اند. برخی از مردم نیز هنوز با اصرار در مقابل دریافت نان پول نقد پرداخت می‌کنند، اتباع خارجی به ویژه بسیاری از اتباع افغانستان نیز که اصلاً کارت بانکی در اختیار ندارند، برخی از دستگاه‌های نصب شده در نانوایی‌ها نیز با اشکالاتی مانند هنگ شدن مواجه می‌شوند، مجموع این مسائل باید لحاظ شود و با اشاره به آن‌ها برآوردی دقیق‌تر ارائه گردد.

وی در پاسخ به سوالی در مورد اتهام فروش آراد به نانوایی‌ها، بیان کرد: آرد مصرفی در نان سنگکی‌ها آرد ۱۲ درصد است و به درد صنایع مواد غذایی نمی‌خورد. اما به صورتی عمومی نیز نانوایان با توجه به این مسئله که اقبال مردم به نان افزایش یافته تا دیروقت پخت انجام می‌دهند و شاطر وقتی می‌بیند مردم ایستاده‌اند قطعاً به عرضه نان ادامه می‌دهد. در حال حاضر نیز قیمت بسیاری از غلات، حبوبات و محصولاتی مانند ماکارونی رشد داشته است و به نظر می‌رسد این رشد قیمت و کاهش قدرت خرید مردم، باعث افزایش اقبال آن‌ها به نان شده است، در واقع با گسترش فقر اقبال به نان رشد کرده، ۲۰ درصد سهمیه نان‌های صنعتی و فانتزی هم حذف شد و قیمت این طیف از نان‌ها هم بالا رفت و این موضوع نیز در استقبال بیشتر مردم از نان‌های سنتی تاثیر گذار بود.

  • نویسنده : سارااستوارحصاری
  • منبع خبر : آفتاب نیوز