معین وکیلی _ایرانیان فردا ایران جزو معدود کشور‌هایی است که همچنان مجازات اعدام را در قوانین کیفری خود دارند . این قانون در مواردی چون قتل نفس ،محاربه ، تجاوز و … کارآیی دارد و همچنان بسیاری از قضات به آن حکم می کنند . در اینجا بازخورد شبکه های مجازی و عامه مردم را […]

معین وکیلی _ایرانیان فردا

ایران جزو معدود کشور‌هایی است که همچنان مجازات اعدام را در قوانین کیفری خود دارند . این قانون در مواردی چون قتل نفس ،محاربه ، تجاوز و … کارآیی دارد و همچنان بسیاری از قضات به آن حکم می کنند . در اینجا بازخورد شبکه های مجازی و عامه مردم را در مقابل اعدام بررسی می‌کنیم .

اعدام بکنید ، قتل‌های ناموسی و رومینا اشرفی

سکانس اول درگیری مردم با مجازات اعدام در مقابل رومینا اشرفی و ماجرای قتل او توسط پدرش رخ داد . پدر رومینا اشرفی که از گریختن دختر ۱۳ ساله اش با پسری ۲۸ ساله عصبانی بود . پس از مشورت با یک وکیل و مطمئن شدن از عدم تخصیص مجارات اعدام به طرز فجیعی شبانه دخترش را به قتل رساند . در حالی که سالیانه ده ها مورد قتل ناموسی در ایران انجام میشود. مورد قتل رومینا به شدت در رسانه های مجازی ترند شد و چرخید تا جایی که معاون امور زنان رئیس جمهور و ریاست دستگاه قضا نیز به آن ورود کردند. و حالا این حکم در شش و بش اجرا شدن است .

سکانس دوم ،اعدام به جرم شرب خمر و شروع مخالفت مردم با اعدام !

در حالی که همین مردم تا یک هفته قبل به شدت به دنبال قصاص نفس پدر رومینا بودند . با شنیدن خبر صدور حکم اعدام برای یک زندانی به جرم شرب خمر مجدد رسانه های مجازی شروع به ایراد گرفتن از حکم اعدام کردند . دادستانی مشهد مقدس شهر محل صدور حکم از حکم صادره دفاع کرد و این الکلی بود بر آتش فضای مجازی که البته در این مورد خیلی موفق نبود و تنها فنری بود که جمع شد برای اتفاق بعدی !

#اعدام_نکنید،ترند ۶ میلیونی و حمایت ترامپ .

باور کنید یا نکنید حکم اعدام سه جوانی که در اعتراضات آبان ماه حضور داشتند. نیروی جمع شده در فنر را آزاد کرد . مردم و در کنار آن ها سلبریتی های کوچک و بزرگ در آتش افروخته دمیدند تا رئیس جمهور به دنبال رای امریکا نیز با یک پست فارسی از آنها حمایت کند. عدم اطلاع رسانی درست قوه قضائیه در این پرونده و ادعای داده نشدن فرصت دفاع مناسب و عدم حضور وکلای تعیینی در دادگاه باعث این نکته شد که مردم بیش از پیش به دنبال رشد این هشتگ باشند . کاریکاتور‌های برادران نیسانی و البته حمایت اکثر سلبریتی‌ها باعث این نکته شد که حتی کوچکترین پرسنده‌ای سریعا به باد انتقاد گرفته شوند . هر چند به گفته وکلای متهمین ایرادات شکلی بسیاری به پرونده وارد بوده ولی تا الآن هنوز که هنوزه جزئیاتی از پرونده منتشر نشده . و صرفا تمامی طرفین به کلیاتی که به نفع خودشان بوده اشاره کرده‌اند البته خبرگزاری‌های حکومتی نیز این وسط با انتشار فیلم‌های نامرتبط و قدیمی و به سخره گرفتن افکار عمومی باعث این شدند که موضع قوه قضائیه ضعیف تر از تمام دوران شود . این ماجرا و البته اعاده دادرسی باوری عمومی در همبستگی نیروهای مجازی ایجاد کرد . باوری که بازهم توسط قوه قضائیه با ربات خطاب کردن مردم و جو خواندن موضوع به تمسخر گرفته شد و همه را یاد نوار خواندن صدای مبارک الله اکبر توسط بختیار ملعون انداخت . به هر صورت این همبستگی ملت در دفاع از اسلام و انقلاب و ایجاد بستری مناسب برای اجرای درست و مناسب قوانین مبارک اسلام بوده که خواهی نخواهی توسط قوه قضائیه دیده شده .