پرسشی که در اینجا مطرح می شود این است که آن دغدغه مندان به خون مسلمانان، چرا درباره این رفتار خودخواهانه و تلاش برای مسلمان کشی طالبان، دوباره روزه سکوت گرفته اند؟

احمد مسعود در مصاحبه اختصاصی با العربیه که سایت ایرنا آن را نقل کرده، مدعی شده که:

1.گروه طالبان گفت‌وگوهای صلح را رد کرد و طالبان برای پایان دادن به جنگ از گفت‌وگو امتناع کردند.

2.ما می خواهیم جنگ را در افغانستان به پایان برسانیم و برای گفت‌وگو تلاش می‌کنیم.

3.ما آماده گفت‌وگو با طالبان هستیم و با این جنبش تماس داریم (…) حتی پدرم با طالبان صحبت کرده‌ است. او در سال ۱۹۹۶ بدون سلاح و محافظ با رهبران جنبش در خارج از کابل رایزنی کرد و به آنها گفت: “چه می‌خواهید؟ اجرای احکام شریعت و دین اسلام؟ما هم مسلمان هستیم و ما نیز صلح می‌خواهیم، پس اجازه دهید با هم کار کنیم”.

پیش از این نیز احمد مسعود در مصاحبه با الشرق الاوسط اعلام کرده بود که: “اگر در افغانستان صلح برقرار شود، حاضر است که با طالبان گفت‌وگو کند و از خون پدرش بگذرد.”

در روزهای گذشته، برخی جریانات بین المللی مسلمان که بعد از مدت ها سکوت نسبت به ریخته شدن خون مسلمانانِ جهان، یکدفعه دغدغه مند شده بودند، احمد مسعود را بابت جنگ داخلی و امکان ریخته شدن خون مسلمانان نکوهش کردند که این موضوع باعث گردید، جبهه مقاومت دوم پنجشیر، برای صلح با طالبان، پیشقدم گردد.

اما به تازگی، طالبان مدت 4 ساعت به احمد مسعود و جبهه مقاومت پنجشیر، وقت داد تا تسلیم شوند و اگر تسلیم نشوند، بعد از آن به پنجشیر حمله کرده، آتش بس را برهم می زنند.

اما احمد مسعود همانطور که در بالا گفته شد، در عین پایبندی به صلح طلبی، اجازه تعرض به پنجشیر و مناطق پدری اش را نمی دهد و هرگز ذلت تسلیم شدن در برابر یزیدیان را نمی پذیرد و این نشان از پرورش او در مکتب امام حسین(ع) دارد.

اما پرسشی که در اینجا مطرح می شود این است که آن دغدغه مندان به خون مسلمانان، چرا درباره این رفتار خودخواهانه و تلاش برای مسلمان کشی طالبان، دوباره روزه سکوت گرفته اند؟ آیا از نگاه اینان شیعیان و اهل تسننِ شمال افغانستان، مسلمان نیستند؟ تنها گروه متحد با القاعده یعنی طالبان، مسلمان هستند؟

ابوالفضل بابادی شوراب