عمق محرومیت روستاهای پل ابریشم به قدری زیاد است که هنوز جاده اصلی این منطقه بهسازی و آسفالت نشده است.

به گزارش پایگاه خبری ایرانیان فردا وبه نقل ازایرنا؛ پل ابریشم با پنج روستای محمدآباد، حسین آباد، چاه شیرین، چاه فرش و خانه گلی در ۷۰ کیلومتری شمال شرقی میامی قرار دارد.
بیشتر مردم پل ابریشم به کشاورزی و دامداری مشغول هستند و بسیاری از جوانان این روستاها به دلیل نبود امکانات اولیه به شهرستان های همجوار مهاجرت کرده اند.
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی با حضور رئیس جمهور دولت سازندگی در این منطقه اقداماتی صورت گرفت و جاده ارتباطی منطقه آسفالت شد ولی به دلایل مختلف از جمله عدم آسفالت مناسب و حوادث طبیعی برخی مسیرهای این جاده تخریب شده است.

رفاه مسئولین یا رفاه مردم مسئله این است!

علی عطاخانی از جوانان این منطقه با گلایه مندی از عدم توجه مسئولان به این منطقه در گفت و گو با ایرنا افزود: در سابق بیشتر مدیران با توجه به جاده خاکی پل ابریشم برای اینکه به خودروهایشان آسیبی وارد نشود خدمتی به این منطقه نکرده اند.
وی گفت: در این منطقه هفته ای یک بار پزشک حضور پیدا می کند و در صورت بروز مشکل و حادثه تا زمانی که اورژانس با وجود یک جاده پر فراز و نشیب حضور یابد برخی بیماران فوت می کنند.
احمد امیری یکی از اهالی روستاهای پل ابریشم نیز با اشاره به اینکه بهسازی و آسفالت راه ها خدمات رسانی را آسان تر می کند در گفت و گویی ابرازداشت: امیدواریم در دولت مردمی سیزدهم جاده های این منطقه ساماندهی شود.
رضا امیری عضو شورای روستای چاه شیرین با اشاره به اینکه پل ابریشم از محروم ترین مناطق استان سمنان محسوب می‌شود در گفت و گو با ایرنا افزود: مردم این منطقه چشم انتظار خدمات دولت سیزدهم هستند تا مشکلات اساسی مردم شامل راه های روستایی و بهداشت نیز برطرف شود.
وی تصریح کرد: جاده پل ابریشم از روستای شریف آباد قسمتی آسفالت و سپس ۱۰ کیلومتر خاکی با موج های فراوان دارد و بهسازی جاده ضرورت دارد.
فضل الله شجاع از اعضای شورای محمدآباد نیز با اشاره به اینکه سالها با مشکلات فراوان شامل راه، بهداشت و آب شرب در این منطقه مواجه هستیم گفت: اداره راه و شهرسازی شهرستان میامی برای تامین بودجه لازم تلاش داشته اند و امیدواریم تا پایان سال وعده های داده شده عملیاتی و اجرای این طرح انجام شود.
شجاع گفت: با توجه به اینکه جاده های بین روستایی آسفالت هست ولی نیازمند تعریض و روکش آسفالت می باشند.


بااعطای اعتبارات محرومیت زایی می توان راه های ابریشم را بهسازی کرد

محسن قدرتی رییس اداره راه و شهرسازی میامی در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: ۸۹ میلیارد ریال در راستای محرومیت زدایی به جاده شریف آباد – پل ابریشم اختصاص یافته است.
وی ادامه داد: در صورت مساعد شدن هوا از ابتدای روستای محمد آباد به سمت شریف آباد حدود سه و نیم کیلومتر عملیات اجرایی و روکش آسفالت می شود.
رییس اداره راه و شهرسازی میامی افزود: برای ۶ و نیم کیلومتر دیگر این مسیر اسناد تهیه شده است و در حال مطالعات مناقصه می باشد تا عملیات اجرایی تا پایان سال جاری انجام شود.
وی تصریح کرد: بهسازی ۱۰ پل و تعریض یک پل در این مسیر در دستور کار قرار دارد.

امیر عمیدی مدیرکل راه و شهرسازی شرق استان سمنان نیز با اشاره به اینکه با پرداخت اعتبارات لازم و مساعد بودن شرایط آب و هوایی عملیات اجرایی بهسازی و روکش آسفالت جاده پل ابریشم آغاز می شود در گفت وگو با ایرنا افزود: تسویه ۱۶میلیارد ریال مطالبات پیمانکار قبلی در راستای اجرای ۱۴ کیلومتر روکش آسفالت باقی مانده است و در صورت تامین اعتبار عملیات اجرایی آغاز می شود.
وی ادامه داد: درصورت تامین اعتبار از تبصره ۱۴ و تخصیص ۲۰ درصد به صورت نقدی بهسازی مسیر انجام می شود.


اختصاص ۲۸میلیارد ریال از طرح اقدام ملی به راه پل ابریشم 

احمد ملایری فرماندار میامی نیز با اشاره به اختصاص ۲۸میلیارد ریال از طرح اقدام ملی به جاده پل ابریشم در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: بخشی از جاده های روستاها بر اثر حوادث طبیعی و تردد کامیون ها تخریب شده که نیاز است هرچه سریع تر تعمیر و یا بازسازی شوند.

وی افزود: پل های جاده پل ابریشم – شریف آباد نیز در مدت زمان طولانی که عملیات اجرایی بهسازی این مسیر انجام نشده است تخریب شدند که باید در اسرع وقت بازسازی شوند.

ملایری ادامه داد:مشکلات راه های دیگر روستاهای بخش مرکزی و کالپوش نیز باید برطرف شود.
فرماندار میامی با اشاره به حادثه خیز بودن جاده های روستایی بخش مرکزی و کالپوش، نصب تابلو و علائم راهنمایی و هشداردهنده برای پیشگیری از حوادث در این جاده ها را ضرورت دانست.

کاروانسرای محمدآباد پل ابریشم که قدمت آن مربوط به دوره صفویه است  در ۶۰ کیلومتری شمال شرقی میامی روستای محمدآباد واقع شده و کاروانسرای سنگی که مربوط به دوره صفویه است از جاذبه های گردشگری این منطقه محسوب می شود که دارای پلانی از نوع ۲ ایوانی است و مصالح آن در دیوارها از سنگ و گچ و طاق‌ها را با آجر بنا کرده‌اند، ایوان‌ها در ضلع شمالی و جنوبی بنا قرار دارد و در ۴۰ کیلومتری  شمال  شرقی  میامی قرار داد.

  • نویسنده : آذین معصومی
  • منبع خبر : ایرناhttps://www.irna.ir/