امروزه مدیریت مالی ابزاری‌ست که می‌تواند ما و کشور را از بحران اقتصای ایجاد شده نجات دهد. برای یادگیری مهارت مدیریت مالی بازار سرمایه می‌تواند شروع قابل قبولی باشد. از این فرصت ایجاد‌شده باید به اندازه‌ی کافی استفاده کنیم.

بی‌تعارف شروع کنیم که همه ما خوب می‌دانیم که اقتصاد کشور عزیزمان با مشکل مواجه شده است؛ از بحران‌های مدیریتی داخلی که بگذریم، زیرا مدیریت داخلی کشور دائمی نیست و هر ساله چه با انتخابات و چه با نظارت مجلس و شخص رئیس جمهور تغییر می‌کند، دست بیگانه در کار است و مانع پیشرفت اقتصادی کشور می‌شود. با این وجود اگر از بحران سربلند بیرون بیاییم هم عزتمندتریم و هم توانمندی فوق‌العاده‌ای بدست می‌آوریم. پس برای عبور از این بحران لازم است مصمم و هم‌دل باشیم و با هم برای سازندگی و آبادانی کشور تلاش کنیم! هر یک از ما برای عبور از بحران توانمندی‌هایی داریم که لازم است متمرکز شوند و مورد استفاده قرار گیرند. از مهم‌ترین توانمندی‌های فردی می‌توان به مدیریت مالی، مدیریت منابع و مدیریت بهره‌وری اشاره داشت؛ هر سه به‌صورت بالقوه در وجودمان قرار دارد اما لازم است آن‌ها را بالفعل کرده و مورد استفاده قرار دهیم.

دانش مدیریت مالی، مدیریت منابع و افزایش بهره‌وری به‌صورت ذاتی در وجودمان نهاده شده اما نیاز به تقویت و کسب مهارت دارد. گاهی شرکت در یک دوره آموزشی یا فعالیت اقتصادی به افزایش توانمندی و تجربه‌مان کمک می‌کند و ما را هوشیار می‌سازد. یکی از ابزارهای مهم در پیش‌برد این هدف که سال‌ها مغفول مانده است، آشنایی عموم مردم با بازهای مالی به‌خصوص بورس است. همانطور که ما ایرانیان از دانش سیاسی خوبی برخورداریم و می‌توانیم مسائل سیاسی را تحلیل کنیم، لازم است از بازارهای مالی و مسائل اقتصادی اطلاعات بیش‌تری بدست آورده و از این دانش جهت بهبود عملکرد مالی‌مان استفاده کنیم. اگر مدیر شرکت یا مجموعه‌ای هستیم با دقت بیش‌تری به مدیریت مالی و مدیریت منابع بپردازیم؛ اگر سرپرست خانواده هستیم کیان اقتصادی خانواده را با قدرت بیش‌تری حفظ کنیم تا انشالله از این بحران موقت به سلامتی عبور کنیم.

با افزایش آگاهی می‌توانیم بحران‌ها را به فرصت تبدیل کنیم…

وجود نقدینگی زیاد در یک اقتصاد مخرب است. به‌خصوص زمانی که تولید کم است و نیازی در بازار احساس نمی‌شود. نیاز کاذب و ترس از کاهش ارزش پول سرمایه‌ها را از این طرف به ‌آن طرف می‌کشاند، تورم رکودی ایجاد کرده و رشته مدیریتی کشور می‌گسلد. شاید توجه دولت دیر به این ابزار کارآمد رسید و دیر متوجه شد که بورس می‌تواند نقدینگی بسیار زیاد و شناور را جمع کند، آن را پشتوانه تولید کرده و در مسیر رونق تولید هدایت کند. ابزاری که سال‌ها در اختیار داشتیم و رغبتی به آن نشان نمی‌دادیم! منابعی که هیچ‌وقت به شکل صحیحی در اختیار شرکت‌ها و کارخانه‌ها قرار نمی‌گرفت و موجب ورشکستگی بسیاری از آن‌ها می‌شد اما ماهی را هروقت از آب بگیریم تازه است!

خوشبختانه امروزه با مدیریت صحیح بازار بورس، تبلیغات مؤثر تلویزیونی و به مدد مهجور بودن بازارهای موازی بورس در حال رونق است و کم‌تر کسی را می‌بینیم که از آن سخن نگوید: “من هم امروز فلان سهام را خریدم یا وارد بورس شو که فعلا پول تو بورسه”.

لازم است از این پتانسیل عجیب و بالقوه و معجزه بازار سرمایه استفاده کنیم، هم منابع آزادمان را در آن پس‌انداز کنیم و هم دانش خوبی از سرمایه‌گذاری در بورس بدست آوریم. سرمایه‌گذاری در بورس دو موهبت به‌همراه دارد، اول حفظ ارزش سرمایه و کسب سود و دوم کسب مهارت و دانش مدیریت مالی‌ست که لازم است برای عبور از بحران اقتصادی کنونی آن را خوب بیاموزیم و از آن استفاده کنیم.

پر سود باشید…