بر اساس خبر خبرگزاری فارس مسعود پزشکیان ، علی لاریجانی و اسحاق جهانگیری رد صلاحیت شده اند .

شب گذشته در ساعت 00:15 خبرگزاری فارس خبری را روی خروجی خود قرار داد که در آن مژده از رد صلاحیت “بانیان وضع موجود ” در انتخابات ریاست جمهوری 1400 داده است .

در این خبر نام 7 نفر از داوطلبین نامزدی ریاست جمهوری آمده است که به نوعی عجیب و مغایر با استفساریه خود شورای نگهبان از قانون انتخابات است .

این هفت نفر شامل

1-رئیسی

2-زاکانی

3- قاضی زاده هاشمی

4-محسن رضائی

5-سعید جلیلی

6-محسن مهرعلیزاده

7-همتی

می باشد . اما از نظر نگارنده این خبر رنگ و بوی جنگ روانی دارد ! چنان که در سال 98 خبر بنزین 2500 تومانی از خروجی خبرگزاری های اینچنینی منتشر شد و باعث بهم ریختگی اجتماعی شد .

مغایر با استفساریه شورای نگهبان

بزرگترین ایراد این خبر حضور نام علیرضا زاکانی در این خبر می باشد ! مطابق استفساریه ای که شورای نگهبان قبل از ثبت نام به وزارت کشور اعلام کرد شرط مدیریت را بر اصولی نوشت که در آن به هیچ عنوان علیرضا زاکانی را شامل نمی شود !

زاکانی نه وزیر بوده نه رئیس هیچ یک از قوا بوده و نه در هیئت رئیسه مجلس حاضر بوده ! زاکانی حتی در مقام استانداری نیز حاضر نبوده و ریاست کمیسیون مخصوص برجام تنها سابقه موثر مدیریتی وی می باشد .

پس بعید می دانیم که زاکانی با این اوصاف در این لیست بگنجد مگر نه شورای نگهبان دقیقا مخالف با استفساریه خود از قانون عمل کرده است .

یک نامزد خسته اصلاح طلب شناسنامه دار

همانطور که همه می دانند مقام معظم رهبری در هر دوره از انتخابات بر حضور همه جناح ها و رقابتی بودن انتخابات تاکید کرده است . حال آن که از جناح راست حکومت 5 نامزد مختلف تایید صلاحیت شده اند تا منو برای انتخابات باز باشد … اما برای اصلاح طلبان و تحول خواهان تنها یک نامزد تایید صلاحیت شده است . “محسن مهرعلیزاده ” عضو سابق شورای مرکزی جبهه مشارکت تنها نام تایید شده این لیست است و جالب تر آنکه مهرعلیزاده در انتخابات مجلس پیش از این رد صلاحیت شده بود . یعنی شورای نگهبان صلاحیت مهرعلیزاده برای انتخابات مجلس را احراز نکرده ولی صلاحیت وی برای عنوان ریاست جمهوری محرز بوده است ؟

در تایید سطور بالا این کافی است که یاد آوری کنیم که در انتخابات دوره نهم ریاست جمهوری در حالی که لیست شورای نگهبان خالی از نامزد اصلاح طلب مشارکتی بود (با وجود حضور کروبی از جامعه روحانیون مبارز و هاشمی رفسنجانی مورد حمایت حزب کارگزاران ) با حکم حکومتی مقام معظم رهبری محسن مهرعلیزاده و دکتر مصطفی معین تایید صلاحیت شدند .

لزوم حفظ ساختار و از هم نپاشیدن احزاب تحول خواه اصلاح طلب

ستاد های اصلاح طلب هر کدام با هدفی تقریبا شبیه و اندکی متفاوت حول سه نامزد اصلی تشکیل شده اند . مسعود پزشکیان که حمایت اکثر احزاب را دوش می کشد دیروز نیز با مصاحبه سعید نور محمدی حزب ندا را نیز کنار خود دید . و نشان داده دنبال تحزب در احزاب اصلاح طلب و گرفتن نظر اجماعی اصلاح طلبان است . در دوره پیش از تایید صلاحیت به هیچ عنوان نه خودش نه روسای ستاد هایش تبلیغی نکردند تا بهانه ای دست شورای نگهبان نداشته باشند . هر چند معتقدیم مطمئنا پزشکیان تایید صلاحیت خواهد شد . ولی شورای نگهبان در صورت رد صلاحیت پزشکیان باید جوابگوی طرفداران او در سر تا سر کشور باشد .

اسحاق جهانگیری هم با کمپین اسحاق 1400 هر چند تا به امروز خیلی جدی در انتخابات و تبلیغات حاضر نشده است اما او با تکیه بر توانایی های خود در صحبت با مردم و مناظرات پای به این میدان گذاشته است . ضمنا همه می دانند که اسحاق جهانگیری نماینده مستقیم جناح چپ نزد آقا مقام معظم رهبری است . و معمولا جلسات منظمی با حضرت آقا دارد .

البته بعضی فعالین اصلاح طلب که شاید تحول خواهی کمتری داشته باشند به دنبال حمایت از علی لاریجانی برای وفاق ملی بوده اند . علی لاریجانی اما با قدرت در توئیتر و فضای مجازی فعالیت می کرد از دو سال پیش زمزمه های رد صلاحیتش به گوش می رسید . نماینده نظام در مذاکرات چین که به نوعی نماینده آقا مقام معظم ولایت فقیه می باشد . حالا به احتمال قوی رد صلاحیت شده و شاید او نیز با حکم حکومتی آقا مقام معظم رهبری به انتخابات باز خواهد گشت .