معین وکیلی / سردبیر ایرانیان فردا در این که حداقل یکی از کاندیداهای اصولگرایان در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری اسلامی نظامی خواهد بود شکی نیست این کاندیدا احتمالا از بین محمدحسین باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و سعید محمد اسلامی فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا خواهد بود . با توجه به اینکه محمد […]

سردار محمد حسین باقری

معین وکیلی / سردبیر ایرانیان فردا

در این که حداقل یکی از کاندیداهای اصولگرایان در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری اسلامی نظامی خواهد بود شکی نیست این کاندیدا احتمالا از بین محمدحسین باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و سعید محمد اسلامی فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا خواهد بود . با توجه به اینکه محمد باقر قالیباف احتمالا ریسک جدا شدن از ریاست مجلس را به خود نمی دهد و محسن رضایی هم تا زمانی که اجماعی روی او صورت نگرفته باشد؛ حاضر به شرکت در انتخابات نخواهد بود . منابع ما گزارش داده اند که در چند روز گذشته اجتماعی از سران اصولگرا با سردار باقری که به نوعی بالاترین مقام نظامی کشور و رابط مقام معظم ولایت فقیه و منصوب حضرت آقا می باشد دیدار کرده اند . سردار باقری البته تصمیمی مبنی بر شرکت در انتخابات نداشته اما کم در تاریخ انتخابات های جمهوری اسلامی نداشتیم که فردی در روزهای آخر برای کاندیداتوری پیش قدم شود.

سردار سعید محمد اسلامی

گزینه بعدی اصولگرایان از نظامیان سپاه پاسداران سردار سرتیپ دوم سعید محمد اسلامی است . سردار محمد فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا است . سردار محمد که شخصیت کمتر سیاسی و کمتر شناخته شده ای است. شاید بخواهد احمدی نژاد جدید جریان راست افراطی جمهوری اسلامی باشد. سردار محمد با این که سابقه مثبتی در زمینه سازندگی و خدمات با قرارگاه خاتم دارد اما سابقه سیاسی خاصی ندارد . سردار محمد که متولد 1347 است به نوعی میتواند همان گفتمان رئیس جمهور جوان انقلابی را رهبری کند .

اما در جناح چپ نظام جمهوری اسلامی. به پیشنهاد ما میتوان یک گزینه نظامی در مقابل گزینه های نظامی راست گرا معرفی کرد . سه گزینه امیر دریابان شمخانی امیر دریادار سیاری و امیر سرتیپ حاتمی میتوانند گزینه های مناسبی برای جناح چپ باشند . امیر حاتمی که انسان آرامی است تا بحال از جنجال های سیاسی به دور بوده است . پس شاید دو گزینه دیگر که سیاسی تر و سر و زبان دار ترند بتوانند بهتر از امیر حاتمی پرونده انتخابات را هدایت کنند .

امیر دریابان علی شمخانی

امیر شمخانی وزیر دفاع دولت اصلاحات به دلیل اینکه شروع خدمت نظامی اش از سپاه پاسداران بوده و البته در این نیرو به جانشین کلی سپاه نیز رسید . امیر سرلشگر یا دریابان شمخانی ، از 1392 دبیر شورای عالی امنیت ملی است . امیر شمخانی که از عرب زبانان خوزستان است ، در این زمینه می تواند یکی از کاندیداهای اصلاح طلب باشد که می تواند یک پایگاه رای مناسب در میان غیر فارسی زبان درست کند . اما این پایگاه رای از نظر نگارنده برای شمخانی کافی نخواهد بود . شمخانی البته ممکن است با ادبیاتی که شاید در 10 سال گذشته در نظر گرفته است . بتواند یک پایگاه رای جدید برای خود ایجاد کند ، برای این کار شمخانی نیاز به اجماع کلی دولت هشتم روی نام علی شمخانی دارد .

امیر دریادار سیاری

در نقطه مقابل اما امیر سیاری ادبیات سازش ناپذیری دارد و حتی شاید سازش با اصلاح طلبان نیز برای او کار ساده ای نباشد . اما امیر سیاری در صورتی که قبول کند که برای ریاست جمهوری پیش بیاید می تواند پایگاه رای میهن پرستان (ناسیونالیست) ایرانی را به دست بیاورد. امیر سیاری که در افواه عموم به تیمسار سیاری نیز معروف است با توجه به خدمت در یگان تکاوران دریایی بوشهر که فداکارانه در جبهه خرمشهر مقاومت کردند. و جانبازی بیش از 70 درصدی در جبهه های جنگ محبوبیت بسیار زیادی در بین عموم مردم علی الخصوص میهن پرستان دارند . جناحی که شاید از کمرنگ شدن هویت ایرانی و کمرنگ شدن مفهوم آب و خاک در جمهوری اسلامی نالان باشد. می تواند پشت سر یکی از میهن پرست ترین فرماندهان ارتش جمهوری اسلامی بایستد . همه این حرف ها البته میتواند در تفسیر شورای نگهبان خلاصه شود آیا شورای نگهبان حاضر است اجازه دهد . امیر سیاری نظامی ای که الآن نزدیک به 40 سال است پیراهن خدمت از تن در نیاورده کاندیدای مقام ریاست جمهوری شود .