صفی‌الله فغان‌پور، سرپرست دپارتمان حقوقی فدراسیون فوتبال در گفت و گوی ویژه با کمیسیون سیاسی جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی تهران به سوالات مطرح شده در رابطه با وقایع پیش آمده در شهر مشهد پاسخ داد.

به گزارش پایگاه خبری ایرانیان فردا، جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی تهران با صفی‌الله فغان‌پور سرپرست دپارتمان حقوقی فدراسیون فوتبال در مورد عدم صدور مجوز ورود بانوان به وزرشگاه برای تماشای بازی لبنان -ایران گفتگو کرده است.

1) به صورت دقیق نظر فیفا در خصوص حضور بانوان چیست؟
نظر قطعی فیفا‌ حضور بانوان چه در میادین بین المللی چه داخلی در ورزشگاه هاست.
از نظر فیفا تفکیک جنسیتی وجود ندارد.
آن‌ها زیرساخت خاصی را برای ورود بانوان به ورزشگاه قائل نیستند و از نظر آنها با همان زیرساخت های قبلی می‌توانند وارد شوند اما در ایران علما،‌ مراجع و نظام اسلامی معتقدند باید زیرساخت ها فراهم شود.
ما باید به گونه ای رفتار کنیم که هم از نظر داخلی موازین شرعی و قانونی رعایت شود و هم اینکه از نظر بین المللی نظر فیفا جلب شود.

2) طبق گفته سخنگوی فدراسیون هماهنگی لازم با ناظر فیفا انجام شده بود اگر فیفا در جریان بود پس دلیل این دوگانگی اتفاقات مشهد چه بود؟چرا بلیط فروختند اما مانع ورودشان شدند؟
گاهی ممکن است ناهماهنگی هایی بین نهادهای داخلی و بین‌المللی رخ دهد که منجر به اتفاقاتی چون مشهد می‌شود چون گفتیم نظر نهادهای درونی و خارجی متفاوت است.

3) الان معیار داخلی ها برای عدم ورود بانوان چیست؟
از نظر آیین نامه، اساسنامه، قوانین عادی و قانون اساسی منعی برای ورود بانوان در ورزشگاه حاکم نیست اما با توجه به فضای حاکم در نظام اسلامی ما، وزارت کشور و شورای تامین استان مجوزهای لازم را صادر نمی‌کنند.

4) مگر از نظر اسلامی، فقهی و شرعی منعی در این خصوص وجود دارد؟
از نظر اسلام فرقی بین زن و مرد نیست و برتری وجود ندارد مگر به تقوا، این مورد هم مستثنی نیست و زن و مرد به صورت برابر باید وارد ورزشگاه شوند.
اما بعد از انقلاب به جای تامین زیرساخت ها مانند گیت ورودی،جایگاه بانوان و سرویس هاو…. به صورت کلی حضور بانوان ملغی شده است اما کم کم تسلیم مراجع بین المللی شدیم و با تامین زیرساخت ها در ورزشگاه آزادی بانوان در مواردی حضور پیدا کردند و انشاءالله بیشتر هم می‌شود.
اگر بانوان حضور پیدا کنند فضای ورزشگاه سالم تر می‌شود منتهی باید از نظر فیزیکی شرایط را فراهم کنیم تا هم شرایط ورزشگاه سالم تر شود و هم نظر فیفا جلب شود.
در چند موردی که بانوان حضور داشتند شعار ها و فضای ورزشگاه سالم تر از قبل بود و ناهنجاری مشاهده نشد.

5) در هر صورت تبعات حقوقی اتفاقات مشهد چه مواردی خواهد بود؟
هر چیزی ممکن است اما در خصوص تعلیق اگر اتفاق بیافتد دو حالت دارد؛
یا از نظر اداری است که مطابق نظر کمیته ملی المپیک و فیفا کمیته انتقالی تشکیل می‌شود؛
و یا اینکه کار به تعلیق کلی می‌کشد که تیم های باشگاهی و ملی از میادین بین المللی محروم می‌شوند اما امیدواریم کار به آن مرحله نرسد.

  • نویسنده : طاها زرین اقبال
  • منبع خبر : ایرانیان فرداhttps://iranianfarda.ir/