سمنان ( ایرانیان فردا ) – رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: هدف و رسالت عمده دانشگاه فنی و حرفه‌ای که یک دانشگاه مأموریت گرا، محسوب می‌شود، ارتقاء مهارت برای کمک به اقتصاد کشور است؛ لذا رابطه تنگاتنگی با بازار تولید و کار دارد.

سمنان ( ایرانیان فردا ) – رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: هدف و رسالت عمده دانشگاه فنی و حرفه‌ای که یک دانشگاه مأموریت گرا، محسوب می‌شود، ارتقاء مهارت برای کمک به اقتصاد کشور است؛ لذا رابطه تنگاتنگی با بازار تولید و کار دارد.
ابراهیم صالح عمران، ظهر شنبه در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه و خبرنگاران به میزبانی دانشگاه فنی و حرفه‌ای سمنان، با بیان اینکه دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای برای تحقق رویکرد مهارت آموزی و اشتغالزایی اقدام‌های اساسی را سرلوحه کار خود قرار داده است، افزود: بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد دروس این دانشگاه به صورت آزمایشگاهی و کارگاهی آموزش داده می‌شود، لذا فارغ‌التحصیلان قبل از بازار کار مهارت‌ها را آموخته و در نتیجه شانس بیشتری برای اشتغال دارند.
وی با اشاره به اینکه در سال تحصیلی جدید ۱۰۰ هزار دانشجو از دبیرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش و نظری جذب دانشگاه فنی و حرفه‌ای سراسر کشور شده‌اند، اظهارداشت: کار ثبت نام این دانشجویان در حال انجام است تا بتوانند در این دانشگاه تحصیل کنند. البته ۸۰ درصد دانشجویان جدید ثبت نامی در رشته‌های کاردانی و ۲۰ درصد در رشته‌های کارشناسی ناپیوسته ثبت نام شده‌اند و در رشته‌های کاردانی نسبت به سال گذشته، شاهد رشد ۱۰ درصدی هستیم.
رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای با بیان اینکه این دانشگاه ۱۷۶ دانشکده در سراسر کشور دارد و کلاس‌های این دانشگاه به دلیل شیوع کرونا همگی به صورت غیرحضوری برگزار می‌شود، افزود: در این دانشگاه سعی داریم تا دانشجویانی را تربیت کنیم که بتوانند سریع‌تر وارد بازار کار شده و در رشد اقتصادی کشور نقش داشته باشند؛ چرا که امروز یکی از مشکلات و دغدغه‌های کشور، موضوع اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی محسوب می‌شود و اگر چنانچه رشته‌های مهارتی را بیشتر مورد توجه قرار می‌دادیم کمتر با این چالش روبرو بودیم.
صالح عمران با تأکید بر اینکه دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور به عنوان یک دانشگاه مهارتی رسالت اصلی خود را تربیت نیروی دارای مهارت اشتغال و علم می‌داند، ادامه داد: در این راستا ارتباط تنگاتنگی بین دانشگاه و هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش در سراسر کشور وجود دارد.
وی با بیان اینکه بازنگری رشته‌های آموزشی این دانشگاه در دستور کار است، افزود: هدف‌گذاری اصلی این دانشگاه بر گسترش و کیفی‌سازی آموزش‌ها در سطح کاردانی پیوسته است و اصرار داریم تا دانشجویان را پس از تحصیل در هنرستان‌ها به سوی تحصیل مستقیم در این دانشگاه سوق دهیم.‌
رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای، با اشاره به اینکه بالغ بر یک میلیارد تومان اعتبارات برای ارتقاء تجهیزات آموزشی به دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان سمنان اختصاص یافته است، گفت: یکی از دلایل سفر به سمنان حضور در دانشکده‌ها و احصا نیازها و شناسایی نقاط ضعف محسوب می‌شود که بتوانیم در بهترین حالت این مسائل را رفع کنیم.
صالح عمران افزود: این دانشگاه از لحاظ شاخص‌های سرانه بودجه، از وضعیت خوبی برخوردار است؛ زیرا سرانه دانشگاه متأثر از آموزش و پرورش و سازمان برنامه و بودجه بوده است و شاخص‌های آن بیشتر دانش آموزی بوده است، لذا سال گذشته این امر به آموزش و عالی منتسب شد و در حال رایزنی هستیم که شاخص‌های متعدد آن از جمله تغذیه و … اصلاح تا مشکلات رفع شود.
وی در پایان گفت: فارغ التحصیلان این دانشگاه عمدتاً جذب اشتغال می‌شوند و به صورت میانگین شاهد اشتغال ۶۳ درصد از دانشجویان در سراسر کشور بوده‌ایم که آمار اشتغال مناسبی در قیاس با دیگر دانشگاه‌ها محسوب می‌شود.