«مردم اگر نخوان امر به معروف بشن بايد کيو ببينن؟» اين متفاوت ترين حرفي است که اين روزها از داخل کابينه سيد ابراهيم رئيسي شنيده شده است. عزت‌الله ضرغامي وزير ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي البته کارنامه‌اي دارد که چندان با اين سخن هماهنگي ندارد. او هشت سال رئيس سازمان صدا و سيما بود و نحوه مديريت او بر آن سازمان مشخص است اما در طول سالهاي اخير گهگاه اظهارنظرهاي متفاوت او خبرساز شده است.


به گزارش ایرانیان فردانقل از مردم سالاری،اين بار اما اين گفته ضرغامي، آن هم در شرايط امروز کشور چنان با گفتمان رسمي دولتمردان فاصله دارد که باعث اعتراض بخشي از بدنه حکومت شده است.  در اين ميان سخنان علم الهدي امام جمعه بيشتر از بقيه بازتاب داشته که بدون نام بردن از ضرغامي و با کنايه گفته است: «آقايي که دانسته يا نادانسته توييت مي‌زند و مي‌گويد «مگر مردم مجبورند که امر به معروف کنند و نهي از منکر بشوند»، به قرآن، فريضه الهي و اصول قانون اساسي پشت پا زده و بي‌توجهي مي‌کند. مردم به فريضه الهي نياز دارند تا امر به معروف بکنند و نهي از منکر بشوند.» همچنين سخنان نقدعلي نماينده خميني شهر در جلسه علني چهارشنبه مجلس نمونه اي ديگر از واکنش‌ها به اظهارات ضرغامي بود. او در تذکري گفت: ما در قديم کفترباز داشيم که خيلي هم به کفتربازي علاقه داشتند؛ امروز هم عده‌اي توييت باز داريم که نمونه‌هاي آن را در دولت قبل ديديم و متاسفانه در دولت فعلي هم شاهد نمونه‌هايي از آن هستيم. اين افراد به جاي رسيدگي به امورات وزارت‌خانه تحت امرشان، شب و روز در حال توييت بازي هستند.
وي با اشاره به توييت اخير ضرغامي، وزير ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي گفت: اخيرا يکي از وزرا توييتي منتشر کرده که در آن يکي از ضروريات دين را به شکل التزامي زير سوال برده است. آقاي رييس جمهور به اين وزير بگوييد که به حوزه کاري خودش همچون ميراث فرهنگي رسيدگي کند نه اينکه شب و روز مشغول توييت بازي باشد آن هم توييت‌هاي که مربوط به حوزه کاري خودش نيست.
وي در پايان با استفاده از اين عبارت که «چون قافيه تنگ آيد، شاعر به جفنگ آيد» گفت: با اين وضعيت کم کم به «جوک و جفنگ» مي‌افتيد و شروع به خاطره تعريف کردن مي‌کنيد! سه سال ديگر زمان انتخابات رياست جمهوري دوره چهاردهم است پس برخي از آقايان اين کار‌ها را انجام ندهند. حسن نوروزي ـ سخنگوي کميسيون قضايي و حقوقي مجلس ـ‌ نيز در تذکري به ضرغامي گفت: آقاي وزير شما يکي از شخصيت‌هاي برجسته هستيد؛ بايد بدانيد که اصل 8 قانون اساسي درباره امر به معروف و نهي از منکر است پس شما بايد پرچمدار امر به معروف و نهي از منکر باشيد؛ منتها اگر نمي‌خواهيد امر به معروف و نهي از منکر را ببينيد ذهن خود را تغيير داده و خود را چهره انقلابي معرفي نکنيد.
بعضي از نمايندگان هم به تذکر بسنده نکردند و ضرغامي را تهديد به استيضاح کردند. عباس مقتدايي ـ‌ نماينده اصفهان و نايب رئيس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس ـ گفت: استيضاح وزير ميراث فرهنگي را مدتهاست رقم زده‌ايم؛ آقاي وزير ميراث فرهنگي به جاي طرح حرف‌هايي که در حيطه کاري‌اش نيست بايد کار کند؛ از هيئت رئيسه تقاضا دارم اين موضوع را پيگيري کند.
زمينه‌سازي براي انتخابات رياست جمهوري موضوعي است که بعضي رسانه‌ها هم بر آن انگشت گذاشته اند. از جمله روزنامه همدلي در گزارشي نوشت: «سيدعزت الله ضرغامى وزير ميراث فرهنگي و گردشگري دولت رئيسي تلاش مي‌کند که مشي سال‌هاي اخير خود را دنبال کند. سازي متفاوت وگاه  مخالف با اصول‌گرايان مي‌زند و مي‌خواهد خود را فردي امروزي و ميانه‌رو نشان دهد. سازي که با عملکرد او در دوران مديرتش در صداوسيما همخواني ندارد. ضرغامي وقتي از صداوسيما کنار رفت در دفتر در خيابان پاستور ساکن شد و همانجا بود که فعاليت‌هاي اينستاگرامي خودش را گسترش داد و صبحانه‌هاي فرهنگي و سياسي برگزار کرد. همان‌جا هم بود که تلاش مي‌کرد ادبياتي متفاوت از اصول‌گرايان داشته باشد. از همان سال‌ها بسياري معتقد بودند که ضرغامي سوداي رياست جمهوري دارد هرچند که به رياست جمهوري نرسيد اما بالاخره توانست به وزارت برسد.  حالا همه در کسوت وزير گردشگري گرچه عملکردش به‌شدت مورد نقد کارشناسان اين حوزه است اما او همچنان تمرکز خود را بر حفظ تفاوتش با ساير سياسيون نگه داشته است.»
اما ضرغامي پس از اينکه مورد انتقاد اصولگرايان قرار گرفت سعي کرد در مورد مواضعش درباره امر به معروف توضيح دهد. وي در متني نوشت: « دوستان دلسوز خودم، امر به معروف و نهي از منکر از ضروريات دين است که در توييت قبلي‌ام با جمله: «امر به معروف و نهي از منکر وظيفه‌اي همگاني است»، بر اهميت، ضرورت و فراگيري اين اصل مهم تاکيد کرده‌ام. مقاله «واجب فراموش شده» در باب اهميت اين اصل مهم که قبلاً نوشته‌ام، در صفحه اينستاگرام و کانال تلگرامي ام منتشر شده است. معتقدم اين وظيفه اگر براساس نگاه حکيمانه شهيد مطهري و با رعايت همه اصول و ضوابط مکتبي صورت گيرد، بسياري از مشکلات جامعه اصلاح خواهد شد. متاسفانه برخي از دوستان بدون توجه به صراحت من در توييت اول، صرفا براساس جمله کنايه و مطايبه توييت دوم که کاملا روشن و قابل درک است، برداشت ناقصي از موضوع داشته‌اند که قابل احترام است.
وظيفه مي‌دانم  در مقابل فتنه‌ها و کژي‌ها با روش خاص خودم در فضاي مجازي نقش‌آفريني مؤثر داشته باشم. و دين خود را به انقلاب و مردم ادا کنم. از همه دوستاني که با دلسوزي و محبت نقطه نظرات خود را به من منتقل کردند، تشکر مي‌کنم.» به اين ترتيب اگرچه ضرغامي سعي کرد که کمي از انتقادها بکاهد اما بايد گفت که همين که او توانسته راهي جداي از دولت و رفتاري عقلاني را برگزيند، قابل تقدير است، حتي اگر هدفي سياسي را دنبال مي کند.

  • نویسنده : سارااستوارحصاری
  • منبع خبر : مردم سالاری