نقدی بر سفر دولتمردان به استان خوزستان در پی اعتراضات اخیر مردم خوزستان به خشک شدن هور و رودها سفر مدیران عالی رتبه و میانی به استان زرخیر اما مملو از مشکلات 4 دهه مدیریت را شاهد بودیم اول از همه با توجه به روحیه مهمان نوازی مردم این خطه قدوم مبارک حضرات و آیات را خیرمقدم عرض کرده وبعد ادامه می دهیم

نقدی بر سفر دولتمردان به استان خوزستان


در پی اعتراضات اخیر مردم خوزستان به خشک شدن هور و رودها سفر مدیران عالی رتبه و میانی به استان زرخیر اما مملو از مشکلات 4 دهه مدیریت را شاهد بودیم اول از همه با توجه به روحیه مهمان نوازی مردم این خطه قدوم مبارک حضرات و آیات را خیرمقدم عرض کرده وبعد ادامه می دهیم

آیا مدیران فضای این استان را اداره می کردند که هر وقت بحرانی گریبانگیر استان می شد سفرها به استان با شدت و حدت شروع می شود یا دولتمردان واقعا به امور مملکت واقف نیستنند و گزارشهای ارسالی را نمی خوانند و یا اینکه سهو و عمدا به دنبال عقبگرد این سرزمین می باشند
بعد از اینکه مردم مظلوم خوزستان ندای وا عطشا سردادند شاهد سفر مسئولان بودیم در حالی گویا زلزله ای رخ داده و مدیریت بحران به مانند همیشه غافلگیر شدند که ای داد بیداد مردم خوزستان رودهاشون خشک شده؟ دامهاشون نابود شده ،کشاورزی متوقف شده ،نخلها سوختن ، در حالیکه با مطالعه گزارشات و مطالبات مردم در این چند دهه به راحتی مشکلات خوزستان قابل رصد بودند.
استان جلگه ای خوزستان با بستن شاهرگ حیاتیش تبدیل به کویر شده کدام عقل سلیم این مسئله را قبلو میکنه که آب از خوزستان به کویر منتقل کنند و برای مردم خوزستان با تانکر ابرسانی شود؟
مردم پایین دست خوزستان جزء مناطقی بودند که وابستگی آنها به دولت بخاطر منابع خدادای و طبیعی خیلی اندک بود ولی از روزی که نفت در سرزمینشان کشف شد نابودی آنها شروع شد مردمی که بوسیله دامداری و کشاورزی قبول تولید بودند امروزی برای قطره آبی التماس کنند نابودی محیط زیت خوزستان پروژه ی است که نمی توان به عوامل داخلی نسبت داد و قطع به یقین باید ایادی پشت پرده را جست وجو کرد و گرنه کدام کارشناس و مدیر وطن دوستی برگه نابودی استانی را امضاء میکند که دومین استان کشور در تولید ناخالص ملی است ولی مردمش درمحرومیت به سر میبرند ؟
هنوز که وارد آبادان می شوم دیوارهای ترکش خورده را می بینم و خرمشهر هنوز خونین شهر است

شوری آب این دوشهر بحدی بالاست که مردم قادر به شستن سر و صورتشان نیستندو آنهم بدلیل پایین بودن دبی آب کارون باعث برگشت اب دریا به مصب رودبه خلیج فارس می باشد.

آیامسئولین نمی دانند که حل بحران های مکرر خوزستان نیاز به اشک و عکس یادگاری ندارد ؟بلکه با مطالعه و کار کارشناسی شده تمام تونل های که مجوز محیط زیست ندارند متوقف شودند و از انتقال حق آب به استانهای کویری تجدید نظر شود و گرنه بحران خوزستان دامنگیر تمام استانهای همجوار و حتی کشور را خواهد داشت.

در مورد بودجه های که به استان تخصیص داده می شود باید بصورت نقدی باشد نه اوراق و از همه مهمتر نظارت بر روند اجرای این پروژه ها چون مردم از حرکتهای پوپولیستی خسته اند مردم نیاز به گفتار درمانی ندارند

نمیشود هر وقت بحرانی صورت می گیردمسئولان یاد خوزستان می افتند مگر فراموش کردید سیل سال98، تلف شدن بیش از دو میلیون نفر نخل در شادگان؟ شوری بیش از حد اب آبادان و خرمشهر خونین ؟ سیل فاضلاب که خانه و زندگی مردم را تباه کرد؟ واقعا این سزای خوزستان است که بعد از 4 دهه باید به دلیل سیستم فرسوده فاضلاب به هر بارانی خانه و زندگی مردم زیر فاضلاب برود؟ ما که از نعمت آب شرب سالم بی بهره ایم حداقل فاضلاب را در یابید.


مسئولانی که هر سال در تابستان بدلیل نبود آب و در زمستان بدلیل پس زدگی فاضلاب به خوزستان سفر کنید و به میان مردم بروید عکس و فیلم پرکنید و کلی مصوبه بنویسید و برگردید به قصرهای طلاییتان و مردم خوزستان را به امید بحرانی جدید بدورد گویید. خوزستان را دریابیم ….



.

  • نویسنده : فاطمه سواری
  • منبع خبر : یادداشت نویسنده مهمان