نماینده مجلس گف:کشور در شرایط خاصی است و خیلی افراد دنبال موج‌سواری و ضربه‌زدن و موضع‌گیری علیه نظام هستند. اتفاقی افتاده و آتش‌سوزی در زندان اوین رخ داده است و گفته شده این صدای انفجار از میدان مین ضلع شمال غربی زندان بوده است که تعدادی از زندانیان زمان فرار روی مین‌ها رفته‌اند. این سخنان موثق است.

خشی از اوین شنبه‌شب درآتش سوخت وحداقل تاکنون چهار کشته و ۷۰ زخمی نتیجه آتش‌سوزی بوده است. فارغ از دلیل اصلی ماجرا، نمایندگان مجلس تقریبا در بی‌خبری دیروز خود را در مجلس گذراندند و بسیاری با تک‌جمله «فعلا در جریان نیستیم» از مصاحبه طفره می‌رفتند و خبری از نتایج پیگیری بهارستانی‌ها از اوین نبود و پاسخ برخی هم به سؤالات، به جلسه کمیسیون امنیت ملی حواله داده می‌شد.

در این بین، اردشیر مطهری، نماینده اصولگرای گرمسار در مجلس یازدهم، در گفتگو با شرق با حادثه خواندن آنچه در اوین رخ داده است، بر فرار زندانیان و رفتن آن‌ها روی مین‌های اطراف اوین تأکید کرد؛ خبری که از سوی دستگاه قضا تکذیب شده است.

آیا پیگیر ماجرای اوین بوده‌اید و درجریان هستید چه اتفاقی رخ داده است؟

کشور در شرایط خاصی است و خیلی افراد دنبال موج‌سواری و ضربه‌زدن و موضع‌گیری علیه نظام هستند. اتفاقی افتاده و آتش‌سوزی در زندان اوین رخ داده است و گفته شده این صدای انفجار از میدان مین ضلع شمال غربی زندان بوده است که تعدادی از زندانیان زمان فرار روی مین‌ها رفته‌اند. این سخنان موثق است. رسما این اخبار اعلام شده و زیرنویس تلویزیون می‌شود که ناشی از صداقت نظام است. صدای انفجار مربوط به انفجار مین از سمت شمال غرب زندان اوین است که کسی روی مین‌ها رفته و برخی از آن‌ها منفجر شده‌اند.(این ادعا از سوی قوه قضائیه رد شده بود.) طبیعی است که دشمنان ما از هر چیزی می‌خواهند نکته‌ای دربیاورند. یک روز زندان اوین است و یک روز اغتشاشاتی که ایجاد می‌کنند. در‌حالی‌که این اخبار اغتشاشات که می‌گویند صبح فلان‌جا و شب فلان منطقه شلوغ است، صحت ندارد. انصافا در سطح شهر چنین خبری نیست.

اینکه گفتید در زندان اوین یک اتفاق و آتش‌سوزی رخ داده، می‌توان گفت این موضوع احتمالا یک حادثه طبیعی نبوده است، در‌این‌باره توضیح بدهید.

این حادثه اجتناب‌ناپذیر است. آیا شما می‌توانید تضمین کنید در آشپزخانه منزل‌تان آتش‌سوزی رخ ندهد؟ هیچ تضمینی در‌این‌باره وجود ندارد.

اول گفتید اغتشاش بعد می‌گویید اتفاق!

حرف من این است که آتش‌سوزی اوین را به اغتشاشات و ناآرامی‌ها وصل می‌کنند، در‌صورتی که اصلا به هم مربوط نیستند. این امر طبیعی است و هر‌چه بوده منجر به آتش‌سوزی شده است و اصلا نمی‌توان این دو ماجرا را به هم وصل کرد. شبکه‌های معاند هم بعد از آتش‌سوزی این ماجرا را به اغتشاشات ربط دادند و فراخوان دادند که مردم به سمت زندان اوین حرکت کنند، در‌حالی که یک‌سری از مردم به‌طور طبیعی در آن مسیر بزرگراه در حال تردد بودند و به‌طور طبیعی وقتی آنجا ترافیک شود، مردم عادی هم در ترافیک گیر می‌کنند و آن‌ها کاری به این حرف‌ها ندارند و دنبال این موضوعات نیستند.

این را قبول دارید که حفظ جان زندانی، به هر دلیل که در زندان باشد، با سازمان زندان‌ها و قوه قضائیه است؟

شکی در این نیست و قطعا حفظ جان زندانیان بر عهده سازمان زندان‌ها‌ست و در حال حاضر هم ۳۰ نفر کیف‌به‌دست (بازرس از نهاد‌های مختلف از‌جمله قوه قضائیه، سازمان بازرسی و نهاد ریاست‌جمهوری) آنجا حضور دارند تا پیگیر مسئله باشند و خروجی را هر‌چه زودتر بررسی کنند. این‌طور نیست که ما تصور کنیم در زندان اوین اتفاقی افتاده و آنجا بی‌صاحب است و کسی پیگیری نمی‌کند.

مثلا درباره ماجرای خانم مهسا امینی هم این‌طور بود و چندین مجموعه پیگیر کارش بودند و به این نتیجه رسیدند که یک فوت طبیعی بوده است.

به هرحال تحت استرس در بازداشت فوت کرده است!

این نظر شماست. من به‌عنوان یک کارشناس تأکید دارم که یک مرگ طبیعی بوده است. یا ما به سیستم‌های خود اعتماد داریم یا نداریم. شما مشکل دارید که آن طرفی می‌زنید.

چرا تهمت می‌زنید؟ اگر من آن‌طرفی بودم، الان در جایگاه خبرنگار رسانه داخلی فعالیت نمی‌کردم.

نان در ایستادن در اینجاست. هر‌کسی این‌طرف بیاید نان در این طرف است.

اما من دنبال نان نیستم، دنبال حقیقت ماجرا هستم.

اگر دنبال نان نیستی چرا می‌گویی مرگ مهسا امینی طبیعی نبوده است و روی حرف من حرف می‌زنی؟ اگر دنبال حاشیه نیستی، چرا حرف من را قبول نمی‌کنی؟ خبرنگار بی‌طرفی یا دنبال حاشیه‌ای؟ شما باید بگویی با مایی یا با آنها؟ (رسانه‌های خارجی)

من با مردم و با حقیقتم. من به‌عنوان خبرنگار رابط بین مردم و مسئولانم و باید حرف مردم و سؤالاتشان را بپرسم تا درباره این ابهامات شفاف‌سازی شود.

شما نباید به‌عنوان خبرنگار حرفت را بزنی. از من به‌عنوان کارشناس سؤال کردی و نباید خودت حرفی بزنی. شما به‌عنوان یک ایرانی و کسی که در این سیستم نان می‌خوری و کار می‌کنی، در دهان نماینده حرف نگذار. من در ناجا بوده‌ام و مدیریت این مجموعه‌ها را داشته‌ام.

می‌گویند در تصاویری که منتشر شده است، شلیک راکت دیده می‌شود که به داخل اوین پرت می‌شود؛ در‌این‌باره توضیح بدهید.

اصلا راکتی در کار نیست و این‌ها صحنه‌سازی است. چرا آنچه را معاندان نشان می‌دهند، تماشا می‌کنی و می‌گویی؟

من به‌عنوان رسانه درباره ابهامات و شایعات پیش‌آمده باید از شما به‌عنوان مسئول و نماینده مجلس سؤال کنم تا واقعیت برای مردم روشن شود.

همه این تصاویر ساختگی است. اصلا راکتی پرتاب نشده است. راکت عادی پایین نمی‌آید. ممکن است این نور‌ها تشعشع انفجار مین‌ها باشد که به بالا رفته و پایین می‌آید. اینکه بگوییم راکت، درست نیست. مگر اینجا میدان جنگ است که از راکت استفاده شود؟

اتفاقی افتاده و خانواده‌های همه ما آنجا هستند و ما نمی‌پذیریم در حقشان ظلمی شود. امروز می‌گوییم این موارد که در اوین پیش آمده اجتناب‌ناپذیر است و می‌تواند در هر جای دیگر مثلا در بازار پیش بیاید؛ همان‌طورکه تاکنون چند بار دیگر هم پیش آمده است.

به‌عنوان نماینده مردم درباره این ماجرا از سازمان زندان‌ها مطالبه‌گری و پرسش می‌کنید؟

سازمان زندان‌ها باید در کار محوله مراقبت کند و مواظب باشد و از مسائل این‌چنین یپیشگیری کند. اصلا پذیرفته‌شده نیست که در زندان اوین آتش‌سوزی رخ دهد. اگر ما دفاع می‌کنیم، دفاع ما دلیل نمی‌شود رفتار و این آتش‌سوزی و سهل‌انگاری یا هر چیزی که هست از آن غافل باشیم.

همه کسانی که در سازمان زندان‌ها در این خصوص سهل‌انگاری کرده‌اند، باید برابر قانون و آیین‌نامه با آن‌ها برخورد شود. زندانی نزد سازمان زندان‌ها امانت است و خانواده همه ما‌ست. این پذیرفتنی نیست که بگوییم، چون آتش‌سوزی اجتناب‌ناپذیر است پس هر حرکتی می‌تواند پیش بیاید.

پس به‌عنوان نماینده مجلس وعده می‌دهید که مجلس موضوع را در کوتاه‌ترین زمان پیگیری کند؟

شک نکنید که تاکنون ۱۰ نامه پیگیری به سازمان زندان‌ها از سیستم‌های نظارتی مختلف زده شده است و مجلس هم بی‌تفاوت نیست و تاکنون ۳۰ کیف‌به‌دست پیگیر موضوع هستند و اجازه سوءاستفاده به کسی در‌این‌باره داده نمی‌شود.

  • نویسنده : سارااستوارحصاری
  • منبع خبر : آفتاب نیوز