این یادداشت ابتدا در نشریه مدیرمسئول و سپس سایت منتشر گردید و سپس نشریات و سایتهای دیگر و از جمله چندین بار خود ایرانیان فردا آن را نشر نمودند فلذا در برحه حساس کنونی آن را باز نشر میکنیم. _ام البنین قرایی جانشین مدیر مسئول و دبیر سرویس بانوان و حقوق شهروندی ایرانیان فردا

صحبت های اخیر زهرا شجاعی، دبیر کل مجمع زنان اصلاح طلب و اشرف بروجردی مبنی بر عدم پذیرش تبعیض علیه زنان و تفسیر کلمه رجال از سوی شورای نگهبان جهت کاندیداتوری زنان در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم، نشان از تلاش این جریان در جهت دیده شدن کاندیداهای زن در انتخابات آتی ریاست جمهوری دارد. اقدامی که افرادی نظیر اعظم طالقانی از سالیان قبل با اعلام کاندیداتوری در هر دوره انتخابات ریاست جمهوری، و رد صلاحیت از سوی شورای نگهبان به جهت رجلیت ( جنسیت )، صورت می پذیرد.
در تفسیر کلمه رجل سیاسی مباحث فراوانی مطرح است از جمله آنکه منظور از رجل بودن جامعیت و توانایی فرد نسبت به سایرین را می رساند و نه صرف جنسیت!
هر چند که این روزها با سرگرم کردن مردم به مسائل معیشتی و اقتصادی در راستای توده ای کردن جامعه و اتمیزه کردن افراد گام برداشته می شود و در نهایت منجر به آن شده است که توجهات به نکاتی از این قبیل کاهش یابد!
 از این نکته نمی بایست غافل ماند که در بحرانی ترین شرایط اگر نمی توان اقدام بزرگی انجام داد اما می توان با چنین اقداماتی نظیر اقدام احمد شاه قاجار که باطرح شناسنامه واحراز هویت توانست راه توسعه و پیشرفت آینده را تا حدودی هموار کند، کمکی به روند توسعه و پیشرفت کشور کرد.
طرح مسائل زنان و احقاق حقوق این قشر عظیم از جامعه بشری هیچ گاه تکراری و غیر مهم نخواهد شد چنانچه در آیات فراوانی ار قرآن کریم آمده است که ما زن و مرد را در کنار یکدیگر آفریدیم و این به گویای نگاه یکسان قرآن به زن و مرد است، لذا از آنجا که در حال حاضر حکومتِ حاکم حکومتی دینی مبتنی بر دین اسلام است، نمی توان به صورت یک طرفه و با نگاهی کاملا مردانه جامعه را اداره کرد.
یکی از پارامترهای اصلی توسعه یافتگی جوامع میزان اهمیت دادن به حقوق زنان و آزادی های اجتماعی می باشد، پارامتری که با اصول اسلام همسو می باشد!
لذا سخن از سپردن مدیریت های کلان کشوری به دست زنان و رابطه آن با توسعه سیاسی یک کشور امری ضروری است، چنانچه در اعلامیه حقوق بشر نیز بحث برابری زن ومرد در اشتغال و مدیریت مطرح شده است البته اگر نگاه های دایی جان ناپلئونی اجازه بهره گیری از این اسناد را بدهد!برچسب ها: فرشته صائمی ، رجل سیاسی ، زهرا شجاعی ، مجمع بانوان اصلاح ظلبFacebookTwitterCloob

  • نویسنده : دکتر فرشته صائمی
  • منبع خبر : اختصاصی ایرانیان فردا