چند وقتی می شود که خبرهای مذاکرات وین از رسانه ها منتشر می‌شود.کارشناسان براین باورند مذاکرات وین بر زندگی مردم تاثیر خودرا خواهدگذاشت .

به گزارش پایگاه خبری ایرانیان فردا،برای واکاوی روابط اخیرایران باسایر کشورها محمدطاها زرین اقبال،دانشجو کارشناسی شهید بهشتی(گزارشگر مهمان پایگاه خبری ایرانیان فردا) با دکتر صادقلو مصاحبه کرده است.این رسانه خبری براساس مسئولیت رسانه ای خود این مصاحبه را منشرکرده است.خاطر نشان می شود انتشاراین خبر به معنای همسوبودن دیدگاه متن خبر با دیدگاه پایگاه خبری ایرانیان فردا نیست.شرح این مصاحبه را با هم می خوانیم.

– مذاکرات وین به کجا خواهد رسید و آیا تیم مذاکره کننده را در ابعاد شکلی (ترکیب تیم) و ماهوی (نتایج مذاکرات) راضی کننده می­ دانید؟

چیزی که بیش از مذاکره مهم است، این است که ما نباید به هیچ وجه شرایط کشور و شرایط زندگی مردم را مانند دولت قبل به زندگی مردم گره بزنیم. تجربه دولت عبرت به ما نشان داد که درد و مشکلات اقتصادی ملت، از قدم زدن­ با جان کری و خنده­­رو بودن با آمریکایی­ها رفع نخواهد شد. خدا را شکر در دولت انقلابی شاهد آن هستیم که مذاکرات و اداره کشور به هم گره نخورده است. دولت در حال رفع کاستی­ها و اداره مطلوب کشور است و وزارت امور خارجه نیز با یاری گرفتن از خبرگان سیاست خارجی، در حال رایزنی برای احقاق حقوق ملت ایران و مذاکره برای رفع تحریم­های ظالمانه است. برای ملت ایران، مذاکرات سرافرازانه و دفاع جانانه از حقوق ملت ایران در مقابل قدرت­های جهانی مهم است و نتیجه آن، فارغ از دسترسی به توافق یا عدم حصول آن، دل ملت را شاد خواهد کرد.

-اینکه روسیه بجای ایران با آمریکا مذاکره می­کند آرمان استقلال نظام را زیر سوال نمی­ برد؟

برخی روندها در نظام بین­ الملل طبیعی است. مذاکرات بین کشورها و دولت­ها همیشه برقرار بوده است. یادمان باشد که مفاد اصلی مذاکرات بین دو کشور به لحاظ امنیت ملی کشورها به بیرون و رسانه­ ها درز نخواهد کرد. و آن چیزی که می‌شنویم، صرفا فرضیات رسانه­ های دیداری و شنیداری است. در مورد اخیر، برخی کارشناسان داخلی متاسفانه در زمین بازی رسانه­های معاند با انقلاب اسلامی بازی کردند و از حقیقت مسائل فاصله گرفتند. آن چیزی که جمهوری اسلامی برای همیشه به آن پایبند بوده و هست و خواهد بود، حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور است. گفتگو برای رفع تحریم­های ظالمانه با قدرت­های جهانی، با قوت توسط تیم مذاکره کننده ایرانی در حال جریان است.

– یک سوال دیگر در مورد رفتار پوتین با رییس جمهور ایران است. به نظر شما این رفتار از نظر دیپلماتیک قابل توجیه است؟

این دیدار دیپلماتیک به مانند سایر دیدارهای دیپلماتیک ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران است، با این تفاوت که این بار، دیدار بین دو کشور قدرتمند و مطرح در مناسبات جهانی صورت گرفته است. لذا معاندین انقلاب اسلامی به هر روشی متوسل می­شوند تا اصل مسئله را نادیده بگیرند و صرفا به حواشی نه چندان مهم آن بپردازند. این مسئله که سر وقت اذان، آقای دکتر رییسی مذاکره را ترک می­نمایند و به عبادت خدا در کاخ کرملین می­پردازند و آقای پوتین منتظر ایشان می­نشینند تا برگردند، نشان دهنده دست بالای ایران اسلامی در این دیدار است. نخستین بار این اقدام زیبا را افتخار جهان اسلام، سردار شهید حاج قاسم سلیمانی انجام دادند. چین و روسیه دو بازیگر مهم نظام بین الملل هستند و همکاری با آنان به هیچ وجه نامطلوب نیست. چنانچه خود آمریکایی­ها و سایر کشورهای غربی نیز دارای روابط پیچیده دیپلماتیک و اقتصادی با چین و روسیه هستند. لذا روابط دیپلماتیک و اقتصادی داشتن با آنان می­تواند به روند توسعه کشور کمک شایانی کند.

– در آستانه سالگرد انقلاب اسلامی به نظرتان آیا این انقلاب به اهداف خود در بعد داخلی و خارجی دست یافته است؟

انقلاب اسلامی دارای اهداف والای اسلامی شامل حاکمیت اسلام بر جامعه و رواج ارزش های دینی در کشور، استقلال، عدالت، آزادی، پیشرفت معنوی و مادی ایران اسلامی، حمایت از مستضعفین، ظلم ستیزی و مبارزه با استکبار جهانی، احیای کرامت انسانی و… است. طبیعتا این اهداف بخشی از شجره طیبه انقلاب اسلامی هستند. خدا را شکر در زمان حاضر، تا حدود قابل توجهی این آرمان­ها در جامعه تحقق پیدا کرده است و نمره قبولی گرفته­ایم، اما به هر حال تا رسیدن به مطلوب­ترین نقطه و جایگاه، فاصله داریم، هر چند که با روند جهادی موجود در کشور، قطعا آینده روشن و درخشان است. فراموش نکنیم که اهداف انقلاب اسلامی، همان اهداف الهی و قرآنی است و بهترین اهدافی است که یک کشور و نظام سیاسی می تواند داشته باشد. بنابراین، کار بسیار سخت  است و نیاز به همت جهادی و تلاش تخصصی دارد.

– در دو انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری، مسئلۀ جمهوریت نظام را چگونه ارزیابی می کنید؟

بسیاری از کارشناسان صرفا حضور واجدین شرایط در انتخابات و فرآیند رأی­گیری را تنها مبنای جمهوریت نظام­های سیاسی می­دانند. در صورتی که در جامعه اسلامی، نه تنها حضور در فرآیند انتخابات مهم است، بلکه حضور در صحنه­های اعتقادی و ملی  نیز به همان اندازه مهم است. جمهوریت نظام را، هم در انتخابات می­شود دید، هم در راهپیمایی­هایی مانند 22 بهمن، 9 دی و … می­شود دید، و هم در نمازهای جمعه. با توجه به لطماتی که دولت قبل به اعتماد بخشی از جامعه زده بود،  خدا را شکر ملت ایران در انتخابات مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری نشان دادند که به آینده کشور بسیار امیدوار هستند. لذا با هدف تغییر شرایط قانون­گذاری و اجرایی کشور با افتخار در انتخابات آزاد و پرشور ایران اسلامی شرکت کردند.

  • نویسنده : محمدطاها زرین اقبال (گزارشگر مهمان)
  • منبع خبر : پایگاه خبری ایرانیان فردا