مدیر کل مرکز آفرینش های ادبی گفت: تلاش این مرکز کشف استعداد های برتر است و همینطور کمک به آنها در جهت رسیدن به فعالیت مورد نظرشان

به گزارش ایرانیان نقل از خبرگزاری مهر، عباس محمدی مدیرکل مرکز آفرینش‌های ادبی در خصوص فعالیت‌های این مرکز گفت: رویکرد آفرینش‌های ادبی بخش تقسیم می‌شود که در یک دسته‌بندی کلی می‌توان آن را دربردارندة استعدادیابی، آموزش و مهارت‌افزایی در راستای تولید و ترویج آثار ادبی متعهد دانست.
وی افزود: در بحث استعدادیابی علاوه بر جشنواره‌های شعر و داستان جوان سوره و جشنواره انقلاب؛ در مراکز استانی نیز همکاران این مرکز در پی کشف استعدادهای برترند و ما نیز برای آموزش و ارتقا دانش آنها تلاش می‌کنیم. در کنار این استعدادهای درخشان، دیگرانی هم هشتند که از مسیر استعداد بودن عبور کرده‌اند و به فعلیت رسیده‌اند که برای این افراد رویکرد آموزش تکمیلی و مهارت‌افزایی را داریم تا در آینده‌ای نه چندان دور ایشان در جایگاه استادی بتوانند راهنما و راهگشای استعدادهای ادبی باشند و امید حوزه هنری هم به همین نیروی انسانی هنرمند است که می‌تواند پشتوانه و تکیه‌گاهی برای نسل‌های بعد باشد.
این شاعر گفت: مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه در چندین بخش اعم از پژوهش، شعر و داستان و رمان؛ علاوه بر آموزش به تولید و خلق اثر هم توجه دارد که این دست آثار توسط هنرمندان مرتبط با مرکز یا مراکز استانی یا عزیزانی که به صورت مستقل آثارشان را برای انتشار به ما می‌سپارند خلق می‌شود. البته بدیهی است که آثار برای انتشار از هر مسیری که آمده باشند باید از رهگذر تأیید کارشناسان مرکز بگذرند؛ در کنار آنچه گفته آمد مرکز آفرینش‌ها یک سری برنامه‌های ترویجی نیز دارد که هرکدام به ضرورت و با رویکرد خاصی انجام می‌شوند و از شاخص‌ترین این برنامه‌ها می‌توان به جشنواره‌ها، شب شعرها، رونمایی‌های کتاب، نشست‌های محفلی و نشست‌های نقد ادبی اشاره کرد.
محمدی افزود: یکی از اهداف ما در برگزاری برنامه‌هایی که نام بردم رویکرد مهارت‌افزایی غیرمستقیم با معرفی الگوهای مهارتی مناسب و دیگری معرفی تولیدات مرکز آفرینش‌های ادبی در کنار معرفی چهره‌های نو و هنرمندان متعهد توانمند و تازه‌نفس به جامعه هنری است. که از این برنامه‌ها می‌توان به برنامه‌های مناسبتی که در قالب شب شعر برگزار می‌شوند مانند «آستان مهر» یا برنامه «محفل دیدار ماه» که دوشنبه‌های آخر هر ماه برگزار می‌شود اشاره داشت که در این برنامه ۵ تن از پیشکسوتان حضور می‌یابند و علاوه بر شعرخوانی به بیان خاطرات و ارائة گوشه‌ای از مسیری که به تجربة شاعر شدنشان انجامیده، تجربه‌های کارآمد برای شاعری را نیز با شاعران جوان به اشتراک می‌گذارند، از طرفی ثبت بسیاری از این تجربه‌ها نیز خودش یک رویکرد است و درخور توجه.
این منتقد ادبی گفت: برنامه دیگری با عنوان «آینه‌بندان» در این مرکز در حال اجراست که بیش از ۳۰ دوره را – با هدف نقد و بررسی رمان‌های تولیدی دفتر ادبیات داستانی – پشت سر گذاشته؛ در این برنامه مجری‌کارشناس به همراه دو کارشناس که معمولاً از نویسندگان سرآمدند با رویکرد معرفی نویسندگانی که رمان اولی حضور می‌یابند و شکل کار جدیدی که به آن رسیدیم مقرر شد در بیشتر برنامه‌ها یک استاد بنام در کنار یک نویسنده جوان و نام‌آشنای آینده‌دار در خصوص رمان‌ها صحبت کنند تا از این رهگذر ضمن معرفی تولیدات مرکز به مقصودی که چهره‌سازی و معرفی نویسندگان جوان‌تر نیز هست دست یابیم.
این پژوهشگر افزود: برنامه دیگری نیز با عنوان مهمان را دنبال می‌کنیم که تا امروز ۵ نشست آن برگزار شده است. این برنامه با محوریت بزرگداشت بزرگان ادبیات داستانی و به قصد استفاده از تجارب بزرگان این عرصه به منظور انتقال تجارب آن به جوانان دنبال می‌شود. بدیهی است که این دست برنامه‌ها از منظر تاریخ شفاهی به عنوان یک مدرک مستند هم قابل توجه است و این تجربه‌نگاری‌هایی که ثبت و ضبط می‌شود راوی سیر تحول ادبیات داستانی و جایگاه آن بعد از انقلاب اسلامی است.
محمدی گفت: یک کارگاه خلق اثری هم داریم با عنوان «کارگاه رمان تعاملی» که در آن نویسندگان جوان اما باتجربه بر اساس طرح‌هایی که بر مبنای موضوعات اعلامی مرکز ارائه می‌دهند انتخاب می‌شوند که دومین دوره آن نیز برگزار شده و موضوع دومین کارگاه خلق رمان‌هایی برای خرمشهر بود که به ۹ رمان رسیدیم که به یاری خدا بزودی زود منتشر خواهند شد. گفتنی از میان طرح‌های ارسالی بر اساس موضوعات اعلامی، شورای کارشناسی بر اساس کیفیت طرح‌ها بین ۸ تا ۱۵ طرح را برای هر دوره انتخاب می‌کند که خالقان این آثار باید زیر نظر استاد-مربی دوره به آفرینش رمان خود بپردازند.
وی افزود: در خصوص آموزش‌هایی مستقل از فرآیندهای یادشده پیش از این مرکز آفرینش‌های ادبی از آموزش عروض و قافیه تا داستان‌نویسی و شرح و تفسیر متون کهن و شرح دیوان گذشتگان و گنجیه‌های ادبی و میراث کهن به شکل مستقل یا در قالب مکتب مهر اقدام می‌کرد که باتوجه به تغییر ساختاری و انسجام آموزش و رویکرد جدید مرکز آموزش، اکنون مشاوره و نظارت محتوایی داریم و مرکز آموزش عهده‌داز زحمات است.
محمدی در پاسخ به سوالی مبنی بر حمایت مرکز آفرینش‌های ادبی در انتشار آثار نویسندگان گفت: قطعاً کمک می‌کنیم، رویکرد ما برای انتشار تمامی آثار تأیید کارشناسان مرکز است. که این مهم پس از بررسی هر اثر توسط سه کارشناس – که بیشتر این کارشناسی‌ها رویکرد اصلاحی و برطرف کردن نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت است – صورت می‌گیرد و این فرآیند دربرگیرندة تمامی آثار ادبی ارسالی به مرکز است چه از بیرون ساختار حوزه هنری بیایند، چه از مراکز استانی یا دیگر مراکز حوزه هنری برای انتشار ارسال شوند.

  • نویسنده : سارااستوارحصاری
  • منبع خبر : نقل از مهر