روح الله کلانتری، عضو شورای مرکزی و مسئول سازمان معلمان گلستان در مصاحبه با خبرنگاران اعلام نمود: مردم از عملکرد مجلس یازدهم راضی نیستند مجلس یازدهم برای حل مشکلات اقتصادی کشور شعارها و و عده های زیادی را در ایام انتخابات مطرح کرده ، اما پس ازسه سال نتوانستند آنها را عملی نماید. روح الله […]

روح الله کلانتری، عضو شورای مرکزی و مسئول سازمان معلمان گلستان در مصاحبه با خبرنگاران اعلام نمود:

مردم از عملکرد مجلس یازدهم راضی نیستند مجلس یازدهم برای حل مشکلات اقتصادی کشور شعارها و و عده های زیادی را در ایام انتخابات مطرح کرده ، اما پس ازسه سال نتوانستند آنها را عملی نماید. روح الله کلانتری عضو شورای مرکزی سازمان معلمان ایران در مصاحبه با خبرنگاران در مورد شعارها و وعده های مجلس یازدهم تصریح کرد:نمایندگان مجلس یازدهم با طرح شعارهای فریبنده اقتصادی توانستند با کمترین آراء به مجلس راه پیدا کنند. شعارهایی مثل :اصلاح روند اقتصاد و ایجاد اشتغال، نجات اقتصاد کشور، ۵ اقدام ویژه مجلس یازدهم برای نجات اقتصاد، کاهش فقر و توزیع عادلانه ثروت و… از جمله آنها بود. این شعارها درحالی مطرح می شد که بسیاری از کارشناسان اقتصادی نسبت به آن احساس خطر کرده و معتقد بودند که عدم تحقق آن وعده ها فشار بیشتری را برای مردم ایجاد خواهد کرد ،اما نمایندگان مجلس توجه ای به آن هشدارها نداشته و ندارند. کلانتری در ادامه افزود: یکی دیگر از محرکهای نمایندگان مجلس یازدهم برای طرح شعارهای اقتصادی، ناکارآمد نشان دادن دولت روحانی بود. آنها در تبلیغات انتخاباتی خود اظهار می کردند که دولت برای حل مشکلات اقتصادی و رفع محرومیت کاری انجام نداده و ما تصمیم داریم که تحولی را در این رابطه انجام دهیم و امروز بعد از سه سال معلوم شده که آن همه وعده ها در حد شعارو حرف باقی مانده و هیچ طرحی برای حل مشکلات اقتصادی از سوی مجلس ارائه نشده تا معلوم شود که این شعارها فقط به منظور مقابله با دولت روحانی و رای آوردن خودشان بود. مسئول سازمان معلمان گلستان در ادامه در مورد چهره های شاخص اقتصادی مجلس و عدم کار آمدی آنان تصریح کرد:یکی از این افراد احسان خاندوزی بود که نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم بود و اتفاقا یک فرد گلستانی است. در طول مدت حضورش در مجلس طرحی برای بهبود وضعیت اقتصادی ارائه نکرده بود و همین موضوع برای صلاحیت او جهت پست وزارت اقتصادی مشکلاتی را ایجاد نموده ولی به هر حال دوستانش در مجلس به او رأی دادند. این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه یاد آور شد: یکی از اقداماتی که مجلس یازدهم برای تبلیغ اقدامات خود در حوزه اقتصادی انجام داد، تشکیل شورای جدید اقتصاد بود که تا به امروز اقدام جدید و موثری از سوی این شورا مشاهده نشده است. وی در ادامه گفت: یکی دیگر از مدعیان حل مشکلات اقتصادی علیرضا زاکانی بود که در حال حاضر با رای نمایندگان و بر خلاف قانون از مجلس به شهرداری تهران رفته است. او در مدت حضورش در مجلس در یک بیانی گفته بود( خط سیر اول در مجلس یازدهم این است که در راستای ایجاد ثبات اقتصادی، مانع سیاست گذاری غلط بودجه ای برای آینده باشیم و شرایط فعلی را به سمتی هدایت کنیم که از روش های درست، منابع دولت را تامین کنیم، ازطرف دیگر با نظارت هایی که اعمال می کنیم شرایط به سمتی هدایت شود که این بی ثباتی و تلاطمی که در اقتصاد ایران وجود دارد و حاصل افزایش کسری بودجه دولت بود، به کشور آسیب نزند.) اما ما دیدیم که خودش از مجلس استعفا داد تا شهردار شود و معلوم شد که این سخنان فقط برای او یک شعار تبلیغاتی بود.

این روزنامه نگار پیشکسوت گلستانی در ادامه یاد آور شد: امروز عملکرد شعاری مجلس به صورتی است که صدای اعتراض اصولگرایان طرفدار دولت را هم بلند کرده است. زیرا نه اثری از انقلابی گری و نه نشانی از بهبود شرایط اقتصادی را مشاهده می کنند. چندی قبل کانال (عصر مجلس) در نظر سنجی هایی که از مردم ۲۲ استان در خصوص عملکرد مجلس و نمایندگان آن انجام داده بود مشخص می کند که ۶۰ درصد مردم از عملکرد نمایندگان استان خود در مجلس رضایت ندارند و در برخی از استان‌ها این نارضایتی به ۸۰ درصد می رسد. همین امر باعث شده است که نه از سوی اصلاح طلبان که برخی از اصولگرایان به انتقاد از مجلس بپردازند. کلانتری در ادامه گفت: مثلاً اخیرا صادق کوشکی که از فعالان دلواپس اصولگراست طی سخنانی اعلام کرده است 🙁 مجلس یازدهم نتوانسته به تعهدات خود عمل کند که یک دلیل این است که بسیاری از افرادی که وارد مجلس شده اند، افرادی هستند که توانایی لازم برای ایفای وظایف نمایندگی را ندارند. نکته دیگر اینکه مجلس به تعبیر حضرت امام باید عصاره فضائل ملت باشد. اگر همین الان به مجلس نگاه کنیم، متوجه می شویم که چنین است یا خیر. وقتی نماینده ای با عنوان لیست سی نفره اصولگرایی وارد مجلس می شود و هم و غم او این است که وام بگیرد و دلار بخرد و منتظر گران شدن دلار باشد، معلوم می شود که عصاره فضیلت مجلس نیست، یا وقتی برخی نمایندگان در چاپلوسی رئیس مجلس مسابقه می دهند و می خواهند که فقط مورد توجه او قرار بگیرند مشخص می شود که واقعا نماینده مردم هستند یا خیر.) مدیر مسئول هفته نامه آفتاب گلستان در ادامه بیان داشت: یکی دیگر از اصولگرایان در این زمینه اظهار نظر کرده محمد مهاجری است او معتقد است( هیچ اتفاق خارق‌العاده ای در مجلس یازدهم مشاهده نشده است ،نه مصوبه مهمی تصویب شده، نه نطق مهمی را از مجلس مشاهده می کنیم. بخشی از توان مجلس در دولت قبل برای مقابله با دولت و سنگ اندازی پیش پای دولت آقای روحانی مصرف شد و حالا هم در دولت جدید اتفاق ویژه ای مشاهده نشده است و حتی تکلیف خود را با دولت سیزدهم روشن نکرده است که آیا مدافع دولت است یا منتقد او) او همچنین در بیانی دیگر گفته است که( مجلس تا کنون کار خاصی در حوزه تورم، افزایش اشتغال و یا موضوعات دیگری که با دغدغه های مردم مربوط است انجام نداده است. یکی دو طرح پرحاشیه را پیگیری کرده از جمله طرح صیانت از فضای مجازی و شفافیت آراء نمایندگان که هر دو اینها بیشتر سیاسی است تا اقتصادی) کلانتری در ادامه تصریح کرد: متاسفانه مردم این روزها از وضعیت اقتصادی مناسبی برخوردار نبوده و طبق آمارهای رسمی کشور خط فقر به حدود ده میلیون تومان رسیده است این امر باعث کاهش سرمایه اجتماعی شده و مجلس تا کنون اقدام مناسبی برای رفع این مشکلات ارائه نداده است.
مردم از نمایندگان خود ناراضی هستند، زیرا هر روز کالاها گران تر شده و زمانی که دلار گران می شود بر روی اقلام خوراک و پوشاک هم اثر می گذارد.مردم در حال حاضر اولویت نخست شان حل مشکلات اقتصادی و بهبود معیشت شأن است. امروز دیگر دولت روحانی و اصلاح طلبان نیستند که گناه این مشکلات را به گردن آنها بیاندازند.
باید برای حل مشکلات تصمیم های سازنده و موثر و کارآمدی را عملیاتی کنند. امروز دولت، مجلس، قوه قضائیه و سایر ارکان حکومت با هم هماهنگ هستند و لازم است که در زمینه های داخلی و خارجی هم سیاستگذاری درستی را اتخاذ نمایند.اکثریت کارشناسان علوم سیاسی معتقدند که مشکلات اقتصادی بدون اصلاح و بازنگری در سیاست خارجی امکان تحقق ندارد. عضو شورای هماهنگی احزاب اصلاح طلب گلستان در ادامه در مورد پروژه های مهم استان و عدم اجرایی شدن آنها تصریح کرد: ما امروز بسیاری از پروژه های نیمه کاره در استان داریم که احتیاج به بودجه های مشخصی است. نمایندگان مجلس در استان تلاش نمایند تا با هماهنگی با مرکز و استانداری گلستان زمینه اجرایی شدن این طرح ها و پروژه ها را فراهم نمایند. نمایندگان مجلس لازم است تا عملکرد خود را در این مسائل با افکار عمومی در میان گذاشته و پاسخگوی مطالبات مردم باشند.
کارشناس ارشد علوم سیاسی در مورد برجام و تاثیر آن بر حل مشکلات اقتصادی تصریح کرد: برجام یک توافق بین المللی بود که توسط شورای عالی امنیت ملی و با تأیید رهبری انقلاب به تصویب رسید.از زمان امضای برجام همواره عده ای از اصولگرایان به مخالفت با آن پرداخته و برجام را یک توافق خائنانه و خفت بار معرفی کرده و دولت و وزیر امورخارجه را افرادی سازشکار با غرب معرفی می کردند . بعد هم در مجلس جشن گرفتند که برجام مرد و آنرا آتش زدند. امروز که دولت روحانی نیست ما باید تکلیف خود را با برجام معلوم کنیم. اگر معتقدیم که برجام یک قرارداد ننگین است به کل از آن اعلان برائت کرده و خارج شویم و اگر هم معتقدیم که برجام برای ما منافعی داشته و دارد باید در جهت اجرای آن اقدامات اساسی را انجام دهیم. وی در ادامه افزود:

مسئولان ما باید این حقیقت را درک کنند که با این طرح به اصطلاح مردمی که ارایه کردند فشار مضاعفی بر روی قشر مستضعف و محروم وارد کرده وفقر و تنگ دستی مردم شوخی بردار نیست. مردم ما گرفتارند زمانی که هزینه و درآمد مردم تناسب نداشته باشد فقر ایجاد می شود زمانی که مسئولان کشور توانایی ثابت نگه داشتن قیمت ها را ندارند شعار ما می توانیم را مردم نمی فهمند .نمی توان با شعار کشور را اداره کرد.کلانتری در ادامه افزود : حل مشکلات اقتصادی علاوه بر عزم و اراده برای استفاده از توان داخلی احتیاج به تعامل با مجامع بین المللی و ارتباط با کشورهای دیگر دارد. بدون سرمایه اقتصادی نمی توانیم تولید و رونق اقتصادی را شاهد باشیم. دنیای امروز دنیای سقوط توهمات است. امروز مردم ما به خوبی آگاه هستند که روش حکومت داری باعث ضعیف یا قوی شدن یک کشور می شود.با تکیه بر ملت است که میتوان به رشد و پیشرفت رسید. احیای برجام باعث ایجاد گشایش های اقتصادی خواهد شد و روابط ما با کشورهای مختلف دنیا از جمله با عراق و عربستان سعودی بهبود پیدا خواهد کرد. اگر ایران از زیر فشار سیاسی اقتصادی ناشی از توقف برجام خارج شود میتواند قدرت بیشتری با کشورهای منطقه از جمله با عراق ، ترکیه و عربستان داشته باشد کلانتری در مورد محدود کردن فعالیت های مجازی و طرح مجلس در این رابطه گفت: واقعیت این است در دورانی که عصر ارتباطات و بلکه انفجار ارتباطات لقب یافته محدود کردن فعالیت های مجازی امری عبث و بیهوده و مخالف خواست اکثریت مردم است. این روش برخورد در برابر با ویدئو، ماهواره، فیلترینگ شبکه های اجتماعی و… قبلا آزمایش شده و نتایج آن در دسترس همگان است.‌ اینگونه برخوردها موجب شکاف میان دولت و حاکمیت خواهد شد. باید فضا را برای طرح اندیشه های مختلف در جامعه فراهم کنیم. امروز دولت بهترین فرصت را برای خدمتگزاری دارد. اصلاح طلبان نسبت به مسائل جامعه سکوت کردند تا متهم به کار شکنی نشوند. صدا و سیما در بست در جهت تبلیغات دولت اقدام می کند. روزنامه هایی مثل کیهان و جوان و رسالت که قبلاً یکسره بر علیه دولت روحانی مطلب می نوشتند امروز به صورت هماهنگ تبلیغ دولت رئیسی را انجام داده و دولت پنهان و مافیای قدرت و ثروت هم به کمک دولت آمده اند . ما امیدواریم که شما تلاش کنید که به مردم خدمت کنید و به فرمایش یکی از بزرگان اصلاحات، در این شرایط اصلاح طلبانه ترین کار کمک به حل مشکلات مردم است.
کلانتری با اشاره به اهمیت توسعه و راه های رسیدن به آن تاکید کرد:باید این حقیقت را درک کنیم که توسعه در همه کشورهای پیشرفته احتیاج به یک برنامه مشخصی دارد.همواره ساختارهای اقتصادی هستند که میزان توسعه یافتگی را در یک کشور مشخص می کند. با نگاهی به تاریخچه اقتصاد کشور نشان می دهد که ما در حداقل سه دهه گذشته برنامه اقتصادی مدونی را برای توسعه کشور و استان نداشتیم.. وی در ادامه افزود : برای توسعه در کشور و استان باید چند کار اساسی را انجام داد. مبارزه با فساد و اصلاح نظام بانکی،، پذیرش وجود مشکل و تلاش برای حل آنها، گسترش فعالیت های بخش خصوصی، ارتباط با کشورهای همسایه و استفاده از افراد متخصص در حوزه های اقتصادی از مهمترین عوامل در رسیدن به توسعه پایدار و همه جانبه است.مدیر مسئول هفته نامه آفتاب گلستان با اشاره به طرح ها و پروژه های نیمه کاره استان و ضرورت برنامه ریزی برای اجرایی شدن آنها تصریح نمود: امروز طرح ها و پروژه های مثل پتروشیمی گلستان، طرح های گردشگری مثل تله کابین و شهر بازی، راه آهن اینچه برون، اکتشافات نفت و گاز، صادرات میگو، هتل های نیمه تمام، بیمارستان های نیمه تمام مختلف در استان، طرح های کشاورزی، پروژه های فرهنگی و هنری و… در استان وجود دارد و باید با همکاری همه مسئولان، نمایندگان مجلس و فعالان بخش خصوصی در جهت اجرایی شدن آنها اقدامات لازم را انجام داد. برای تحقق آن باید شرایط حضور سرمایه گذاران را از داخل و خارج از کشور فراهم کرده و تسهیلات لازم را در اختیار آنها قرار دهید.کارشناس ارشد علوم سیاسی در ادامه تاکید کرد: ما برای توسعه استان به مدیرانی نیازمندیم که هم اقتصاد و دانش اقتصادی داشته و هم استان را به خوبی بشناسند. افرادی که درک درستی از مسائل اقتصادی نداشته و با رانت و انتصابات فامیلی مسیولیت می گیرند نمیتوانند در توسعه استان موثر باشند.در مسائل اقتصادی باید به علم و تکنیک های اقتصادی توجه کافی را مبذول داشته و مدیران را بر اساس شایستگی های اقتصادی به کار گرفت. باید اقتصاد را از سیطره سیاست نجات داد. باید فارغ از گرایش های سیاسی و حزبی از نیروهای شایسته استفاده کرد.تجربه سالهای طولانی در استان نشان داده که ما نیرو، سرمایه و ثروت فراوانی در استان داریم. تنها با مشارکت دادن همه ظرفیت های استان میتوان به توسعه پایدار و همه جانبه دست یافت.

عضو شورای هماهنگی احزاب اصلاح طلب گلستان با اشاره به نقش احزاب در توسعه و پیشرفت کشور و استان یاد آور شد: احزاب در کشورهای پیشرفته و دموکراتیک نقش ارزنده ای در توسعه داشته و عامل مهمی برای نظارت بر عملکرد مسئولان و پاسخگو کردن آنها دارند. به شرط اینکه حکومت احزاب را رقیب خود ندانسته و از ظرفیت آنها برای توسعه استفاده کنند. احزاب همواره فرصت هستند و نه تهدید. احزاب می توانند با همه ظرفیت ها و امکانات مادی و معنوی خود در جهت توسعه استان به مسئولان دولتی کمک کنند. باید بدانیم که بدون توسعه سیاسی و فرهنگی به توسعه اقتصادی نخواهیم رسید. وظیفه دولت در کشور و استانداران در استانها تقویت و توسعه فعالیت احزاب و مطبوعات به عنوان دو رکن مهم دموکراسی است. مرحوم دکتر فیرحی معتقد بود که ما در کشور حکمرانی حزبی نداریم، زیرا نه حاکمان ما به احزاب توجه دارند و نه مردم به دلیل هزینه دار بودن عضویت در حزب مایل به تلاش هستند و راه نجات کشور و استان توجه به احزاب و حکمرانی حزبی است. این روزنامه نگار پیشکسوت در ادامه با اشاره به ضرورت تعامل با کشورهای همسایه گفت: امروز ما در استان شرایط مناسبی با کشور ترکمنستان داریم و این فرصت مناسبی است که با استفاده از ظرفیت همه بخش ها ی خصوصی در جهت تعامل با این کشور برنامه ریزی مناسبی را اعمال نماییم.
باید مسئولان ما این حقیقت را درک کنند که بدون تعامل با دنیا نمی توانیم به توسعه برسیم، زیرا امروزه ما در یک دهکده جهانی زندگی می کنیم. مسئول سازمان معلمان گلستان در پایان بیان داشت: سازمان معلمان گلستان یک سازمان صنفی سیاسی با رویکرد اصلاح طلبانه است که رسالتش دفاع از حقوق همه اقشار جامعه است. ما آمادگی داریم تا از همه ظرفیت های مادی و معنوی و سرمایه اجتماعی و نیروهای انسانی خود برای توسعه پایدار و همه جانبه با مسئولان استانی و نمایندگان مجلس در استان استفاده نماییم. ما معتقدیم که راه نجات کشور و استان از بحران ها و چالش های کنونی و رسیدن به توسعه پایدار و همه جانبه بازگشت به عقلانیت وخردورزی، داشتن برنامه و نقش راه و استفاده از همه ظرفیت های موجود در جامعه است.