رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو گفت : برخی قطعه سازان به طور رسمی مقدار زیادی از قطعات تقلبی را به روش غیرقانونی به کشور وارد می کنند و یا در کارگاه های زیرزمینی غیررسمی بدون توجه به شاخص های استاندارد تولید و راهی بازار می کنند این در حالی است که برخی از تولیدکنندگان رسمی قطعات خودرو با وجود تولید قطعات با کیفیت هنوز موفق به اخذ ثبت رسمی و مجوز تولید نشده اند .

به گزارش ایرانیان، لوازم یدکی این روزها در رتبه نخست قاچاق قرار دارد حتی گفته می‌شود بخش زیادی از محموله‌های قاچاق لوازم یدکی از مبادی رسمی وارد کشور می‌شوند بنا بر اعلام ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، لوازم و قطعات یدکی خودروحدود ۱۱ و نیم میلیارد دلار گردش مالی دارد که بیش از دو میلیارد دلار آن قاچاق است به همین جهت افزایش قاچاق لوازم یدکی و عدم نظارت کافی برای ورود کالاهای باکیفیت منجر به این شد که هفته گذشته معاون وزیر صمت به تولیدکنندگان قطعات یدکی اولتیماتوم یک هفته‌ای برای اخذ کد شناسه کالا بدهد و تاکید کند که عرضه قطعات یدکی بدون کد رهگیری به بازار ممنوع است گذشته از قاچاق ، کاهش شدید کیفیت و عدم نظارت براین بازار بلای جان مردم شده و به گفته رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو از آنجایی که در بیشتر موارد مواد بازیافتی در تولید قطعات خودرو استفاده می شود همین امر باعث شده تا کیفیت قطعات به شدت کاهش یابد و بیشتر از یک ماه عمر مفید نداشته باشد اما کارشناسان معتقدند که قطعه سازان به طور رسمی مقدار زیادی از قطعات تقلبی را به روش غیرقانونی به کشور وارد می کنند و یا در کارگاه های زیرزمینی غیررسمی بدون توجه به شاخص های استاندارد تولید و راهی بازار می کنند و تا زمانی که در عرضه و تقاضا تشخیص کالای قاچاق ممکن نباشد این مشکل حل نخواهد شد.
قطعه سازان به طور رسمی قطعات تقلبی وارد کشور می کنند
حمیدرضا نجفی منش رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو گفت: متاسفانه برخی قطعه سازان به طور رسمی مقدار زیادی از قطعات تقلبی را به روش غیرقانونی به کشور وارد می کنند و یا در کارگاه های زیرزمینی غیررسمی بدون توجه به شاخص های استاندارد تولید و راهی بازار می کنند این در حالی است که برخی از تولیدکنندگان رسمی قطعات خودرو با وجود تولید قطعات با کیفیت هنوز موفق به اخذ ثبت رسمی و مجوز تولید نشده اند درحالی که واردکنندگان غیرقانونی به دلیل فرار از پرداخت هزینه های گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده تمایلی به حضور در عرصه قانونی نداشته و اقدام به واردات قطعات بی کیفیت خودرو کرده وبا جان و مال مردم بازی می کنند هر چند بازار در مواجهه با توزیع اجناس با کیفیتی مقاومت از خود نشان می دهند.
نجفی منش ادامه داد: انجمن قطعه سازان پیشنهاداتی را به وزارت صمت با سه محور دریافت کد رهگیری برای فعالان این عرصه، شفاف سازی فعالیت واحدهای تولیدکننده و اخذ مجوز فعالیت برای آنها و ممانعت از صدور مجوز واردات برای قطعاتی که درکشور تولید می شود ارائه کرد.
او در باره تغییرات احتمالی وارده بر قطعه سازان در صورت توافق برجام گفت: این امر نگرانی اصلی قطعه سازان محسوب می شود در حالی که با تمام ظرفیت و امکانات در شرایط دشوار تحریم ها پایِ کارِ تولید ماندند و این مطالبه اصلی ما است که نگاه ها در مرحله نخست به تولید باشد و نه به واردات تا ادامه حیات برای این صنعت ممکن باشد همچنین اگر دولت از قیمت گذاری های دستوری در این صنعت دست بردارند بسیاری از مشکلات تمام خواهد شد هرچند که رئیس جمهور وعده حل این مشکل را تا شهریور امسال داد و امیدواریم با اجرایی شدن آن اختلاف قیمت ها و بازار کاذب ازبین برود.
نجفی منش معتقد است: تا زمانی که در عرضه و تقاضا تشخیص کالای قاچاق ممکن نباشد این مشکل حل نخواهد شد و با اجرایی شدن طرح شناسه دار کردن کالاها، تولیدکنندگان داخلی و همچنین واردکنندگان، مسئول کالای وارد شده به بازار هستند و اگر کالا قاچاق یا بی کیفیت باشد باید پاسخگو آن باشند البته طرح شناسه کالا در حال حاضر برای لوازم یدکی خودرو در حال اجراست و امیدواریم طی مذاکرات صورت گرفته با وزارت صمت، ابهامات اولیه آن برطرف شود تا شرایط مناسب برای توجیه بسیاری از مردم و صنوف پیدا شده و نسبت به منافع آن برای تولید و تجارت نیز آگاه شوند.
او گفت: قیمت گذاری دستوری و الزام تولیدکنندگان به فروش برخی از محصولات باعث می شود در بررسی های آتی مهر تخلف بر گروهی بخورد که تنها از دستور قیمت گذاری های دستوری تبعیت کرده اند که پیش بینی می شود حاصلی جز رانت و اختلاف قیمت در بازار ندارد و به ایجاد مشکلاتی برای تولیدکنندگان می انجامد که شرکت فولاد مبارکه و برخی خودروسازان در حال حاضر گرفتار آن هستند و برچسب اختلاسگر بر پیشانی آنها خورده است.
عضو بازرگانی اتاق تهران بیان کرد: ضرورت ایجاب می‌کند با توجه به اهمیت بالای صنعت خودرو در کشور بسترهای لازم برای افزایش ظرفیت صنایع خودروسازی و جذب فناوری‌های بالا مدنظر قرار گیرد تا ضمن ارائه محصولات جدید بتوان خودروهای باکیفیت و ایمنی بالا تولید و روانه بازار کرد.
او افزود: با توجه به اینکه یک خودرو افزون بر ۹ هزار قطعه تشکیل شده است و به طور کلی در ساخت یک خودرو بیش از ۶۰ نوع فناوری به کار می‌رود لذا طبق آمار وزارت صمت، هزار و ۵۰۰ قطعه ساز در کشور وجود دارد که قطعات مورد نیاز صنعت خودروسازی و بازار لوازم یدکی خودرو در داخل را تأمین می‌کنند به همین جهت صنعت قطعه‌سازی از جمله صنایعی است که می‌تواند نقش مهمی در توسعه صنعتی کشور ایفا کند و از سوی دیگر توانایی بسیار زیادی در جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی دارد .
نجفی منش ادامه داد: ارز چند نرخی که تا یکسال گذشته وجود داشت بیشتر بسترفساد خصوصا درزمینه کاری قطعه سازان فراهم کرده بود درحالیکه پس از حذف ارز 4200 تومانی زمینه های فساد کمتر شد و اگر هدف دولت این باشد که برخی از اقلام ضروری را به نرخ ارزان‌تر به دست اقشار کم درآمد جامعه برساند می‌تواند با ارائه یارانه این تصمیم را عملیاتی کند .
هیچ‌کس حق فروش قطعات دست دوم و تقلبی را ندارد
سید مهدی کاظمی عضو هیات مدیره اتحادیه لوازم یدکی خودرو و ماشین‌آلات تهران در این خصوص معتقد است: وجود بیش از ۱۰ هزار عضو این اتحادیه فقط در استان تهران و همچنین رقابتی که در آن وجود دارد سبب شده در سال‌های گذشته رشد قیمتی زیاد و همچنین افت کیفیت محصولات را شاهد نباشیم همین مسائل می‌توانست این صنف را از اجرای طرح شناسه کالا بی‌نیاز کند اما از آنجایی که تکلیف قانونی است ما نیز به آن تمکین کرده‌ایم.
او افزود: از آنجایی که تردد بیش از۲۵۰ نوع خودرو در کشور قطعات و مدل خودرو متفاوتی طلب می کند و با توجه به متوسط پنج هزار قطعه به‌کار رفته در هر خودرو با تعداد زیادی قطعه مواجهیم که شناسه‌دار کردن آنها در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نیست ‌به همین دلیل مقرر شد یک به یک برای شناسه‌دار کردن قطعات اقدام شود که با کمک‌فنر و باتری خودرو کلید خورد.
کاظمی اظهار داشت: فقط در سطح شهر تهران بیش از یک میلیون عدد کمک‌ فنر متفاوت مربوط به خودروهای مختلف درانبارها وجود دارد حتی تعداد زیادی کمک‌فنرهای خودروهای قدیمی نظیر ژیان، شورولت، جیپ، پیکان و غیره وجود دارد که از زمان اعلام آنها به‌عنوان خودروهای فرسوده در انبارها باقی مانده‌اند و این اقلام که دست‌کم ۲۰ سال از خرید آنها می‌گذرد برگه سبز گمرکی نداشته و در برخی موارد صاحبان آنها نیز فوت کرده‌اند بر این اساس برای شناسه‌دار کردن آنها مهلت خواسته‌ایم.
او تصریح کرد: مشکلات تحریم‌ و کمبود برخی قطعات وجود دارد همچنین برخی خودروها اسقاط و از رده خارج شده‌اند و با این حال هیچ‌کس حق فروش قطعات دست دوم و تقلبی را ندارد و در صورت مشاهده به شدت با آن واحد صنفی برخورد خواهد شد.
مراجعه مشتریان به تعمیرگاه زیاد شده است
رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو دراین خصوص معتقد است : وضعیت کنونی صنعت قطعه‌سازی خودرو کشور مطلوب نیست و متاسفانه هیچگونه نظارتی هم در این بازار نیست به طوری که از مواد بازیافتی در تولید قطعات خودرو استفاده شده و همین امر باعث می‌شود که کیفیت قطعات کاهش و به عنوان مثال این تسمه تایم کمتر از یکماه برای خودرو کار کند همچنین در حال حاضر حدود ۴۰ درصد بازار قطعات یدکی در اختیار برندهای تقلبی و قاچاق است و با پایین آمدن کیفیت قطعات خودرو، میزان مراجعه مشتریان و مالکان خودروهایی که پیشتر برای تعمیر مراجعه کرده اند بالاتر رفته و تعمیرگاه‌ها نیز قادر به پاسخگویی بابت مشکلات مضاعف قطعات معیوب نیستند.

  • نویسنده : سارااستوارحصاری
  • منبع خبر : ایرانیان