اصلاح طلبان باید بدانند که نظارت استصوابی شورای نگهبان میتواند آنها را مانند سال 92 غافلگیر کند ! برای همین باید با چند نامزد قابل و مطمئن از تایید صلاحیت همزمان وارد انتخابات شوند .

سال 92 خیل مردم در نا امیدی از روند پیشرفت مملکت در دوره احمدی نژاد به دنبال تغییر سیاست های کشور با انتخاب رقیب دیرینه و دشمن خود خوانده احمدی نژاد بودند ! مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی تنها گزینه ای بود که تمامی جناح های منتقد دولت رویش اجماع داشتند و از طرفی کاندیدای مشخصی از جناح اصلاح طلب پیش نیامده بود ! تنها کاندیدای اصلاح طلب شناسنامه دار محمدرضا عارف بود که تازه عارف نیز میان عامه مردم شناخته شده نبود ! با این حال همه به دنبال هاشمی رفسنجانی و کاندیداتوری او در انتخابات بودند و هاشمی نیز تا آخرین ساعات به وزارت کشور مراجعه نکرد ولی در آخر با مراجعه هاشمی رفسنجانی به وزارت کشور وی در انتخابات ثبت نام کرد و پس از ثبت نام در نطق خود گفت که هیچ کس در وضع کنونی نمی تواند کشور را به مسیر درست برگرداند .
اما نکته مهم چندی بعد از ثبت نام آیت الله هاشمی رفسنجانی در انتخابات بود در حالی که ستاد ها در حال ساماندهی نیروهای مردمی برای حمایت از آیت الله هاشمی بودند . ناگهان شایعاتی مبنی بر رد صلاحیت آیت الله به گوش رسید که ظرف چند ساعت لباس واقعیت به تن کرد . این شایعات با توجه به عدم آمادگی لیدر های جناح فعالین و روسای ستادها بزرگترین ضربه را به بدنه اصلاحات زد !

کاندیدای بدرد بخور نداشتیم مجبور شدیم قرض بگیریم

در حالی که عارف واقعا در حد و اندازه های ریاست جمهوری نبود اما بیانات عضو 61 ساله وقت مجمع تشخیص و دفاعیات قرایش از سید محمد خاتمی باعث شده بود طرفدارانی پیدا کند . اما این مقدار طرفداران برای پیروزی در انتخابات کافی نبودند. پس پشت در های بسته اصلاح طلبان به رایزنی مشغول شدند و با کیاست غلامحسین کرباسچی در حالی که جلسه نتیجه ای نداشت حسن روحانی به عنوان کاندیدای جامع اصلاح طلبان انتخاب شد . کاندیدایی که 4 سال بسیار موفق را در ساختمان سفید پاستور گذراند .

روحانی و گردش به راست

روحانی در حالی که در تمام ایام انتخابات 1396 راهنمای چپ می زد به سمت راست گرایش پیدا کرد . این گرایش روحانی و انتخاب وزاری تکنوکرات نا کارآمد . با فروپاشی برجام توسط ترامپ دیوانه همراه شد و همزمانی این اتفاقات کاهش ارزش پول ملی را به دنبال داشت .
روحانی که تحت فشار های خارجی دوست داشت دوستان داخلی جدیدی داشته باشد به سمت راستی ها تمایل پیدا کرد .

مسعود پزشکیان ، مصطفی کواکبیان ، علی مطهری و… کاندیداهایی که می توان رویشان حساب کرد .

شاید آوردن اسم علی مطهری باز هم خوشبینانه باشد ولی فرزند شهید مطهری کبیر همیشه اسم جذابی برای خوش آب و رنگ کردن یک مقاله است .
کواکبیان هم دور قبل ریاست جمهوری رد صلاحیت شده و احتمال رد صلاحیت دوباره اش نیز وجود دارد . مگر نه صدای همیشه رسای جریان اصلاحات در صورت تایید صلاحیت میتواند بسیار مثمر ثمر باشد و جمعی از مردم که خواستار صدای بلند هستند را دور خود جمع کند …
و اما مسعود پزشکیان ، گزینه ای که در مجلس بارها انتخاب شده حرف زدن را بلد است و کاملا می تواند به کمک جریان بیاید حمایت از پزشکیان می تواند باعث جلو رفتن کار و البته آماده کردن فضا برای رسیدن کاندید شاید بهتر مانند آیت الله خمینی جوان است .
پزشکیان در حالی که زمینه رای اوردن در تمام قومیت ها را دارد. می تواند یک رئیس جمهور مناسب هم باشد و حتی اگر آیت الله خمینی نیز رد صلاحیت شود باز می توانیم . روی پزشکیان و کواکبیان مطهری و … نیز حساب کنیم نه مانند عارف محبور به گرفتن کاندیدای عاریه ای از جناح مقابل شویم !