سمنان ( ایرانیان فردا ) - مدیرکل تامین اجتماعی استان سمنان در توضیح اقدامات نوین سازمان تامین اجتماعی در حوزه‌های بیمه‌ای و درمانی به رسانه ها گفت: بنگاه‌های اقتصادی استان بالغ بر یکهزار و ۸۰۰ میلیارد ریال به سازمان تامین اجتماعی تا شهریور امسال بدهکار هستند. تقسیط بدهی و همراهی با بخش تولید با توجه به شرایط فعلی در دستور کار تامین اجتماعی استان سمنان برای وصول بدهی ها است.

محمد اخلاقی، عصر سه شنبه در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه و خبرنگاران به میزبانی تأمین اجتماعی استان سمنان، با بیان اینکه پس از شیوع ویروس کرونا ۲۰ نوع خدمات غیرحضوری توسط این سازمان ارائه می‌شود، گفت: بسیاری خدمات مانند اخذ سوابق بیمه، نیاز به حضور فرد ندارد.
وی با عنوان این مطلب که در بدو شیوع کرونا در کشور و به دنبال آن استان سمنان، بسیاری صنوف تعطیل شدند، ابراز کرد: در ابتدای امر طبق دستورالعمل‌های صادره، گروهی از اقشار که وضعیت کاری شأن در خصوص کرونا نامناسب بود به تأمین اجتماعی ابلاغ شدند تا حق بیمه ۱۰ درصدی را پرداخت کنند اما پس از مدتی چهار گروه دیگر از اقشار نیز به این تعداد افزوده شد و در نهایت نیز گروه‌های دیگر که آخرین آنها فعالان حوزه گردشگری هستند، به صنوف آسیب دیده از کرونا افزوده شد.
مدیرکل تامین اجتماعی استان سمنان، با بیان اینکه تأمین اجتماعی درباره حق بیمه و مسائل مرتبط، دستورالعمل‌های مختلفی دارد که در استان سمنان نیز از ابتدای شیوع کرونا در حال اجرا است، بیان کرد: طبق یکی از این دستورالعمل‌ها که برای مثال برای اصناف گردشگری صادر شده ۲۰ درصد حق بیمه در شش‌ماهه دوم سال پرداخت و مابقی در سال ۱۴۰۰ با مراجعه صاحبان مشاغل گردشگری تقسیط خواهد شد تا فشاری بر دوش این اصناف برای بازپرداخت حق بیمه نباشد.
اخلاقی با اشاره به اینکه برای بیماران کرونایی نیز دستورالعمل‌هایی صادر شد تا بتوانیم خدمات بهتری را به آنها در سطح استان ارائه کنیم، ابراز کرد: یکی از اقداماتی که برای این بیماران انجام شد، عدم نیاز به مراجعه برای تأیید ۱۴ روز استراحت پزشکی بود که از شیوع بیشتر ویروس و اجبار بیمار از خروج قرنطینه جلوگیری می‌کرد. همچنین دیگر نیازی برای حضور فرد تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی در راستای دریافت هزینه نبود و با چند روز تأخیر مبالغ هزینه کرد بیماری شأن پرداخت شد.
وی افزود: موضوع دیگری که در دوران کرونا در سطح استان انجام شد، لغو بازدیدهای دوره‌ای و سرکشی بازرسان تأمین اجتماعی از کارگاه‌ها بود. حضور بازرسان امکان داشت که هم برای کارگاه‌ها و هم برای بازرسان خطرآفرین باشد در نتیجه بازرسی از اصناف و کارگاه‌ها برای صحت‌سنجی فهرست بیمه‌های کارگری نیز در ماه‌های اخیر لغو شد تا شرایط بهتر شود.
مدیرکل تامین اجتماعی استان سمنان، با اشاره به همراهی تامین اجتماعی با فعالان اقتصادی به منظور برقرارماندن فعالیت های تولیدی در استان سمنان بیان کرد: ۵ تا ۶ درصد مشکلات واحدهای تولیدی استان مربوط به پرداخت حق بیمه است.
اخلاقی یادآور شد: سازمان تامین اجتماعی برای همراهی با فعالان عرصه تولید در شرایط کرونا، استمهال در پرداخت حق بیمه را اجرا کرد که طبق آن، بیمه شدگان می توانند بدهی بیمه‌ای خود را در اردیبهشت سال آینده پرداخت کنند.
وی با اشاره به اینکه با توجه به شیوع کرونا تعداد مقرری بگیران بیمه بیکاری در استان سمنان افزایش یافت اما همپای بیکاری، اشتغال نیز در استان افزایش داشته است، افزود: اسفند سال گذشته سه هزار و ۷۰ نفر و از ابتدای فروردین تا آبان ۹۹ سه‌هزار و ۶۴۵ نفر از مقرری بیمه بیکاری در استان سمنان استفاده کرده اند.
مدیرکل تامین اجتماعی استان سمنان تصریح کرد: بیمه شدگان اجباری استان سمنان در سال گذشته ۱۱۸ هزار و ۹۰۰ نفر بودند اما امسال تعداد بیمه شدگان اجباری در استان سمنان به ۱۲۲ هزار و ۱۲۳ نفر رسید.
اخلاقی با بیان اینکه تامین اجتماعی نهایت همکاری خود را با دستگاه‌های دولتی و واحدهای بخش خصوصی خواهد داشت، افزود: تامین اجتماعی در ستاد رفع موانع تولید استان نیز از جمله دستگاه‌هایی است که کمترین مشکل را با تولیدکنندگان مشکل‌دار استان دارد به طوری که تنها 5 تا 6 درصد مشکلات واحدهای تولیدی مربوط به مباحث بیمه‌ای است.
وی با بیان اینکه یکی از اقدامات ویژه تأمین اجتماعی در سال جاری تلاش برای متناسب سازی حقوق مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی در سراسر کشور بود که با دریافت ۳۲ هزار میلیارد تومان از سوی دولت در سراسر کشور از جمله استان سمنان صورت گرفت، افزود: مستمری دریافتی مستمری‌بگیران که خواسته به حق آنان بود از ۱۵۰ هزار تومان تا دو میلیون تومان در ماه افزوده شد تا شاهد کاهش فاصله حقوق دریافتی با سایر ارگان‌ها باشیم.
مدیر تأمین اجتماعی استان سمنان با بیان اینکه هرچند نقطه ایده آل ما همسان سازی حقوق مستمری‌بگیران بود اما توانستیم حداقل شاهد متناسب سازی دریافتی‌ها باشیم، گفت: در سال ۱۴۰۰ نیز سازمان تأمین اجتماعی با دریافت ۶۰ هزار میلیارد تومان از دولت این طرح را تداوم خواهد بخشید تا شاهد افزایش دریافتی مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی باشیم.
اخلاقی با اشاره به اینکه هر تغییری در ابتدا با مقاومت‌ها و اشکالاتی روبرو است که تغییر الکترونیکی خدمات تأمین اجتماعی نیز از این قاعده مستثنا نیست، تاکید کرد: شعب تأمین اجتماعی به خصوص در روزهای پایانی ماه و زمان پرداخت مستمری بسیار شلوغ می‌شد و به واقع مخاطرات زیادی را برای مردم داشت علاوه بر این مردم باید بدانند که قرار نیست خدمات تأمین اجتماعی کاهش یابد و این رسالت بزرگ رسانه‌ها است که به مردم در این زمینه اطلاعات و آگاهی بدهند.

  • نویسنده : فاطمه زهرا تجلی