سرمقالۀ روزنامۀ پیام استان سمنانپنجشنبه 6آبان1400 تکمیل پروژه‌های نیمه‌کاره در سفر رئیس‌جمهورنویسنده: ابوالقاسم کواکبیان گفته می‌شود به‌‌زودی رئیس‌جمهور کشورمان، همانند استان‌های دیگر، به استان سمنان سفر می‌کنند تا ضمن دیدار با مردم، دستور به‌اتمام‌رساندن پروژه‌های نیمه‌کاره را صادر کنند. گرچه صدور این دستور از محل دفتر ریاست‌جمهوری امکان‌پذیر بود، جناب ایشان در جایی فرمودند ترجیح […]

سرمقالۀ روزنامۀ پیام استان سمنان
پنجشنبه 6آبان1400

تکمیل پروژه‌های نیمه‌کاره در سفر رئیس
‌جمهور
نویسنده: ابوالقاسم کواکبیان

گفته می‌شود به‌‌زودی رئیس‌جمهور کشورمان، همانند استان‌های دیگر، به استان سمنان سفر می‌کنند تا ضمن دیدار با مردم، دستور به‌اتمام‌رساندن پروژه‌های نیمه‌کاره را صادر کنند. گرچه صدور این دستور از محل دفتر ریاست‌جمهوری امکان‌پذیر بود، جناب ایشان در جایی فرمودند ترجیح می‌دهند از نزدیک با مردم هر شهر و دیار ملاقات و راجع به مشکلات آنان چاره‌اندیشی کنند؛ به‌ویژه درخصوص مشکلات عمران و آبادانی هر منطقه و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام از همکارانشان بخواهند تلاشی مضاعف کنند و این اقدام ارزنده و نیکو را تحقق ببخشند. از طرفی در استانمان، استاندار منصوب ایشان فردی پرتلاش هستند و برای رتق‌وفتق امور از هر ساعتِ وقت خود بهره می‌برند و تشکیل جلسات پی‌درپی ازسوی ایشان نشان از این دارد که با تمام توان به میدان آمده‌اند؛ البته سفرهای رؤسای جمهور دوره‌های پیش و تلاش استانداران قبلی نیز به این نیت بود که مشکلات مردم حل و زیرساخت‌ها انجام شود و پروژه‌های ناتمام به‌سرعت به بهره‌برداری برسد و در این زمینه وعده‌ها دادند؛ اما دریغ که بعضی پروژه‌ها در حد کلنگ‌زدن متوقف شد و تنها خاطرات سفر در ذهن مردم باقی ماند و بدین ترتیب پروژه‌هایی موسوم به پروژۀ سفر روانۀ آرشیوها شد. چه بسا امام‌جمعۀ سمنان گفتند انتظار مردم استان آب، آب، آب است و چه تعداد مردمی که روزانه در جاده‌های استان جانشان را در تصادفات از دست می‌دهند و در کنار این سخنان همچنان جوانان در پی کار، کار، کار هستند!
نگارنده در همین مطبوعه طی چندین سال و چندین مرتبه یادآور ضرورت تکمیل پروژه‌های نیمه‌کاره بوده و تقاضای تسریع آن را داشته است؛ اما دریغ از اینکه آجری بر آجری اضافه شود. به نظر می‌رسد کارهای زیربنایی و زیرساخت‌ها در کشورمان تعطیل است و دولت و مردم تنها در فکر امور جاری و گذران زندگی روزانه هستند که البته مایحتاج مردم هم به‌سختی فراهم می‌شود و دولتمردان ما همین را که می‌توانند حقوق کارمندان و پاداش‌ها را پرداخت کنند، شاهکار قلمداد کرده و شاکر خداوند هستند؛ مثلاً در همین استان خودمان بسیاری از پروژه‌های راهسازی به بوتۀ فراموشی سپرده شده‌اند و راه را برای مردم جهت رفتن به دیار باقی هموار کرده‌اند یا اخیراً در جلسۀ راهبردی تصادفات استان، رئیس پلیس راه مطرح کرده‌اند در طی شش ماه سال جاری، ۱۰۸ مورد تصادف شدید داشته‌ایم که به فوت افراد منجر شده است و در جایی دیگر، از تصادفات جاده‌های فرعی و روستایی خبر داده‌اند و درخواست داشتند با هدف کاهش سوانح و با جدیت، نقاط حادثه‌خیز شناسایی و اصلاح شود.
با اینکه نگارنده به‌طور مستمر از ده‌ها پروژۀ نیمه‌کاره در استان سمنان نام برده است، هم‌اکنون محض اطلاع رئیس محترم جمهور و استاندار پرتلاش مجدداً آن‌ها را یادآور می‌شود و امیدواریم که دولت و مجلس انقلابی و استاندار محترم به‌طور جهادی در اسرع وقت درخصوص تکمیل و بهره‌برداری این پروژه‌ها اقدام عاجل به عمل آورند.
1. تکمیل آزادراه حرم‌تاحرم که طی پانزده سال فقط ۱۵درصد آن آمادۀ بهره‌برداری شده است که با این روند، انجام آن یک قرن طول خواهد کشید.
2. احداث و ترمیم جاده نظامی سمنان و اتصال آن به اصفهان و یزد که سال‌هاست در حد فاصل سمنان تا روستای اعلا، از مردم قربانی می‌گیرد.
3. احداث راه شوسه و ریلی از روستای چاشم به دوآب.
4. احداث و تکمیل جادۀ آب‌گرم و احیای گردشگری که البته این پروژه شصت سال است که بلاتکلیف است!
5. انتقال آب دریای خزر به استان سمنان که نقشه‌های راه انتقال آن بیش از بیست سال است که کشیده شده و دریغ از هرگونه اقدامی.
6. احداث و تکمیل سد فینسک که هر روز با اما و اگر مواجه است و هم‌اکنون در مراحل ابتدایی است.
7. احداث بلوار از شهر سرخه به سمنان که سال‌هاست آرزوی مردم این دو شهر است؛ کما اینکه در ورودی‌های شهری چون اصفهان پنجاه سال قبل پنجاه کیلومتر بلوار احداث کرده‌اند.
8. احداث راه مهم و پرتردد شاهرود به آزادشهر که نیمه‌کاره مانده است.
9. دوبانده‌کردن جادۀ سمنان به فیروزکوه که در بعضی قسمت‌ها هنوز هم جادۀ مال‌روی قدیم است.
10. انتقال آب چشمه‌سارهای قطری به شهرستان شاهرود.
11. تعریض و مرمت میدان راه‌آهن مرکز استان.
12. نصب یک تابلو در قسمت جنوبی ایستگاه راه‌آهن که در شأن مرکز استان باشد؛ چون تابلوی فعلی با تابلوهای ایستگاه‌های متروکه تفاوتی ندارد و اندازۀ تابلوی مرکز استان با ایستگاه بیابانک یکی است!
13. تکمیل و مرمت جادۀ سمنان به کیاسر و کیاسر به ساری که می‌تواند مکمل جادۀ فیروزکوه به شمال باشد.
14. اصلاح و بهسازی مرکزی‌ترین بخش مرکز استان که بافت تاریخی مناسبی برای جذب سالانۀ هزاران گردشگر داخلی و خارجی دارد.
15. بهسازی ورودی و خروجی مرکز استان به‌ویژه در بخش غربی آن که به بدترین شکل ممکن طراحی شده است.
16. احیای بوستان‌ها، پارک‌ها و فضاهای سبز.
17. کمک به ورزش استان و احیای چند رشتۀ ورزشی که استان سمنان بتواند لااقل چند ورزشکار المپیکی یا یک تیم فوتبال لیگ برتری داشته باشد.
18. تکمیل و مرمت مراکز ورزشی‌تفریحی برای سرزمین کویری این استان.
19. احیای مراکز هنری و کشف نبوغ جوانان هنرمند استان و ساخت تالار بزرگ شهر سمنان و نهایتاً:
20. انتقال پایتخت سیاسی به استان سمنان که البته این گزینه منوط به اتمام پروژه‌های قبل و بسیاری از پروژه‌های دیگر است که در حوصلۀ خوانندگان گرامی نمی‌گنجد.
بدیهی است اگر همین پروژه‌ها به بهره‌برداری برسد، هم آب، آب، آب خواهیم داشت و هم کار، کار، کار و به کلنگ‌زنی جدید هم نیازی نیست.