ستاد اربعینی اعلام کرد تمامی کسانی که دو دز واکسن دریافت کرده اند باید دز یاد آور بزنند اما برخی از مسئولان بهداشت مدعی شده اند تعداد دزهای قبلی ملاک نیست همه افراد باید دز یاد اور را تزریق کنند

به گزارش ایرانیان نقل از خبرگزاری فارس، در آستانه اربعین حسینی نگرانی زائران از وضعیت اربعین پس از ۲ سال تعطیلی در مرزها بیشتر شده است و با توجه به اخباری که از سوی کمیته‌های مختلف ستاد اربعین عنوان می‌شود، بسیاری از زائران دچار سردرگمی شده‌اند.

یکی از موضوعاتی که در هفته‌های اخیر دغدغه زائران اربعین است، وضعیت واکسن کروناست. از پیش ثبت‌نام و حتی اوایل ثبت‌نام قطعی متقاضیان زیارت اربعین در سامانه سماح، ستاد مرکزی اربعین اعلام کرد که همه زائران اربعین باید یک دُز یادآور واکسن کرونا تزریق کنند؛ تا جایی که سیدمجید میراحمدی، رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی شرط نام‌نویسی در سامانه سماح را تزریق دُز یادآور واکسن کرونا عنوان کرد.

همچنین در سامانه سماح نیز با توجه به اینکه این سامانه به وزارت بهداشت متصل بود، زائرانی که در ۶ ماه اخیر واکسن کرونا نزده بودند، حتی امکان پیش ثبت‌نام در سامانه سماح را نداشتند.

پس از آغاز ثبت‌نام قطعی متقاضیان زیارت اربعین در سامانه سماح، احمد وحیدی، وزیر کشور اعلام کرد که همه زائران باید بیمه شوند و هزینه بیمه هم از سوی ستاد اربعین ۱۸ هزار تومان اعلام شد، اما به دلیل مشکل واکسیناسیون در سامانه سماح، افرادی که حتی سه دُز واکسن کرونا زده بودند، ولی در ۶ ماه اخیر واکسنی تزریق نکرده بودند، نمی‌توانستند در سامانه سماح ثبت‌نام و حق بیمه را بپردازند.

این مشکل باعث شد که بسیاری از مشتاقان زیارت اربعین از ثبت‌نام در سامانه سماح منصرف شوند و تصمیم بگیرند که بدون بیمه به عراق سفر کنند، اما پس از مدتی ستاد مرکزی اربعین اعلام کرد که زائرانی که سه دُز واکسن کرونا زده‌اند، نیازی به تزریق دُز یادآور ندارند و می‌توانند به زیارت اربعین مشرف شوند. البته افرادی که ۲ دُز واکسن کرونا زده باشند و از آخرین تزریق آنها هم ۶ ماه گذشته باشد، باید حتما یک دُز واکسن کرونا بزنند.

این تصمیم ستاد مرکزی اربعین موجب شد تا بسیاری از مشتاقان زیارت اربعین به سامانه سماح مراجعه کرده و ثبت‌نام کنند. اما در سامانه سماح هنوز تزریق ۲ دُز واکسن کرونا و دُز یادآور به عنوان شرط ثبت‌نام در سامانه سماح بود؛ تا اینکه بالاخره شرط واکسیناسیون از سامانه سماح برداشته شد و همه زائران فارغ از اینکه چند دُز واکسن کرونا زده‌اند، توانستند در این سامانه ثبت‌نام کنند.

  • نویسنده : سارا استوار حصاری
  • منبع خبر : نقل از خبرگزاری فارس