دستاوردهای دوم و سوم خردادروح ا… کلانتری مسئول سازمان معلمان گلستان سوم خرداد1361 روز حماسه و عزت حضوراست ؛روز مظلومیت سرافرازانه ملت بزرگ ایران است؛روز حماسه شکوهمند ملتی بزرگوار در عرصه سرنوشت است و سوم خرداد روز آزادی خرمشهر مظلوم است؛ روز پیوند خونین و ناگسستنی امام(ره) با امت بزرگوار ایران است؛ روز فداکاریهای شگفت […]

دستاوردهای دوم و سوم خرداد
روح ا… کلانتری
مسئول سازمان معلمان گلستان
سوم خرداد1361 روز حماسه و عزت حضوراست ؛روز مظلومیت سرافرازانه ملت بزرگ ایران است؛روز حماسه شکوهمند ملتی بزرگوار در عرصه سرنوشت است و سوم خرداد روز آزادی خرمشهر مظلوم است؛ روز پیوند خونین و ناگسستنی امام(ره) با امت بزرگوار ایران است؛ روز فداکاریهای شگفت انگیز و روزآشکار شدن عزت دولت بزرگ ایران است؛ روزی است که ایثارگران و دلارورمردان ما با فداکاری خود سوم خرداد را آفریدند. نباید فراموش کنیم که ریشه عظمت ما در کجاست واز یاد نبریم که همواره نسبت به پیشتازان عرصه ایثار و شهادت مدیونیم.آزادی، آبادانی، امنیت، استقلال و حفظ تمامیت ارضی ما در درجه اول مرهون و مدیون خون شهیدان و مقاومت ایثارگران است. ما این روز بزرگ را ارج می نهیم و به پیشگاه همه جانبازان و آزادگان عزیز و شهداء و خانواده های معزز آن عزیزان ادای احترام می کنیم. دوم خرداد در حقیقت ادامه راه شهیدان سوم خرداد است.دوم خرداد در حقیقت آغاز تثیبت نظام بود که بوسیله دانشجویان ، روشنفکران و به طور کلی مردم عزیز ایران شکل گرفت. دوم خرداد دستاورد بزرگ ملت ایران بود. صاحب اصلی دوم خرداد مردمند. مردمی که نه تنها صاحب دوم خرداد بلکه صاحب کشور و انقلابند؛ مردمی که با بستن پیمان با امام خویش انقلاب شکوهمند اسلامی ایران را به ثمر رساندند.؛ مردمی که در عرصه های دفاع از عظمت اسلام، استقلال میهن و سربلندی کشور بیشترین فداکاریها را کرده و اوج فداکارییشان در هشت سال دفاع جانانه از کشور بود که با تقدیم عزیز ترین سرمایه های خویش نقش خود را ایفا کردند؛ مردمی که در تمام صحنه ها حضور داشتند و باید در هر تحلیلی که ارائه می دهیم، همواره این حقیقت را درک کنیم که صاحبان اصلی انقلاب مردمند.دوم خرداد متعلق به مردم بود. دوم خرداد دستاوردهای زیادی برای نظام و انقلاب داشت و ما در این مقاله تعدادی از ان دستاوردها را ذکر می کنیم. 1- حاکمیت قانون: نظام ما در دوم خرداد تثبیت شد. تثبیت نظام بر اساس یک سند ملی و شرعی تصویب می شود. این سند ملی و شرعی قانون اساسی ماست.در دوم خرداد قانون اساسی ما جایگاه خود را پیدا کرد. تمام افراد تلاش می کردند تا در چهار چوب قانون حرکت کنند. حتی مخالفان دوم خرداد تلاش می کردند تا کارهای خود را بر اساس یک عمل قانونی توجیه کنند و این دستاورد بزرگی بود.
در آن دوران قانون و قانون گرائی به یک ارزش تبدیل شده که این برای نظام ما یک دستاورد عظیمی بود. البته قانون گرائی به این مفهوم نیست که باید فقط مردم از قانون تبعیت کنند ، بلکه قبل از مردم این مسئولان و حاکمان که قدرت را در اختیار دارند باید فعالیتهای خود را بر اساس توجه به قانون و پاسداری از آن تنظیم نمایند و در برابر مردم پاسخگو باشند 2-گسترش آزادی در جامعه:دستاورددیگر دوم خرداد نهادینه شدن آزادی در جامعه بود. زمانی که ما از آزادی سخن می گوییم به معنی تبعیت از قانون است نه هرج و مرج و بی بند و باری و لجام گسیختگی فرهنگی. اصولا آزادی و قانون با هم ملازمند. آزادی بدون قانون یعنی هرج و مرج و قانون بدون آزادی یعنی استیلاء و سلطه یک جانبه بر جامعه.آزادی هم با فاشیسم مخالف است و هم با آنارشیسم فاصله دارد. ما باید دین را در جامعه به گونه ای معرفی کنیم که با آزادی سازگار باشد. هر چه در برابر آزادی ایستاده لطمه خورده حتی فضیلتهای انسانی. دین، عدالت و توسعه اگر در برابر آزادی قرار گیرد لطمه می خورد.بنابر این دستاورد مهم دوم خرداد گسترش آزادی در میان جامعه بود.آزادی که مخل به مبانی نظام و اسلام و مخاف حقوق عمومی نباشد. 3-تحمل و مدارا : دستاورد دیگر دوم خرداد این بود که دولت شرایط مناسب را برای طرح اندیشه های مخالف فراهم کرد. دولت اصلاحات در برابر انتقادات تند مخالفان خود مدارا می کرد و این دستاورد بزرگی بود. اصولا دولت مقتدر دولتی است که مخالفان خود را تحمل کرده و آنها را سرکوب نکند. دولت مقتدر دولتی است که انتقاد را با آغوش باز و به نمایندگی از جامعه تحمل کند تا جامعه در عرصه قانون گرائی و آزادی به ثبات و تعادل برسد. 4- جایگاه برتر ایران در صحنه های بین المللی:دستاورد دیگر دوم خرداد مربوط به حضور چشمگیر مردم و عزت و احترامی بود که ایران در عرصه های بین المللی کسب کرده بود. در آن دوران ایران در دنیا از جایگاه والائی در صحنه های بین المللی پیدا کرده بود.
در آن دوران ایران عزیز بدون آنکه ذره ای از مواضع خود کوتاه آمده و یا بر سر عزت و عظمت کشور معامله ای صورت داده باشد دارای قدرت بزرگ بین المللی شده بود.روابط با کشورهای اروپایی و کشورهای اسلامی هر روز در حال پیشرفت بود که آثار مثبت اقتصادی، سیاسی، نظامی و فرهنگی آن در جامعه مشهود بود.به واسطه روابط بین المللی مناسب ما در زمینه اقتصادی بیشترین موفقیت را کسب کنیم.صاحبنظران توسعه معتقدند که در دوران دولت اصلاحات ما بهترین موفقیت اقتصادی را داشتیم و شاید امروز بسیاری از مردم و فعالان سیاسی آرزو کنند که ای کاش وضعیت اقتصادی ما مثل دوران اصلاحات بود.5- حضور جوانان در عرصه های گوناگون: حضور جوانان در صحنه های گوناگون دستاورد دیگر دوم خرداد بود.جوانان ارزشمند ما هر جا حضور داشتند معجره آفریدند. مگر معجزه دفاع ارزشمند را جوانان ما خلق نکردن؟دوم خرداد روز حضور میلیونی جوانان ما در عرصه های تصمیم گیری و تصمیم سازی بود؛ حضور ی که ملت را سربلندکرد، دل رهبر انقلاب را شاد و دشمنان را نا امید نمود. 6- اعتماد مردم به نظام: دستاورد مهم دیگر دوم خرداد اعتماد مردم به نظام اسلامی بود. مردم با رای خود نشان دادند که به نظامشان اعتماد داشته و اعلام کردند که ما مطمئنیم که نظام از رای ما دفاع و پاسداری خواهد کرد. آنها مطمئن بودند که رایشان در سرنوشتشان تاثیر دارد و به همین دلیل از میان اندیشه های گوناگون یکی را انتخاب کردند.7-گسترش توسعه سیاسی:توسعه سیاسی به این مفهوم است که همه مردم دارای حق رای ونظرند و رایشان ارزشمند است. از بارزترین وجوه توسعه سیاسی این است که رای اقلیت در جامعه محترم شمرده می شود. مردم سالاری را که مطرح می کنیم دیکتاتوری اکثریت و اضمحلال اقلیت نیست. بلکه جامعه ما برای اقلیت، طبق اصطلاحات رایج، که نظر دیگری دارند ارزش و احترام قائل است. وجود اقلیت برای جامعه یک امر لازم و ضروری است. اگر به صاحبان قدرت و ثروت در جامعه انتقاد نشود ممکن است آنها سر از دیکتاوری و استبداد در آورند که هزینه آن از جیب ملت پرداخته می شود. بنابر این اقلیت و رایشان برای ما ارزشمند است و پاسداری از حقوق آنها از وظایف مهم حاکمان است. البته اقلیت هم با حفظ حق انتقاد باید به حقوق اکثریت توجه نمایند. ما انتقاد را در جامعه می پذیریم اما توهین و تخریب را هرگز. فرق است بین انتقاد با تخریب و توهین که همه ما باید به این امر توجه داشته باشیم. به هر حال در دوران دوم خرداد که آغاز اصلاحات جدید در ایران بود ما توانستیم اقتدار نظام را به دنیا نشان دهیم و امروز نیز راه نجات کشور از بحران های داخلی و خارجی حرکت در مسیر اصلاح طلبی است. امروز که آمریکا با خروج خود از برجام تلاش می کند تا پایه های این نظام را سست کند باید بدانیم که مهمترین سرمایه ما سرمایه اجتماعی است که باید در جهت حفظ آن تلاش کنیم.باید این حقیقت را درک کنیم که اگر به این سرمایه عظیم اجتماعی خود که شامل نخبگان، سیاستمداران، اقتصاد دانان ، جامعه شناسان، زنان و جوانان و به طور کلی آحاد جامعه توجه کرده و حقوق و آزادی های قانونی آنها را مورد توجه قرار دهیم هیچ قدرتی نمی تواند در برابر ما مقاومت کرده و نابود خواهند شد. امنیت ملی و بقاء و دوام این نظام و انقلاب در گرو توجه به خواسته ها و مطالبات قانونی مردم است.
همه ما باید تلاش کنیم تا دستاوردهای دوم و سوم خرداد را حراست و پاسداری نماییم. البته یک نکته را هم نباید نادیده انگاشت و آن اینکه امروز بیش از هر زمان دیگری ما احتیاج داریم تا اصلاحات از درون را نیز آغاز کرده و ضمن آسیب شناسی آن هر چه سریعتر در جهت حل آنها اقدام فوری را انجام دهیم. ما امروز نیازمند نقشه راهی منسجم برای پیشبرد اصلاحات در جامعه هستیم و جبه اصلاحات لازم است هر چه سریعتر با کمک و همفکری رئیس دولت اصلاحات و متفکران و نظریه پردازان این جریان فکری نقشه راه را برای آینده نزدیک مشخص و به اطلاع اصلاح طلبان برسانند تا در این شرایط بحرانی بتوانیم کشور را نجات دهیم.
آنچه مهم است اینکه ما باید به وظیفه قانونی، شرعی و انسانی خود توجه کرده و بقیه امور را به خداوند سپرده و از او کمک و یاری بخواهیم. رسالت ما اصلاح طلبان همان رسالت انبیاء است. گسترش آگاهی و دانائی در میان جامعه و تبیین راه برای نجات کشور و دفاع از حقوق قانونی همه شهروندان و نقد حاکمان و دولتمردان است. امید است در سالروز دوم خرداد همه ما تلاش نماییم تا آرمانهای سوم خرداد تحقق یابد. انشاء ا…

  • نویسنده : روح الله کلانتری
  • منبع خبر : آفتاب گلستان