حزب همبستگی دانش آموختگان ایران با بیانیه ی برمطالبه گری دانشجویان تاکید کردند:مطالبه‌گری و پرسشگری و ذهن نقاد دانشجو از مسئولان و صاحب‌منصبان کشور در مسیری سازنده و منطقی قرار گیرد می‌تواند تآثیر شگرفی در اصلاح امور و افزایش هزینه‌های انحراف از مسیر صحیح و اصولی داشته باشد. آن ها در این بیانیه این مورد به مسئولین تذکر دادند؛یکی از خطراتی که جنبش دانشجویی را تهدید می‌کند سوق دادن دانشجو به دام بی تفاوتی محض نسبت به رویداد‌های کشور است.

بیانیه حزب همبستگی دانش آموختگان ایران به مناسبت ۱۶ آذر -روز دانشجو
۱۶ آذر هرسال در تقویم ایران زمین یادآور پرکشیدن سه شهید اهورایی شهیدان قندچى، بزرگ نیا و شریعت رضوى است که در تاریخ کشورمان به یک سمبل به‌یادماندنی تبدیل شده و یادآور مفاهیم و ارزش‌های والایی است که توسط دانشجویان آزادی‌خواه کشور علیه نظام استبدادی خلق شده است.
واقعیت رخداد ۱۶ آذر این است که دانشجویان در برابر تحولات کشورشان احساس مسئولیت دارند و نسبت به مسائل کشور دغدغه‌مند هستند. باید اذعان نمود دانشجویان به عنوان یکی از اقشار پیش رو و فرهیخته جامعه محسوب شده و همیشه مورد توجه اقشار مختلف مردم بوده و شهروندان با نگاه احترام‌آمیز تؤام با تصویری از فرهیختگی به آن‌ها می‌نگرند، افرادی که دارای احساس مسئولیت مضاعفی نسبت به مسائل جامعه خویش هستند.

قابل کتمان نیست در شرایط فعلی برای حل بحران ها، مسائل و مشکلات عدیده‌ای که کشورمان در آن گرفتار آمده است نیازمند حاکمیت فضای نشاط و سرزندگی در محیط‌های دانشجوئی هستیم. زیرا دانشجویان می‌توانند برای حل مسائل به ظاهر لاینحل کنونی اقدام به برقراری یک رابطه منطقی با ساختار‌های مدیریتی کشور بکنند و در این روابط دوسویه است که ویژگی بارز هر دانشجو یعنی مطالبه گری و ارائه طریق به خوبی بروز و ظهور پیدا خواهد کرد. زیرا دانشجویان با توان علمی که از محضر اساتید خود کسب می‌کنند از یک سو باید قابلیت‌ها و توانمندی‌های خود را در قبال حل مسائل کشور به ساختار مدیریتی کشور ارائه می‌کنند و خود را به عنوان بخشی از فرایند حل مسائل پیچیده کنونی کشور مطرح و اثبات کرده و موجب ایجاد اعتماد متقابل بین مراکز علمی و دانشگاهی و ارکان مختلف حاکمیت شوند که اگر قدر دانسته شود می‌تواند برای کشور یک سرمایه عظیم اجتماعی در برهوت این سرمایه بازتولید کند.

از دیگر سو، اگر مطالبه‌گری و پرسشگری و ذهن نقاد دانشجو از مسئولان و صاحب‌منصبان کشور در مسیری سازنده و منطقی قرار گیرد می‌تواند تآثیر شگرفی در اصلاح امور و افزایش هزینه‌های انحراف از مسیر صحیح و اصولی داشته باشد.

پر واضح است که دانشجو آینده‌ساز است و خود را در برابر تحولات و تغییرات پیرامون خود نه تنها منفعل نمی‌بیند بلکه حتی در مرحله حل مشکلات هم متوقف نمی‌شود بلکه دست به اقدام برای یافتن راه حل برای ساختن آینده می‌زند. دانشجو باید مستقل، تلاشگر، نوآور و خلاق پرورش یابد و به آینده امیدوار بوده و این امیدواری را به جامعه تزریق کند.

امروزه یکی از خطراتی که جنبش دانشجویی را تهدید می‌کند سوق دادن دانشجو به دام بی تفاوتی محض نسبت به رویداد‌های کشور است. از جانب دیگر گرفتار شدن دانشجویان در بازی باند‌های قدرت و فاصله گرفتن از آرمان‌های اصیل جنبش دانشجویی خواسته بدخواهانی است که دانشگاه مطلوب آن‌ها هدایت دانشجو و محیط دانشگاه به سمت محیط سکون و سکوت گورستانی است. اینان از ترس صدای دادخواهی جوانان آزادی خواه دانشگاهی به بهانه تعارض علم آموزی با سیاست ورزی به مخالفت با فعالیت‌های سیاسی آن‌ها برخاسته و از طرف دیگر با ایجاد هزینه‌های فراوان برای برخی فعالان دانشجویی سعی در وادار نمودن آن‌ها به سکوت و دوری از عالم سیاست دارند، زیرا که این فعالیت‌ها را تهدیدی برای پیشیرد اهداف و آمال نامشروع و منفعت جویانه خود می‌پندارند. مهاجرت نخبگان دانشگاهی به خارج از کشور که خسارت عظیمی به توان علمی این سرزمین است و همچنین ناامنی برای داشتن موقعیت و جایگاه شغلی مناسب از دیگر تبعات دخالت‌های ناروا در محیط‌های علمی و دانشگاهی نهاد‌های غیرمسئول و ارباب قدرت است؛ لذا از دانشجویان آگاه و آزاده کشورمان انتظار می‌رود مطالبه گری خویش را مبتنی بر اشراف و آگاهی دقیق از شرایط کشور و جهان و واقعیت‌های جامعه خویش بنا کنند. وقتی دانشجویان اولویت‌ها و مسائل اصلی کشور را بدانند تمامی انرژی و توان خود را بر مطالبه‌گری و نقد ساختار‌های مدیریتی معطوف به این موضوعات قرار خواهند داد در غیر این صورت انرژی حاصل از شور جوانی دانشجویان در مسیر اهداف فاقد اهمیت راهبردی تلف خواهدشد.

جان کلام اینکه اگر دانشجو بخواهد همانند نهاد‌های مدنی به نوعی نقش رابط و واسط بین مردم و مسئولان امور مدیریت کشور را بازی کند، نیازمند آگاهی از شرایط حاکم بر کشور و فهم دقیق آنهاست. برای ایفای این نقش بایستی دانشجویان ارتباط خود را با متن جامعه حفظ کنند و با پرهیز از نگرش خاص و تنگ نظرانه جناحی و باندی به مردم و نیاز‌های آن‌ها، کوشش کنند همانند گذشته کماکان مرجع بودن خود را بعنوان وجدان بیدار و آگاه جامعه حفظ و حراست نمایند.

در پایان ضمن گرامیداشت مجدد خاطره شهیدان این واقعه تاریخی، یاد و نام همه دانشجویان و دانشگاهیانی را که در راه مجاهدت و تلاش برای رفع بیماری ناشی از شیوع پاندمی ویروس کرونا جان عزیز خویش را از دست داده اند و به خیل شهیدان راه سلامت ملت بزرگ ایران پیوسته اند گرامی می‌داریم و به روان پاک همه این عزیزان درود می‌فرستیم. امیدواریم ثمره این جانفشانی‌های کادر گرانمایه درمان به روز‌های روشن عاری از وجود بلای خانمانسوز کرونا منتهی شود.

  • نویسنده : آذین معصومی
  • منبع خبر : مخاطب 24