یادداشت سردبیر / معین وکیلی نمی دانم از کجا شروع شد این جمله بازی های کامپیوتری برای بچه ها بد است . اما تنها چیزی که می دانم این است که این جمله یکی از مزخرف ترین چیزهایی بوده که افکار پوسیده در دهه 80 به خورد کودکان آن زمان می دادند اما شاید باورتان […]

یادداشت سردبیر / معین وکیلی

نمی دانم از کجا شروع شد این جمله بازی های کامپیوتری برای بچه ها بد است . اما تنها چیزی که می دانم این است که این جمله یکی از مزخرف ترین چیزهایی بوده که افکار پوسیده در دهه 80 به خورد کودکان آن زمان می دادند اما شاید باورتان نشود همان نسلی که از پلی استیشن و بازی های ساده کامپیوتری منع می شد . همان نسل اولین استریمر های کشور را تشکیل دادند !

استریم چیست ؟

استریم چیز خاصی نیست . یک کسی که در یک بازی ای خیلی وارد است پشت کامپیوتر خود راه و چاه آن بازی را به باقی نفرات می آموزد . بعضا حتی روش های خودش را نشان می دهد و بعضا کارهای زیادی را به مخاطبینش یاد می دهد . در اصل استریمر بازی میکند و باقی نفرات بازی کردنش را تماشا می کنند !

مشکل با استریمرها کجاست ؟

این بندگان خدا 90 درصد موجودات بی آزار و بدون مشکلی هستند که صرفا بازی میکنند و مردم تماشا میکنند اما مشکل از آنجایی آغاز میشود که این استریمر ها حالا دارند توسط سیستم های محتوای ویدئویی حمایت میشوند . از دیرباز شبکه هایی مثل یوتیوب به ازای بازدیدهای مختلف به استریمر ها پرداختی داشتند . یعنی در حقیقت یک نفع دو جانبه . یعنی استریمر بازدید و تبلیغات می آورد و یوتیوب هم این بازدید و تبلیغات را جذب میکند و البته بخشی از هزینه را به خود استریمر ها می دهد . الآن هم سرویس های محتوای رادیویی مثل آپارات در ایران راه همان سلف های موفق خود را پیش گرفتند و به استریمر ها بها می دهند و هزینه . علاوه بر همه آن ها استریمرها می توانند از طرفداران خودشان اهدایی قبول کنند . اهدایی هایی که معمولا خیلی چشم گیر نیست .

اما مشکل دقیقا در همینجاست که آن ده درصد باقی مانده از استریمر ها که از جور زمانه رابطه خوبی هم با سیستم های کامپیوتری دارند در دوره کرونا سعی در کلاه برداری از عده ای از کودکان ساده ای کردند که در این دوره در خانه مانده اند و کلاس های مجازی و … راهشان را به سوی اینترنت هموار تر کرده است .

حالا سوال اینجاست “آیا تمام استریمرها بد و کلاهبردارند و باید همه اشان را از سر راه برداریم و اینترنت را از وجود منحوسشان پاک کنیم ؟” طبیعتا خیر !

استریمر ها هم مثل باقی اصناف هستند … آیا قصاب کلاه بردار وجود ندارد ؟ آیا بنای کم فروش و کلاه بردار وجود ندارد ؟ نبودند طلافروشانی که صد ها برابر بد تر از این با مردم کردند ؟ آیا نبودند سایت هایی که به بهانه فروش اینترنتی نه تنها جنسی ندادند که پول های موجود در کارت مردم را نیز دزدیدند ؟ چند پرونده پلیس فتا متعلق به استریمر هاست ؟ والله که گمانم این است که انگشت شمارند .

اما ذهن ها همچنان همان ذهن های پوسیده ایست که فکر می کند بازی کردن درس را از بچه میگیرد . بازی کردن بچه را بازیگوش میکند پس این ذهن پوسیده نمی تواند قبول کند که یک جوان همین مملکت شاید در آستانه 30 سالگی از بازی کردن درآمد دارد پس حتما این آدم باید دزد و منحرف و … باشد ؟

مگر در یک استادیوم آزادی صد هزار نفر حداقل نفری 10 تا 15 هزارتومان نمی دادند تا فوتبال تماشا کنند ؟ این کار خیلی بدتر از تماشای فوتبال است ؟ هم این ها جوانند هم آنها فقط نکته اش این است آنها برای بازی کردن پولهای آنچنانی و صد ها میلیاردی میگیرند و این ها شاید برای چند ساعت از وقتشان و چندسال از عمرشان تا بحال درآمدشان از میلیون هم نگذشته باشد ! بدانید و آگاه باشید این بچه ها گناه دارند . گناه چند خلاف کار را به پای همه اشان ننویسید ! این جوان ها وقت گذاشته اند تا در چیزی مهارت پیدا کنند شاید این مهارت باب میل شما نباشد ولی حواستان باشد این یک مهارت است که در دنیا بسیار خواهان دارد . بگذارید جوانها بازی کنند بسیاری از اینهایی که بازی می کنند و به فرزندان شما نشان می دهند الاف و بی کار نیستند ! اکثرا یک سری دکتر و مهندس با مدارج عالیه هستند که از بچگی مهارت این کار را یاد گرفته اند . شما حق ندارید هر آنچه در افکار پوسیده اتان می گذرد را به خوردشان به دهید .