ائتلاف احزاب زنان اصلاح طلب(صدف) در جلسه اخیر خود که به ریاست دوره ای مجمع زنان اصلاح طلب برگزار شد، با بررسی پیام اخیر آقای خاتمی، راهکارهای عملیاتی کردن این پیام را  مورد بحث و گفتگو قرار دادند.

آقای خاتمی در این پیام که مخاطب عام داشت، به تبیین دیدگاه اصلاح طلبی و ارائه نقشه راه برای جبهه اصلاحات و همه اصلاح طلبان پرداخته است.

در جلسه ائتلاف احزاب زنان اصلاح طلب پیشنهاد شد، موضوع در دستور کار ۴ حزب زنانه قرار گرفته و برش جنسیتی به گام ها و محورهای چهارگانه مورد تاکید زده شود و با ترویج فرهنگ گفتگو در جهت تعامل با احزاب زنان، نهادهای حاکمیتی، مردم و تشکل های مدنی زمینه تفاهم بیشتر و برون رفت از بحران های موجود فراهم آید.

شایان ذکر است، در پيام سیدمحمد خاتمی به هفتمين كنگره حزب اتحاد كه بيانگر منشور و رويكردهای اصلاحات و اصلاح طلبی است، آمده است:
۱- شرایط موجود سیاسی کشور فرصتی است برای اصلاح‌طلبی و اصلاح‌طلبان، آنچه پیش آمده می‌تواند فرصت مناسبی برای اصلاح‌طلبان باشد که بالفعل از قدرت کنار گذاشته شده‌اند و مسئولیتی ندارند؛ اگرچه اصلاح‌طلبان نیز باید پاسخ‌گوی کارنامه و عملکرد خود در گذشته باشند و احیانا سهم خود را در پدیدآمدن وضع موجود بشناسند و مسئولیت آن را بپذیرند. 
۲- بررسی نقش احزاب در تحقق دموکراسی و مردم‌سالاری در ایران، یکی از بهترین فرصت‌ها برای اصلاح‌طلبان و حتی اصولگرایان خیرخواه و همه آنان که نسبت به سرنوشت کشور وضع و حال مردم به‌ویژه بخش‌های محروم‌تر جامعه دغدغه خاطر دارند این است که بررسی کنند نقش حزب و تحزب در تحقق مردم‌سالاری به چه میزان است و آیا پیش از آمدن حزب برای اینکه جامعه به‌سوی مردم‌سالاری برود، لازم است چه نهادهای مدنی مردمی فراوانی که از بخش‌های مختلف جامعه، اصناف و گروه‌های گوناگون اجتماعی نمایندگی می‌کنند پدید آید؟  تا از دل آن حزب پدید آید یا اینکه بدون آن نیز حزب می‌تواند حضور داشته باشد و اثرگذار باشد؟
استقرار دموکراسی شرایط و مقدماتی چون وجود و به رسمیت شناخته‌شدن نهادها و تشکل‌های صنفی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و … دارد و در‌نهایت هم نظام حزبی و وجود حزب‌های متعدد و مستقل که واقعا از خواست‌ها و نیازهای جامعه نمایندگی کنند لازم است.
۳- توجه به اصلاحات جامعه‌محور در کنار اصلاحات در قدرت‌،دولت قوی مستلزم داشتن جامعه قوی است.
احزاب برای کارآمدتر‌شدن بررسی کنند که چگونه می‌توانند درعین‌حال که به قدرت نظر دارند، به تقویت جامعه و نهادهای مدنی بپردازند از جامعه نزدیک‌تر شوند؟ یعنی احزاب علاوه بر قدرت‌گرایی بکوشند تا جامعه‌‌محور شوند و زمینه‌های پدیدآمدن جامعه قوی را که اگر بود دولت قوی هم خواهد بود، فراهم آورند.
۴- روش‌های اصلاح‌طلبی و اصلاحات مستلزم اتخاذ رویکردهایی است، از جمله:

  • دموکراسی‌خواهی
  • حرکت جبهه‌ای
  • توسعه گفت‌وگو و تعامل
    از پایه‌های اصلی دموکراسی نیز نهادینه‌شدن گفت‌وگو است. برای توسعه گفت‌وگو باید گام‌های اساسی و عملی برداشت. گام اول، گفت‌وگوی درون‌گروهی و درون‌جبهه‌ای است.
    گام دوم، گفت‌وگو با مردم و نزدیک‌تر‌شدن به مردم است
    گام سوم، گفت‌وگو با دیگر جریان‌های سیاسی کشور
    گام چهارم، مسئولیت‌پذیر و پاسخگوکردن دولت
    اگر همه کسانی که خیرخواه کشور و ملت‌اند در کنار هم باشند و به درک متقابل برسند، قادر خواهند بود که دولت را قانع و حتی وادار به گفت‌وگو کنند و در نتیجه زمینه مسئولیت‌پذیری و اصلاح آن را فراهم آورند.
    ۵- داشتن برنامه و راه‌حل برای برون‌رفت از مشکلات موجود و ارائه آن به مردم و حاکمیت خود باید بدانند و بگویند که راه‌حل برون‌رفت از مشکلات چیست؟ و بر فرض که کار را به دست آنان بدهند، راهکارهای عملی، واقع‌گرا و مفید برای حل مشکلات دارند و آنها را هم به مردم و به حاکمیت عرضه کنند.