پس از گزارش واشنگتن فری بیکن، در مورد نشست محرمانه در کنگره آمریکا و بسته شدن پرونده برجام، شاخص‌های اقتصادی در ایران بلافاصله واکنش نشان دادند. تالار شیشه‌ای بورس سرخ پوش شد و همچنان این روزند نزولی شاخص بورس ادامه دارد. بسیاری از اقتصاددانان متفق القول عدم وجود اراده در دولت سیزدهم برای به سرانجام رساندن برجام را علت اصلی این رخداد قلمداد کردند.

به گزارش ایرانیان فردا نقل از آفتاب نیوز؛ دلار نیز که در کانال ۲۴ هزار تومان به دولت سید ابراهیم رئیسی تحویل شد، تا کانال ۳۴ هزار تومان هم پیش رفت. رشد ۱۰ هزار تومانی قیمت ارز تنها در یک سال اخیر، بیم ورود ظهور دلار ۴۰ و یا حتی ۵۰ هزار تومانی را پررنگ‌تر کرده است. یکی از اصلی‌ترین شعار‌های دولت «گره نزدن معیشت مردم به مذاکرات بود». البته مسئولین با پخش خبر احتمال آزاد شدن ۷ میلیارد دلار از منابع بلوکه شده کشور در کره جنوبی از طریق رسانه غیررسمی نورنیوز به این وضعیت واکنش نشان دادند. خبری که پیش از این بار‌ها منتشر و تکذیب شده است. با این همه خبرگزاری دولت مدعی شد که مبادله زندانیان آمریکایی مقدمه‌ای آزاد سازی منابع ارزی بلوکه شده را فراهم می‌کند، این منابع می‌توانند تاثیری ملموس در بازار ارز داشته باشند.

هر چند افزایش قیمت دلار سود غیرعملیاتی برخی شرکت‌های خصولتی را افزایش می‌دهد، اما تاثیری نامطلوب بر روی تورم و قیمت اقلام در بازار بر جای می‌گذارد. بر اساس آمار‌های دولتی قیمت مواد غذایی در کشور در میانه تابستان سال جاری نسبت به سال ۱۳۹۶ قریب ۷۰۰ درصد رشد کرده است، این در حالی است که دستمزد‌ها تنها ۳ تا ۵/۵ برابر افزایش یافته است. رشد هزینه مسکن در یک سال اخیر از این ارقام نیز پیشی گرفته است.

محمدرضا آرام بن یار کارشناس بورس و مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری‌های خارجی ایران در باره تحولات بازار سرمایه به آفتاب‌نیوز گفت: برخی مباحث در بازار سرمایه به مرثیه‌ای تکراری مبدل شده است، واقعیت این است که اگر بخواهیم بورس را با شاخص‌های مانند تورم و نرخ ارز مقایسه کنیم، در یک سال اخیر نرخ ارز قریب ۶۰ درصد و تورم نیز به گفته‌ای حدود ۴۰ درصد رشد داشته است، اما عملاً شاخص بورس رشدی نداشته است، بعضاً با کاهش نیز مواجه بوده است.

مدیرعامل پیشین تامین سرمایه امین در ادامه افزود: باید علت چالش‌های اخیر بورس را در بحث انتظارات آینده و نسبت P به E جستجو کرد، علت اصلی ریز شاخص بورس را باید در میان «علل روانی» و هیجاناتی که باعث کاهش شدید شاخص شده‌اند جستجو کرد، چون اگر بخواهیم بر اساس عقل ریاضی و معادلات اینچنینی این مسائل را تحلیل کنیم، منطقاً همانگونه که بازار سکه و ارز رشد داشته‌اند، بازار سرمایه نیز باید با رشد یا حداقل عدم ریز شاخص مواجه می‌بود.

آرام بنیار در ادامه اظهار کرد: باید توجه داشت که پارامتر «اطمینان از آینده» در تحلیل رفتار کنشگر بازار بسیار مهم است. لازم است که سهام دولتی در بورس فعال شود و شرکت‌های حقوقی بازارسازی کنند، این بازارسازی‌ها نیز در راستای افزایش اعتماد سهامداران انجام گیرد. از نظر آماری بسیاری از شرکت‌های مهم در بورس وضع خوبی دارند، باید بررسی کرد که چرا با کوچکترین اتفاقی آن را سریع به بازار سرمایه و بورس متصل می‌کنیم.

وی گفت: انتهای تمام این مباحث طولانی این است که رفتار و پس زمینه روانی کنشگران بازار با امید به کسب سود قابل تحلیل است، وضعیت بیرون تالار هر چه باشد اگر این اطمینان به وجود آید که خرید سهام سودآور و مطمئن است، بازار امنیت روانی خود را باز خواهد یافت.هر چند افزایش قیمت دلار سود غیرعملیاتی برخی شرکت‌های خصولتی را افزایش می‌دهد، اما تاثیری نامطلوب بر روی تورم و قیمت اقلام در بازار بر جای می‌گذارد. بر اساس آمار‌های دولتی قیمت مواد غذایی در کشور در میانه تابستان سال جاری نسبت به سال ۱۳۹۶ قریب ۷۰۰ درصد رشد کرده است، این در حالی است که دستمزد‌ها تنها ۳ تا ۵/۵ برابر افزایش یافته است. رشد هزینه مسکن در یک سال اخیر از این ارقام نیز پیشی گرفته است.

  • نویسنده : سارااستوارحصاری
  • منبع خبر : آفتاب نیوز