غلامرضا جعفری، فعال اصلاح‌طلب در شاهرود، کار‌شناس علوم سیاسی، کار‌شناس ارشد حقوق بین الملل و مدرس دانشگاه یادداشتی را برای سلام نو ارسال کرده که در ادامه می‌خوانید: دوم خرداد ۷۶ را یادمان هست. روزی که محمد خاتمی به واسطه اعتماد ملت و رای جوانان و نوجوانان آن زمان که اکثریت حامیان وی بودند، رئیس […]

غلامرضا جعفری، فعال اصلاح‌طلب در شاهرود، کار‌شناس علوم سیاسی، کار‌شناس ارشد حقوق بین الملل و مدرس دانشگاه یادداشتی را برای سلام نو ارسال کرده که در ادامه می‌خوانید:

دوم خرداد ۷۶ را یادمان هست. روزی که محمد خاتمی به واسطه اعتماد ملت و رای جوانان و نوجوانان آن زمان که اکثریت حامیان وی بودند، رئیس جمهور اصلاحات شد.

در دوره ایشان نهاد‌های مدنی و از جمله سازمانهای غیردولتی جوانان شکل گرفتند. سازمان ملی جوانان تاسیس شد و همینطور سازمان دانش آموزی پا گرفت.

جوانان به عرصه سیاست، فرهنگ، جامعه و اقتصاد وارد شدند و بیشتر از قبل جدی گرفته شدند.

در دوره خاتمی مدیریتهای حساس که جای آزمون و خطا نبود، به نیروهای با تجربه سپرده شد.

ولی بازهم فضا برای جوانان باز شد. حتی اقدامات نمادینی چون پرسش مهر جوانان را به بیان نظر واداشت.

جوانانی که در تشکهای دانشجویی و شاخه‌های جوانان اصلاح طلبان فعال شدند و بعضی به سیاستمداران و روزنامه نگاران قابلی تبدیل شدند.

در سال ۱۳۸۴ در ستادهای کاندیداهای اصلاح طلبان خصوصا ستادهای هاشمی و معین این جوانان نقش آفرینی موثری داشتند.

واما ۳ تیر ۱۳۸۴ راهم یادمان هست. دولتی بر سر کار آمد که هسته‌های مشاورین جوان، از جوانان در اقلیت و نه همه جوانان تشکیل شد.

سازمان ملی جوانان و تشکلهای غیر دولتی جوانان وجود داشت، ولی دیگر بروز و ظهور دوران اصلاحات را نداشتند.

خیلی‌ها در حالی به نام جوان مدیر شدند که تجربه سیاسی و اجرایی نداشتند. نه حزبی بودند، نه مطبوعاتی و نه اداری.

فقط همسو بودند با جریانی که به کار کار‌شناسی بها نمی‌داد و نتیجه‌اش آزمون و خطا‌هایی شد که ۸ سال پیشرفت ایران را از سند چشم انداز اگر نگوییم عقب انداخت حداقل کند کرد.

و بالاخره اتفاق سوم در انتخابات اخیر ریاست جمهوری افتاد. ستاد ملی جوانان اصلاح طلب از جمله در استان سمنان شکل گرفت و نهایتا با اجماع نیروهای اصلاح طلب به حمایت از دکتر روحانی پرداخت.

کمیته‌های جوانان ستاد دکتر روحانی هم بودند و نگارنده این قلم از آغاز افتخار قائم مقامی کمیته استان سمنان را داشت.

در این انتخابات و در این ستاد‌ها جوانانی آمده بودند پخته‌تر از جوانان برامده از ۲ خرداد یا ۳ تیر. جوانان ۲۴ خردادی نسلی کارازموده، پر شور و پرشعور بودند.

جوانانی که دوران اصلاحات و دوران اصول گرایی را تجربه و به انتخاب اعتدال رسیدند. آن‌ها روشمند، هدفمند، قانونمند و منطقی بودند.

نیروهایی که توان احیا سازمان ملی جوانان، تشکلهای غیر دولتی جوانان و اصلاح و بازسازی هسته‌های مشاورین جوان در وزارتخانه‌ها، معاونتهای ریاست جمهوری، استانداری‌ها، فرمانداری‌ها و ادارات کل را دارند.

این موضوع مورد پذیرش است که نیروی بی‌تجربه را نمی‌توان به عنوان معاون وزیر یا مدیرکل منصوب کرد. اما افرادی که سال‌ها سابقه مطالعه علمی و دانشگاهی، مطالعه سیاسی و مهم‌تر از همه کار تشکیلاتی مستمر در تشکل‌ها دارند حتما در جای خود و به اندازه خود توانمندند

از این رو می‌بایست در مقابل افراط دولت قبلی که همراه با انتصابات معدودی افراد در جاهایی که آمادگی نداشتند، کادرسازی جوانان همسو با دولت تدبیر و امید را آغاز کرد.

اعتدال که استراتژی دولت دکتر روحانی است هم در مقابل افراط و هم تفریط است و در قاموس اعتدال انرژی جوانان سرمایه است.

بازگشت سازمان ملی جوانان در قامت یک معاونت مستقل زیر نظر رئیس جمهور منتخب، ایجاد و تقویت مجدد N. G. O‌ها و استفاده از توان مدیریتی جوانان در سطوح میانی و پایین حداقل به عنوان مشاورین جوان، گامهایی در جهت تحقق جوانگرایی کارامد برای دولت معتدل رئیس جمهور روحانی است. پس بیایید جوانانمان را باور