بیانیه سازمان معلمان ایران به مناسبت بزرگداشت روز و هفته معلم بی تردید توسعه همه جانبه در گروی نگرش افراد جامعه و ساختار سیاسی به آموزش وپرورش می‌باشد. معلمان‌، سازندگان فرهنگ، اندیشه‌ و شخصیت نسل آینده و پیشگامان جنبش های فکری و سیاسی هر کشور به شمار می آیند. روز معلم فرصت مغتنمی است تا […]

بیانیه سازمان معلمان ایران به مناسبت بزرگداشت روز و هفته معلم

بی تردید توسعه همه جانبه در گروی نگرش افراد جامعه و ساختار سیاسی به آموزش وپرورش می‌باشد. معلمان‌، سازندگان فرهنگ، اندیشه‌ و شخصیت نسل آینده و پیشگامان جنبش های فکری و سیاسی هر کشور به شمار می آیند. روز معلم فرصت مغتنمی است تا ضمن تبریک به معلمان و ادعای احترام به جایگاه حرفه‌ی معلمی، از زحمات و تلاش‌های معلمانی که همه وجود و هستی خود را وقف تربیت و تعلیم نسل آینده می‌کنند، قدردانی و تجلیل به عمل آید.


امسال روز معلم درحالی فرا می‌رسد که بیش از گذشته مشکلات آموزش و پرورش در حوزه های مختلف، به منزلت و جایگاه معلم آسیب جدی وارد کرده است و بحران شرایط ایفای نقش معلمی در ابعاد اقتصادی، مهارتی، روانی و اجتماعی معلمان نظام آموزشی را به شدت تهدید می کند. سپردن مدیریت به دست افراد غیر متخصص و تقدم سیاست و ایدئولوژی بر آموزش و پرورش بر ناکارآمدی این دستگاه گسترده افزوده است. آنچه امروز نظام آموزشی از آن رنج می‌برد، نداشتن برنامه های علمی و عملیاتی جامع و یکپارچه در ستاد و صف با محوریت مدرسه، با تمرکز بر عنصر معلم است. متاسفانه در ایران طی چند دهه اخیر و در دولت های مختلف، بویژه دولت های مدعی اصول گرایی، توجه لازم به جایگاه فرهنگیان نشده است و این کم توجهی و بی توجهی همچنان از سوی نهاد های مختلف ادامه دارد و با در پیش گرفتن روش های غیر قانونی علیه خواسته های برحق معلمان، جایگاه آنها تضعیف شده است. مطالبات به حق مدنی، صنفی و سیاسی فرهنگیان، توجه جدی مسئولان ارشد نظام به وضعیت معیشت معلمان را می طلبد. متاسفانه عنصر سرکوب، پرونده سازی، احضار، بازداشت، زندان، تهدید و تبعید بر ناکارآمدی مزمن آموزش و پرورش افزوده است و اگر این روال ادامه یابد کشتی آموزش و پرورش با ناخدایان نابلد و طوفان های مرگ آور در امواج متلاطم به گل خواهد نشست.


سازمان معلمان ایران با تاکید بر مطالبات دیرینه و به حق معلمان، ضمن حمایت و پشتیبانی از انواع کنش‌ها از جمله بیانیه‌ها، توییت ها و تجمعات اعتراضی مسالمت آمیز و مدنی برای رسیدن به خواسته های به حق صنفی و قانونی، از قوای سه گانه نظام می خواهد ضمن به رسمیت شناختن حق مطالبه‌گری تشکل های معلمی و تصویب طرح‌های قابل اجرا و سریع برای رفع مشکلات، زمینه‌های اجرای فوری مصوبات و رفع مشکلات را فراهم نمایند. زیبنده نیست که معلم به جرم دادخواهی، حق طلبی و اعترضات به تبعیض‌های ناروا در کنج زندان باشد؛ لذا از قوه قضاییه می خواهیم هرچه سریعتر معلمانی که در این مدت بازداشت شده‌اند را آزاد و پرونده‌های باز را مختومه نماید و مسئولان امر، باب گفت‌وگو و مذاکره با نمایندگان واقعی معلمان را باز نموده و از ایجاد شکاف و چند دستگی در جامعه معلمان پرهیز کنند تا در فضایی بدون تنش برای مشکلات چاره جویی شود.


سازمان معلمان ایران
۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ خورشیدی

https://www.iranto.ir/23477-2/

  • منبع خبر : سایت سازمان معلمان ایران