معین وکیلی / ایرانیان فردا به روزهای حساس سیاسی در ایران نزدیک می شویم نشست های مختلفی برای احزاب مختلف در حال برگزاری است . و بالاخره آرایش نیروهای سیاسی برای انتخابات 1400 ریاست جمهوری اسلامی واضح تر و مشخص تر از قبل شده است . بعضی احزاب به تک گزینه یا دو گزینه رسیده […]

معین وکیلی نویسنده مقاله

معین وکیلی / ایرانیان فردا

به روزهای حساس سیاسی در ایران نزدیک می شویم نشست های مختلفی برای احزاب مختلف در حال برگزاری است . و بالاخره آرایش نیروهای سیاسی برای انتخابات 1400 ریاست جمهوری اسلامی واضح تر و مشخص تر از قبل شده است . بعضی احزاب به تک گزینه یا دو گزینه رسیده اند و بعضی نیز هنوز استراتژی حضور خود را مشخص نکرده اند .

موتلفه مشخص و آماده بدون امید ولی با ساختار

حزب موتلفه البته که طبق معمول برای این انتخابات برنامه ای برای معرفی رئیس جمهور ندارد اما مطابق انتخابات های حال حاضر این حزب کم حاشیه ولی توانمند و ساختارمند . آماده حضور در ساختار انتخابات ریاست جمهوری است .
در سال های گذشته مصطفی میرسلیم نماینده حاضر مردم تهران ری شمیرانات و اسلامشهر به عنوان نماد حزب موتلفه نمایش داده شده است . حضور میرسلیم در مجلس اگرچه بی حاشیه بوده و پیش بینی میشود مانند حضور های متوالی اش در شورای شهر بی حاشیه بماند . اما بار مالی حزب موتلفه چند شبی خواب را از نو اصولگراهای مجلس یازدهم ربوده بود که مبادا میرسلیم را به صندلی ریاست مجلس برساند که در آخر این اتفاق نیز نیافتاد .
شنیده های ما حاکی از آن است که همچنان وزیر ارشاد سابق جمهوری اسلامی و نماینده فعلی مجلس گزینه اول حزب موتلفه برای انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران و ریاست دولت سیزدهم است .

جبهه ایستادگی ؛ میرقائد یا روح الامینی

جبهه ایستادگی یکی از تشکل های اصولگرای جمهوری اسلامی حالا به دو گزینه اصلی رسیده است . هر چند که ایستادگی ها تمایل به کاندیداتوری مجدد ابراهیم رئیسی داشتند اما الآن در حال حاضر به دو گزینه اصلی رسیده اند سردار سرلشگر محسن رضایی میرقائد که تعداد کاندیداتوری اش در انتخابات ریاست جمهوری از دستمان در رفته و عبدالحسین روح الامینی .

برادر محسن که حالا دوباره لباس نظامی بر تن کرده و بر ضندلی استادی دانشگاه افسری امام حسین تکیه زده شاید دوباره برای کاندیداتوری به میدان بیاید. محسن رضایی اما بنا به تحلیل های ما در مجموعه ایرانیان فردا کم شانس نیست و کاملا برای ریاست جمهوری آماده است . رضایی با دکترای اقتضاد و طرفدارانی که در هر دو جناح اصلی جمهوری اسلامی داشته است یکی از شانس های اصلی ریاست جمهوری به شمار می رود . محسن رضایی بین اصولگرا ها محبوبیت خوبی دارد و برای اضلاح طلبان همواره احترام قائل بوده . جزو اصولگرایانی است که معمولا به اصلاحات توهین نکرده و البته در جنگ انتخاباتی 1396 هم که تمامی هم جناحانش از حمله به جناح رقیب خود داری نمی کردند احترام جناح رقیب را حفظ کرد .

البته او برای اینکه تبدیل به گزینه جبهه ایستادگی شود یک رقیب جدی نیز دارد . عبدالحسین روح الامینی که فرزندش محسن را در حوادث پس از انتخابات 1388 در زندان کهریزک از دست داد می تواند یک گزینه جدید و جذاب برای اصولگرایان جمهوری اسلامی باشد او به تازگی نماینده تهران در مجلس شده ، ولی میزان پایین مشارکت در انتخابات مجلس نتوانسته معیاری برای انتخاب شدن او به وجود بیاورد .
تحلیل نگارنده این است که محسن رضایی به مراتب شانس بیشتر و بهتری برای ریاست جمهوری دارد و با اینکه روح الامینی یک گزینه به شدت وسوسه کننده و هیجان انگیز در انتخابات است و در مناظرات می تواند حرف های جدید بزند بعید می دانم که جبهه ایستادگی او را انتخاب کند .

نو اصولگرایان و قالیباف ؟

تحرکات مرتضی طلایی برای شورای شهر و ریاست قالیباف بر مجلس شورای اسلامی یک گزینه کم شانس صرفا برای خالی نبودن عریضه برای نواصولگرایان باقی گذاشته مهدی چمران برادر شهید چمران رئیس چند دوره از شورای شهر تهران بوده است . شدیدا خوش صحبت و پر از شعار است .
البته که ما هم مثل شما فکر می کنیم ، بعید نیست که قالیباف در ماه های باقی مانده دوباره به ریاست جمهوری فکر کند و شروع به تبلیغ برای ریاست جمهوری کند . ریاست جمهوری یکی از نقاطی است که قالیباف هیچگاه به آن نرسیده .

اعتدال گرایان به دنبال ائتلاف دوباره و البته آقای لاریجانی!

اعتدالگرایان البته که نیم نگاهی به ائتلاف دوباره با اصلاح طلبان دارند اما آن را بعید می دانند طرفداران اصیل جناح اصلاح طلب که هنوز به آن جناح وفادارند یک نامزد اصلاح طلب شناسنامه دار می خواهند . اما اعتدالگرایان گزینه اصلیشان رئیس سه دوره ای مجلس شورای اسلامی یعنی علی لاریجانی است .

لاریجانی در دوره قبلی مجلس در کنفرانس خبری خود بر صندلی ای مشابه با صندلی ریاست مجلس مشروطه نشست صندلی ای که سال ها موتمن الملک بر آن تکیه زده بود .

لاریجانی که می دانست در این دوره احتمالا در مجلس جایی نخواهد داشت خارج شد . و در نطق روز پایانی خود در مجلس به نوعی نطق حضور در انتخابات ریاست جمهوری کرد .
شنیده های ما حاکی از آن است که لاریجانی ستاد انتخابات خودش را نیز تشکیل داده و بدنه ای از جوانان حامی روحانی آن را اداره می کنند . رحمانی فضلی اصلی ترین گزینه معاونت اول لاریجانی وزیر کشور و متولی برگزاری انتخابات است که خود یک دلگرمی برای لاریجانی محسوب می شود .
لاریجانی امروز یک گزینه مناسب برای ریاست جمهوری محسوب می شود . لاریجانی که در مجلس دهم به صندلی موتمن هم تکیه زده بود . می تواند با شروع به کار خودش در انتخابات ریاست جمهوری رای بخش زیادی از اصولگرایان سنتی و اصلاح طلبان میانه رو را جمع کند . البته تبلیغات علیه خانواده لاریجانی آنقدر قوی بوده که به این فکر کنیم لاریجانی شاید یک دوره دیگر هم برای ریاست جمهوری صبر کند .

آذری جهرمی در کلاه فرنگی بی سیم

در صورتی که لاریجانی به هر دلیلی گزینه اعتدالگرایان نشود اعتدالگرایان سراغ محمد جواد آذری جهرمی خواهند رفت جهرمی اولین وزیر جمهوری اسلامی است که پس از انقلاب اسلامی به دنیا آمده . البته برخورد های آذری جهرمی و فعالیت های مجازی اش و رابطه ای که با قاطبه مردم گرفته او را به یک گزینه مطلوب و معتدل برای ریاست جمهوری تبدیل کرده است. آذری جهرمی که طرفدارانش فارغ از جناح گرایی او را دوست دارند شدیدا گزینه دهان پر کنی برای ریاست جمهوری به شمار می آید وزیر ساکن کلاه فرنگی بیسیم حالا می تواند در آستانه 40 سالگی پیرمردهای جمهوری اسلامی را به چالش بکشد . هرچند یک استراحت 4 ساله نیز می تواند او را با تجربه تر کند و البته این ذهنیت مردم نسبت به دولت روحانی را تغییر دهد . از ما بشنوید در صورت حضور جواد آذری جهرمی تنور انتخابات تازه داغ می شود .

احمدی نژاد می آید و بذرپاش …

هم احمدی نژاد می آید هم مهرداد بذر پاش هر کسی هم غیر از این را بگوید با او مخالفت می کنم . احمدی نژاد می آید تا با رد صلاحیتش بتواند مهرداد بذرپاش را در انتخابات جا بیاندازد و البته کنار زدن احمدی نژاد که یک احتمالا قوی است . باعث می شود تا چانه زنی پایداری ها برای بذرپاش بیشتر و موثر تر شود . بذر پاش البته یکی دو سالی است که به استان ها سفر می کند و البته کمپین انتخاباتی اش را شروع کرده است .
بذرپاش البته ملایم تر از احمدی نژاد و یک مدیر صنعتی بوده است . بذرپاش احتمالا با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب یعنی “دولت جوان انقلابی ” وارد انتخابات خواهد شد .

اصلاحات شطرنج با خاتمی یا رقابت با خمینی یا حضور حداقلی !

میان تمام بازیگران صحنه سیاست در جمهوری اسلامی اصلاح طلبان شکست خورده ترین لشگر نظام اند .
تقریبا می دانند که حمایت قشر خاکستری را از دست داده اند و البته طرفداران حال حاضرشان هم حاضر به ائتلاف دوباره با میانه رو ها نیستند . اصلاح طلبان البته گزینه های مختلفی دارند . می توانند با جهانگیری و کواکبیان پزشکیان و مطهری داد و بیداد کنند یا بیایند و با حسن خمینی در انتخابات رقابت کنند . گزینه های اصلاح طلبان را تک به تک بررسی خواهیم کرد .

شطرنج با حضور خاتمی
حضور سید محمد خاتمی می تواند اولین و موثر ترین راه حل اصلاح طلبان باشد حضور خاتمی و رد صلاحیت احتمالی رئیس دولت اصلاحات می تواند اصلاح طلبان و طرفدارانشان را معاف از بازی و شرکت در انتخابات کند. اصلاحات با رد صلاحیت احتمالی خاتمی می تواند بگوید که حالا دیگر گزینه ای برای ریاست جمهوری ندارد و با خیال راحت از تحمل یک شکست سنگین شانه خالی کند .
البته خاتمی با آمدنش و رد صلاحیتش می تواند دوباره همدلی را به لشگر شکست خورده اصلاح طلبان برگرداند . می تواند گزینه دوم را به اسم خاتمی مجهز کند . حالا آن گزینه دوم حتی اگر کواکبیان یا مطهری یا حتی لاریجانی باشد می تواند نام خاتمی را در استادیوم آزادی یا تلویزیون ملی فریاد بزند و طرفداران اصلاحات را دوباره زیر شعار “ایران برای ایرانیان ” جمع کند .
و در آخر فرض محال که محال نیست . محمد خاتمی اگر تایید صلاحیت بشود دوباره به تلویزیون ملی باز خواهد گشت و این ممنوع التصویری 12 ساله پایان خواهد یافت سید محمد اگر صحبت کند هنوز می تواند مردم را میخکوب صحبت هایش کند . هنوز هم می تواند کارناوال های تبلیغاتی در خیابان راه بیاندازد و هنوز هم می تواند از حاکمیت با زبان خوش انتقاد کند . و می تواند پاسخگوی عملکرد 16 سال اخیر خود باشد .

بی عشق خمینی نتوان عاشق مهدی شد … !

گزینه دوم اصلاح طلبان بی شک حسن خمینی است . البته که رد صلاحیت حاج حسن آقا برای انتخابات خبرگان قابل پیش بینی بود ولی ریاست جمهوری حسن خمینی چیزی است که گذر کردن از آن بسیار ثقیل است . امام دوست نداشت فرزندانش در سیاست باشند ولی اینکه اگر مردم ایران شخصی از فرزندان خمینی را با صندوق رای انتخاب کنند “میزان رای ملت است ” و حتی خود امام فقید نیز همواره به رای مردم گردن نهاده چه در انتخاب بنی صدر چه در باقی انتخابات ها .
حسن خمینی جوان و با روحیه است و البته جزو کسانی است که می تواند در معرض رای ملت عیار سنجی شود . حاج حسن آقا در حال حاضر یکی از قوی ترین کاندیدا های بالقوه ریاست جمهوری است . که می تواند پازل انتخابات را کامل کند .

بازی بی خطر با نمایندگان از کار بی کار شده و یا آقای معاون اول

اگر 4 سال پیش می گفتید انتخابات 1400 را پیش بینی کن بی شک گزینه اولم اسحاق جهانگیری بود . معاون اولی که یک تنه کل انتخابات را به نفع حسن روحانی برگرداند . اما در حال حاضر جهانگیری جزو کاندیداهای بی خطر انتخابات است . عضوحزب کارگزاران سازندگی و رابط جناح اصلاح طلب و بیت رهبری . امروز شاید شانس چندانی برای ریاست جمهوری نداشته باشد . ولی صرف دفاع از عملکردش می تواند در انتخابات حاضر شود .

عارف ،پزشکیان ، مطهری ، کواکبیان و …

اصلاح طلبان می توانند از گزینه های بالا برای انتخابات استفاده کنند صرف شرکت در انتخابات و خالی نذاشتن عریضه … اصلاحات امروز ضعیف تر از هر روزی نیازمند یک تغییر و یا یک شوک است . باید ببینیم تصمیم مسئولان برای خروج از این بن بست چیست .