ایرانیان فردا-گروه فرهنگ: سریال سرگذشت ندیمه درباره بلاهایی است که نظام های دیکتاتور بر سر زنان می آوردند و تنها وظیفه زنان را باروری می دانستند.

به گزارش ایرانیان فردا، نظام‌های مستبد و دیکتاتوری چه بلایی سر زن‌ها می‌آورند؟ چرا مداخله در امور خصوصی زنان، همیشه برای نظام‌های مستبد جذاب بوده، سریال «سرگذشت ندیمه» درباره چنین چیزهایی‌ست.

موضوع سرگذشت ندیمه

سرگذشت ندیمه، یک پادآرمانشهر (ویران‌شهر، متضاد آرمانشهر) را توصیف می‌کند که نویسنده برای آینده کشور آمریکا تصور کرده است.

پس از اینکه بحران‌های زیست‌محیطی به دنبال انباشت زباله‌های اتمی و آلوده شدن آب شرب، مشکلات جدی در زیست شهروندان ایجاد می‌کنند و از جمله بحران ناباروری و مرده‌زایی در آمریکا و سایر نقاط جهان شدت می‌گیرد، گروهی انقلابی رییس جمهور وقت آمریکا را ترور کرده و حکومت جدیدی را در این کشور پایه‌گذاری می‌کنند.

حکومت جدید یک حکومت تئوکراتیک تمامیت‌خواه و افراطی است که شروع به دسته‌بندی شهروندان و تعیین وظیفه، سبک زندگی و حتی محل سکونت برای آن‌ها می‌کند. در این دسته‌بندی‌ها آزادی‌های فردی شهروندان و به‌ویژه زنان تا حد قابل‌توجهی محدود می‌شود.

زنان در این کشور جدید حق تحصیل و حتی سواد خواندن و نوشتن ندارند و وظیفه اصلی آن‌ها باروری است. هر طبقه از زنان با یک رنگ لباس خاص مشخص می‌شود؛ مثلا لباس ندیمه‌ها سراپا قرمز، لباس همسران فرماندهان سراپا آبی و لباس خدمتکاران سبز کمرنگ است.

مردان در حکومت جدید از آزادی‌های اجتماعی سابق برخوردار نیستند

ماموران مخفی حکومت، همه‌جا شهروندان را زیر نظر دارند و هر تخلف کوچکی می‌تواند منجر به مجازاتی از قطع عضو تا اعدام در ملا عام و آویختن اجساد روی دیوار‌های شهر شود.

داستان سرگذشت ندیمه، در منطقه گیلیاد (یا بنا به ترجمه فارسی کتاب، جلید) جریان دارد که به‌نوعی پایتخت و رأس حکومت محسوب می‌شود و اغلب فرماندهان بلندپایه در این منطقه سکونت دارند.

فرماندهان و همسران آن‌ها از بالاترین طبقه در میان دسته‌بندی‌های شهروندان برخوردار هستند و شهروندان دیگری از جمله مارتا یا خدمتکار (از گروه زنان مسن که قادر به باروری نیستند)، راننده یا نگهبان (از مردانی که طبق اصول حکومت جدید گناهکار محسوب نمی‌شوند) و ندیمه به آن‌ها خدمت می‌کنند.

ندیمه‌ها از گروه زنان بارور مجرد یا زنانی انتخاب می‌شوند که ازدواج آن‌ها طبق قوانین حکومت جدید، رسمی نیست؛ به این ترتیب از شوهر و فرزندانشان جدا می‌شوند تا به گیلیاد خدمت کنند.

وظیفه عجیب ندیمه‌ها که قبلا شهروندان عادی آمریکا بوده و حتی خانواده و فرزند داشته‌اند، فرزندآوری برای فرماندهان است. تمام فرماندهان حکومتی، یا باید فرزندان زندگی سابق این ندیمه‌ها را تصاحب کنند، یا بدون ازدواج و شناختن حق مادری برای آن‌ها، خودشان از ندیمه‌ها صاحب فرزند شوند.

توجه به مطالبات زنان

این داستان انسان دوستانه و زیبا از سوی زنان بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

در حالی که قهرمان بیشتر سریال ها مردان هستند و کمتر دیده می شود مجموعه ای ساخته شود که در قالب یک ماجرای دنباله دار و تراز اول، حرف های دل زنان را بیان کند: سرگذشت ندیمه نوعی بیانیه است که علیه دنیای مردسالاری که حقوق زن را به اشکال مختلف پایمال می کند.

به این ترتیب است که بشردوستان و مدافعان حقوق زنان آن را اثری عمیق و جریان ساز می دانند.

ندیمه‌ها قرمز می‌پوشند

ندیمه‌ها در این سریال نقشی بسیار کلیدی دارند. آن‌ها لباس‌هایی با رنگ قرمز به تن می‌کنند که به گفته طراح لباس این فیلم، رنگ قرمز لباس آنها نشان از باروری آن‌ها دارد.

این طراح لباس در مصاحبه دیگری گفته بود که با رنگ قرمز سعی داشته‌اند نشان دهند که ندیمه‌ها عاملی حیاتی برای اجتماع هستند. قرمز هچنین نماد شور و اشتیاق، قدرت و شجاعت است.

مارتا‌ها سبز کمرنگ می‌پوشند

مارتا‌ها زنانی هستند که به هر دلیلی قادر به بچه دار شدن نیستند، اما توانایی بزرگ کردن فرزند دیگران را دارند. آنها معمولا خدمتکار خانه فرماندهان گیلیاد هستند مارتا‌ها سبز روشن می‌پوشند این سبز نماد طبیعت، رشد و سلامتی هستند.

آن‌ها معمولا به ندیمه‌ها کمک می‌کنند و مورد اعتمادترین زنان در جامعه برای ندیمه‌ها هستند.

  • نویسنده : آذین معصومی
  • منبع خبر : هنر امروز