مسئولین می‌گویند با توجه فتوای رهبر انقلاب اجازه نداریم تا به دنبال تولید سلاح اتمی برویم اما اگر بخواهیم این کار را انجام می دهیم

به گزارش ایرانیان نقل از آرمان ملی، مسئولان کشور بارها تاکید کرده اند که «مطابق فتوای رهبر انقلاب و شرع اجازه نداریم تا به دنبال تولید سلاح های کشتار جمعی از جمله اتم پیش برویم اما اگر بخواهیم این کار را انجام دهیم کسی نمی تواند جلوی ما را بگیرد.» اما طرح این موضوع با نیت دفاعی محل بحث است.
*توان ساخت بمب اتم را داریم
26 مرداد بود که یک تحلیگر سیاسی گفت: در شرایط فعلی با توانایی ساخت بمب اتمی ایران امن‌تر است. فراموش نکنید، اسراییل در حال تجربه بدترین پیچیدگی‌های داخلی خودش است و نظام سرمایه‌داری غرب هم به همچنین. جهان بسیار جهان ناامنی است. روسیه برای سومین بار در تاریخ خودش امیدوار است که… من خوشحالم که این حرف را نخستین‌بار اسفند پارسال گفتم و چاپ شده است. روسیه برای سومین‌بار امیدوار است که زمستان ۲۰۲۲ یا زمستان ۲۰۲۳، زمستان پیش رو، بتواند غرب را سر اوکراین به زانو در بیاورد. یک بار سال ۱۸۱۲ با ناپلئون این کار را کردند، یک ۱۹۴۲-۱۹۴۱ با هیتلر این کار را کردند، الان امیدوارند این کار را باز هم انجام دهند. شواهد نشان می‌دهد که غربی‌ها این تهدید و این احتمال را جدی گرفته‌اند. سعید لیلاز افزود:«هیچ دلیل وجود ندارد که ما خیال‌مان از آن‌ها راحت‌تر باشد. اگر یک در میلیارد این اتفاق بیفتد، شما رهبران ایران را سرزنش نمی‌کنید که چرا به آن فکر نکردند؟ در حالی که اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان شب با این دغددغه می‌خوابد، چرا آقای رییسی یا آقای خامنه‌ای نباید به این موضوع فکر کند؟ خب دارند فکر می‌کنند.» یک روز بعد بود که محمد عطریانفر درباره اظهارات لیلاز مبنی بر حرکت به سمت دانش ساخت بمب اتمی اظهار کرد: شخصا صحبت های آقای لیلاز را دنبال نکرده‌ام، اما اگر این اظهارات جزء پرداخت های ذهنی او باشد باید بگویم الان نیروهای نظامی ایران هم به چنین نظریه ای قائل نیست. این نظرات یعنی کاتولیک تر شدن از پاپ. امروز نهاد ارزشمند سپاه پاسداران در سیاست های منطقه‌ای خیلی هوشمندانه عمل می‌کند. وی ادامه داد: قدرت دفاعی می‌تواند ضامن برخی جهت‌گیری‌های سیاست خارجی کشور باشد، اما هیچ کشوری ابتدا با زبان زور سخن نمی گوید، بلکه دنبال گفت‌وگو و دیپلماسی می‌رود و اگر در دیپلماسی دچار بن بست شد می‌تواند به سراغ ظرفیت‌های دفاعی و نظامی برود. تا وقتی زبان سیاست، برا بوده و کارایی دارد، هیچ فرد عاقلی توصیه نمیکند که دیپلماسی را کنار بگذاریم. این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: از سال۸۲ که موضوع هسته‌ای در ایران جدی شد، رویکرد مقامات کشورمان و همچنین رهبر انقلاب، سیاسی بوده و نظامی گری اولین سخن رهبران ما نبوده است، البته توان دفاعی پشتیبان دیپلماسی ما است، ولی هیچ کس در ابتدا زبان زور را جایگزین دیپلماسی نمی‌کند. وی با اشاره به ضرورت اجماع در داخل کشور درباره توافق هسته ای گفت: فرقی نمی کند چه کسی در کشور با طرف های مقابل توافق کند. من خودم علاقمند هستم دولت در این زمینه دستاورد داشته باشد و مذاکرات را به نتیجه برساند زیرا این توافق به نفع ملت است.من طرفدار اجماع داخلی درباره توافق برجام هستم.
*باز بسازیم
دیروز فعال و تحلیلگر سیاسی، گفت: «اکنون ایران باید پاسخ دهد که با شرایط کنونی در برجام موافق است یا خیر. مسدله دیگری هم وجود دارد؛ آنکه متأسفانه مشاهده می کنیم که آقای گروسی کاملا جانبدارانه عمل می کند و آژانس را به ابزاری برای سیاست های رژیم صهیونیستی تبدیل کرده است و می بینیم که در هر زمانی مسئله جدیدی که کاملا غرض ورزانه است، مطرح می کند». احمد بخشایش اردستانی ادامه داد: «موضوع دیگر ضمانت اجراهای لازم است و هنوز معلوم نیست اگر رئیس جمهور بعدی آمریکا بایدن نباشد و فردی جمهوری خواه روی کار آید سرنوشت برجام چه می شود». این فعال سیاسی درباره ضمانت اجرای عدم تحریم شرکت هایی که در مدت احیای برجام با ایران فعالیت می کنند، اظهار کرد: «ضمانت اجرای عدم تحریم شرکت ها سه سال است و این هم آن قدر کارآیی ندارد و باز هم دغدغه اینکه دولت بعدی آمریکا چه تصمیمی می گیرد، برجای خود باقی است. از طرفی این یک واقعیت است که در دنیای کنونی قدرت تعیین کننده است. من باور دارم در چنین دنیایی باید بمب اتم به دست آوریم تا موازنه قدرت شکل بگیرد. بمب اتم گرچه نان و آب نمی شود اما حتما مانع از ادامه تهدیدهای غربی ها می شود و باعث ایجاد موازنه قدرت می شود».

  • نویسنده : سارااستوارحصاری
  • منبع خبر : ارمان ملی