نتیجه تحقیقات پژوهشگران دانشگاه کلمبیا نشان می‌دهد که جدیدترین سویه‌های فرعی اومیکرون کووید-۱۹ در فرار از واکسن‌ها و درمان‌های آنتی‌بادی مهارت بیشتری دارند.

به گزارش ایرانیان فردا نقل از آفتاب نیوز ،محققان دانشگاه کلمبیا می‌گویند که سویه‌های فرعی جدید اومیکرون به نام‌های BA.2.12.1 ،BA.4 و BA.5 تا حد زیادی آلوده‌کننده‌ترین سویه‌های ویروس کرونا در آمریکا بوده‌اند. بر اساس نظر تیم تحقیقاتی دانشگاه کلمبیا، این ۳ سویه فرعی جدید با سرعتی زیاد در سراسر جهان در حال گسترش هستند.

برآوردها نشان می‌دهند که دو سویه BA.4 و BA.5 در حال حاضر عامل بیش از ۵۰ درصد موارد جدید ابتلا به بیماری کرونا در آمریکا هستند.

پژوهشگران با توجه به چندین جهش جدید در پروتئین‌های سنبله، بر این نظرند که زیرسویه‌های جدید اومیکرون حتی از سویه‌های پیشین آن مسری‌تر هستند.

«دیوید دی هو»، مدیر مرکز تحقیقات ایدز Aaron Diamond و Clyde ’56 و «هلن وو» از کالج پزشکان و جراحان واگلوس دانشگاه کلمبیا هدایت این تیم تحقیقاتی را بر عهده داشتند.

دکتر هو می‌گوید: «ویروس همانطور که انتظار می‌رفت به تکامل خود ادامه می‌دهد و جای تعجب نیست که این سویه‌های فرعی جدید و قابل انتقال بیشتر در سراسر جهان غالب شوند. درک اینکه چگونه واکسن‌ها و درمان‌های آنتی‌بادی موجود در حال حاضر در برابر سویه‌های فرعی جدید مقاومت می‌کنند، برای تدوین راهبردها در جهت پیشگیری از بیماری‌های شدید، بستری شدن در بیمارستان‌ و مرگ و میر به جز سرایت عفونت، حیاتی است.»

دکتر هو و تیمش در مسیر تحقیقاتشان دو گروه از افرادی که واکسینه شده بودند را انتخاب کردند تا دریابند چگونه آنتی‌بادی‌های جمع‌آوری‌شده، سویه‌های فرعی جدید اومیکرون را خنثی می‌کنند. آن‌ها افرادی را که دست‌کم ۳ دوز واکسن کووید mRNA دریافت کرده‌ بودند در یک گروه قرار دادند و برای گروه دوم از افرادی استفاده کردند که پیش از شیوع سویه جدید اومیکرون، ۲ دوز واکسن دریافت کرده‌ بودند.

محققان از آنجا که تحقیقات پیشین نشان داده بودند دریافت ۲ دوز واکسن به تنهایی محافظت کمی در برابر انواع پیشین اومیکرون ایجاد کرده است، افرادی را که واکسن تقویت‌کننده دریافت نکرده بودند، در نظر نگرفتند.

سویه‌های جدید اومیکرون حتی درمان‌های آنتی‌بادی را هم شکست می‌دهند
بر اساس آزمایش‌های انجام شده، در حالی که سویه BA.2.12.1 فقط کمی بیشتر از سویه BA.2 در میان افراد واکسینه‌شده و تقویت‌شده مقاوم است، سویه‌های BA.4 و BA.5 دست‌کم چهار برابر مقاوم‌تر از این نظر هستند. محققان همچنین ۱۹ درمان آنتی‌بادی مونوکلونال را آزمایش کردند که فقط یکی از آن‌ها در برابر هر سویه‌های BA.2.12.1 و BA.4/5 بسیار مؤثر بود.

دکتر هو می‌گوید که تحقیقات انجام شده حکایت از آن دارند که سویه‌های فرعی، بسیار قابل انتقال و می‌توانند افرادی را که واکسینه شده و با واکسن‌های mRNA موجود هم تقویت شده‌اند، آلوده کنند.

با وجود این، تیم تحقیقاتی تاکید می‌کند که اگرچه این سویه‌های جدید کرونا ممکن است افراد بیشتری را آلوده کند، اما واکسیناسیون هنوز بهترین راه برای جلوگیری از بیماری‌های جدی و علائم وخیم است.

دکتر هو می‌گوید: «تلاش‌ها در آمریکا برای تولید واکسن‌های تقویت‌کننده‌ جدید با هدف سویه‌های BA.4 و BA.5 ممکن است محافظت در برابر آلودگی و بیماری شدید را بهبود بخشد. با این حال در شرایط کنونی، شاید لازم باشد که به دنبال ارتقای واکسن‌ها و درمان‌های جدید باشیم تا بتوانند تکامل مداوم «کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲» (SARS-CoV-2) را پیش‌بینی کنند.»

  • نویسنده : سارااستوارحصاری
  • منبع خبر : آفتاب نیوز