خبرگذاری جمهوری اسلامی _سمنان۱۲ آبان ۱۴۰۰،‏ ۱۷:۰۳کد خبرنگار: 2091کد خبر: 84528257 ۰ نفر استان‌هاسمنانسمنان در انتظار رییس جمهوری؛ مردم چه می خواهند؟ سمنان در انتظار رییس جمهوری؛ مردم چه می خواهند؟ سمنان- ایرنا- آیت الله سیدابراهیم‌رئیسی رئیس جمهوری در نهمین سفر استانی با ورود به سمنان، ضمن بازدید از واحدهای صنعتی‌ و کشاورزی، دیدار با […]

خبرگذاری جمهوری اسلامی _سمنان
۱۲ آبان ۱۴۰۰،‏ ۱۷:۰۳
کد خبرنگار: 2091
کد خبر: 84528257 ۰ نفر
استان‌ها
سمنان
سمنان در انتظار رییس جمهوری؛ مردم چه می خواهند؟
سمنان در انتظار رییس جمهوری؛ مردم چه می خواهند؟
سمنان- ایرنا- آیت الله سیدابراهیم‌رئیسی رئیس جمهوری در نهمین سفر استانی با ورود به سمنان، ضمن بازدید از واحدهای صنعتی‌ و کشاورزی، دیدار با مردم و حضور در نشست‌هایی با مسوولان، رویکردی راهگشا برای توسعه، تکمیل زیرساخت‌ها و بهبود وضعیت معیشتی مردم استان در دستور کار دارد.

به گزارش ایرنا، سید صولت مرتضوی معاون اجرایی رئیس جمهوری شامگاه شنبه هشتم آبان در توئیتی از سفر آیت الله سیدابراهیم رییسی، رییس جمهوری به استان سمنان در پایان هفته جاری خبر داد.

خبرگزاری ایرنا سمنان نیز با تشکیل پرونده خبری سفر رئیس جمهوری اقدام به بررسی مشکلات استان سمنان در گفت و گو با مدیران، کارشناسان و مردم کرد و مجموعه گزارش های مشکلات حوزه های مختلف استان سمنان را منتشر نمود.

در ادامه گریزی کوتاه به گزارش های منتشر شده در خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) استان سمنان خواهیم داشت.

استان سمنان چشم انتظار تصمیم ملی برای تامین آب پایدار

استان سمنان به عنوان قطب صنعتی، معدنی و گلوگاه اقتصادی شرق کشور به منظور نقش‌آفرینی در رفع بیکاری، پذیرش جمعیت سرریز پایتخت، و توسعه صنعتی نیازمند تصمیم ملی از سوی مسوولان ارشد اجرایی کشور برای تامین آب پایدار است.

آمارها نشان می دهد میزان تولید آب در استان سمنان یک میلیارد و ۱۸۲ میلیون متر مکعب است که ۸۰۰ هزارمترمکعب از آب های زیرزمینی و بقیه از آب های سطحی تامین می شود و از مجموع آب های زیرزمینی و سطحی ۸۳ میلیون متر مکعب در بخش آشامیدنی استفاده می شود.

به طور کلی ۹۳ درصد از بارش های فلات مرکزی در سال تبخیر می شود همچنین بارش های استان سمنان در سال آبی جاری ۴۲ درصد کاهش داشته است. تغییر اقلیم و خشکسالی در استان ادامه دار بوده و سالانه از ۱۲۰ میلیمتر بارندگی استان ۱۰۷ میلیمتر تبخیر می شود.

ضرورت‌های توسعه استان سمنان در سفر دولتمردان سیزدهم

برداشت بی رویه آب های زیرزمینی موجب فرونشست زمین شده که این امر ضرورت انتقال آب از دریای خزر و احداث سد فینسک را دو چندان می کند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان کم آبی را چالش جدی توسعه استان دانست و گفت: فعالیت صنایع آب بر در استان ممنوع است و طرح های آبخیزداری با وجود بارش های فصلی و بارندگی کمک کننده است که متاسفانه میزان بارندگی استان سمنان در سال جاری بسیار ناچیز بوده است.

علی‌اصغر جمعه‌ای ابراز داشت: استان سمنان به دلیل موقعیت جغرافیایی و داشتن زمین‌های بدون معارض با تامین منابع آبی ظرفیت خوبی برای ایفای نقش بیش از پیش در شکوفایی اقتصاد کشور و اشتغالزایی دارد.انتقال آب از دریا در جهان مرسوم است و کشورهای همسایه حاشیه خلیج فارس، دریای عمان و حتی دریای خزر نیز از این روش برای تامین کم‌آبی استفاده می کنند و انتقال آب خزر به سمنان نیز نیازمند عزم ملی و جسارت است.

تکمیل آزادراه حرم‌تا حرم مطالبه جدی به عنوان محور ارتباطی ملی

استان سمنان همه روزه شاهد حوادث جاده ای و تصادفات در محور تهران به مشهد است. واژگونی خودروهای سواری، اتوبوس ها و انحراف از جاده خودروهای سنگین تنها بخشی از این اتفاقات ناگوار است.

تکمیل آزادراه حرم تا حرم با هدف کاهش حوادث و ایجاد مسیری امن برای تردد آسان زائران در دولت های قبل کلید خورد و در سال ۹۴ با اجرای فاز اول در مسیر قم به گرمسار افتتاح شد اما با با گذشت ۶ سال فاز دوم آزاده راه از گرمسار تا سمنان به سرانجام نرسیده است.

ضرورت‌های توسعه استان سمنان در سفر دولتمردان سیزدهم

بر اساس وعده های بیان شده بخشی از مسیر گرمسار به سمنان در خردادماه ۱۴۰۰ به بهره برداری می رسید و با وجود استقرار ماسین های راهسازی در مسیر عملیات عمرانی به کندی پیش می رود. مطالبه تکمیل آزادراه حرم تا حرم نه تنها خواست مردم استان سمنان بلکه فراتر از آن مطالبه ملی است.

تکمیل سد فینسک گره خورده به دستور قطعی رئیس جمهوری

منطقه مورد مطالعه ساخت سد فینسک در فاصله ۷۰ کیلومتری شمال شرق شهر سمنان است که آب ذخیره شده از طریق سامانه آبگیری به وسیله یک لوله تا نزدیکی بند انحرافی کاورد منتقل و سپس با آب بند انحرافی کاورد وارد یک حوضچه ذخیره در تراز ارتفاعی حدود ۱۶۴۰متر می شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان سمنان بیان کرد: تکمیل سد فینسک یک ضرورت برای تامین نیاز و رفع تنش آب آشامیدنی مردم سمنان و شهرهای اطراف است. روستاهای پایین دست پرور، شهمیرزاد و روستاهای اطراف، مهدیشهر، درجزین، سمنان و سرخه از طریق خط انتقال از آب آشامیدنی سد فینسک بهره مند خواهند شد.

تکمیل طرح احداث سد فینسک، خط انتقال و احداث تصفیه خانه طرحی زمانبر است و برای جلوگیری از بروز مشکلات ناشی از کم آبی باید در اجرای طرح تسریع شود.

نیازهای صنعتگران استان سمنان در آستانه سفر دولت سیزدهم

استان سمنان دارای یک هزار و ۷۶۷ واحد صنعتی فعال با سرمایه گذاری بالغ بر ۸۹ هزارمیلیاردریال و اشتغالزایی ۵۴هزار نفراست همچنین ۶۵۳ معدن فعال با مجوز بهره برداری با سرمایه گذاری بالغ بر ۱۱ هزار و ۵۰۰میلیارد ریال و اشتغال پنج هزار و ۵۰۰نفر در استان مشغول به فعالیت هستند.

رئیس انجمن مدیران صنایع استان سمنان گفت: سالهاست که با وجود تحریم ها و مشکلات متعدد اکثر واحدهای صنعتی استان با کمتر از ۵۰ درصد توان خود به تولید می پردازند.

رستم سعدالهی، کمبود نقدینگی را مهمترین مشکل واحدهای صنعتی دانست و ادامه داد: نوسانات قیمت ارز و به تبع آن محدودیت واردات مواد اولیه روند تولید را با مشکل مواجهه می کند از طرفی قیمت مواد اولیه تولید داخلی به دلیل این نوسانات افزایش می یابد و معاملات را در بازار به هم می ریزد.

ضرورت‌های توسعه استان سمنان در سفر دولتمردان سیزدهم

وی افزود: تولیدکننده امکان افزایش قیمت را به دلیل توان خرید پایین مصرف کننده ندارد و زمانیکه امکان عرضه محصول با قیمت تمام شده در بازار وجود ندارد کالای قاچاق جایگزین می شود.

سعدالهی خاطرنشان کرد: برای جبران کمبود نقدینگی تسهیلات کافی و مورد نیاز به واحدهای تولیدی و صنعتی پرداخت نمی شود و اکثر بانک ها بخشی از تسهیلات را نزد خود نگه می دارند، ولی سود کل تسهیلات را از تولیدکننده دریافت می کنند. در کنار این موضوع، بانک ها وثیقه بانکی و ضمانت تسهیلات خود را از محل ملک خارج از اجرای طرح تقاضا می کنند.

فرصت جان دوباره بخشیدن به ورزش استان در سفر رئیس جمهوری

نبود زیرساخت های مناسب ورزشی و اعتبار کافی فعالیت هیات ها، ورزشکاران و مربیان، استان سمنان را با مشکل و چالش مواجهه کرده است. با توجه به فعالیت ۵۶۸ باشگاه ورزشی و حضور ۳۲ ملی پوش رشته های مختلف ورزشی می توان گفت که ورزش در استان با اقبال عمومی مواجهه است اما توسعه ورزش و ورود به مسابقات کشوری، آسیایی و جهانی نیازمند توجه بیشتر به زیرساخت های ورزش استان سمنان است.

در گفت و گو با هیات های ورزشی استان سمنان، نبود بودجه کافی و حمایت های مالی، زیرساخت های نامناسب، بی توجهی به برخی ظرفیت ها، پروژه های ورزشی نیمه کاره، نبود سالنهای اختصاصی ، عدم توان خرید تجهیزات ورزشی مورد نیاز در کنار آسیب شیوع ویروس کرونا به باشگاه داران و مربیان با اختصاص اعتبار و حمایت حل خواهد شد.

این در حالیست که بانوان ورزشکار توانمند در استان سمنان مشغول به فعالیت هستند و به حمایت بیشتر از سوی مدیران نیاز دارند. حمایت از مدال آوران استان و استعدادیابی رشته های مختلف ورزشی با توجه به استهلاک برخی تجهیزات ورزشی و نبود توان مالی هیات های ورزشی استان سمنان امکان پذیر نیست.

حمایت دولت سیزدهم گامی برای شکوفایی گردشگری سمنان در پساکرونا

استان سمنان دارای بیش از یکهزار و ۸۳۳ اثر تاریخی، فرهنگی، طبیعی و معنوی شناسایی شده است که ۸۱۳ اثر از این تعداد در فهرست آثار ملی ثبت شده و ظرفیتی بزرگ برای جذب سرمایه گذاران است، اما هنوز نتوانسته جایگاه واقعی خود را در جذب گردشگر پیدا کند.

ضرورت‌های توسعه استان سمنان در سفر دولتمردان سیزدهم

گردشگر برای رسیدن به استان با طی مسیر در حدود ۲۲۰کیلومتر از تهران، ۵۸۶ کیلومتر از اصفهان،۲۸۲ کیلومتراز قم، ۳۳۸ کیلومتر از گلستان، ۲۰۰ کیلومتر از مازندران و ۶۷۴کیلومتر از خراسان رضوی می تواند تنوع آب و هوایی، جاذبه های تاریخی، طبیعت بکر، جنگل، کوهستان و کویر به نظاره بنشیند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: میانگین پیشرفت فیزیکی ۳۰ طرح‌ گردشگری در حال ساخت استان حدود ۴۰ درصد است که پس از بهره‌برداری از آنها یکهزار و ۴۷۹ شغل جدید ایجاد و یکهزار و ۳۳۸ تخت به ظرفیت اقامتی استان اضافه خواهد شد همچنین۳۰ طرح سرمایه‌گذاری با هدف افزایش و توسعه زیرساخت‌های گردشگری با سرمایه‌گذاری بیش از ۶ هزار و ۷۲۴ میلیارد ریال در حال اجرا است.

حمیدرضا دوست‌محمدی افزود: این طرح‌ها شامل ایجاد هتل، اقامتگاه سنتی، مجتمع گردشگری، اقامتگاه بوم گردی، تأسیسات اقامتی و پذیرایی واقع در مجتمع خدماتی رفاهی و سفره‌خانه سنتی است.

وی با اشاره به اینکه از مجموع ۳۰ طرح، هشت طرح با حجم سرمایه‌گذاری چهار هزار و ۹۷۰ میلیارد ریال با ظرفیت ۸۳۶ تخت و پیش‌بینی اشتغال ۸۶۰ نفر در استان از جمله طرح‌های شاخص در دست احداث محسوب می‌شود، یادآور شد: پس از اتمام عملیات عمرانی و بهره‌برداری از این تاسیسات شاخص‌های گردشگری استان افزایش قابل توجهی خواهد داشت.

دوست‌محمدی ادامه داد: ۲۹ فقره موافقت اصولی طی یک‌ سال گذشته از طریق سامانه موافقت اصولی برای ایجاد تأسیسات گردشگری صادر شد که در مراحل مختلف اداری برای عملیاتی شدن روند اجرایی طرح در دست پیگیری قرار دارند. در این مدت هشت فقره مجوز ایجاد، اصلاح و تکمیل با حجم سرمایه‌گذاری یکهزار و ۴۳۵ میلیارد ریال با ظرفیت ۲۸۶ تخت و پیش‌بینی اشتغال ۳۲۲ نفر صادر و عملیات ساختمانی طرح‌ها آغاز شد.

فرصت باروری تنها مرکز ناباروری سمنان با تامین اعتبار لازم

تخصیص اعتبار برای تکمیل و تجهیز پژوهشکده رویان، به عنوان تنها مرکز درمان ناباروری استان سمنان پس از یک دهه وقفه در راه‌اندازی، یکی از مطالبه‌های مردم استان است.
پژوهشگاه رویان به عنوان یک مرکز جراحی محدود با هدف ارائه خدمات درمانی به زوج‌های نابارور و پژوهش و آموزش در زمینه علوم باروری و ناباروری وابسته به جهاد دانشگاهی علوم پزشکی ایران فعالیت می‌کند که طبق مصوبه دولت، قرار است شعبه‌ای از این پژوهشکده تخصصی در شهرستان مهدیشهر استان سمنان راه اندازی شود.

در سفر دوم رئیس جمهور سابق به استان سمنان، مصوب شد که ۸۰ میلیارد ریال به تکمیل این طرح اختصاص یابد اما هنوز تخصیص این اعتبار محقق نشده است. ساخت و ساز فاز اول ساختمان این پژوهشکده در زمینی به مساحت ۲ هکتار، ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تکمیل و تجهیز آن همچنان نیاز به تامین اعتبار دارد.
ابتدای سال ۹۷، بودجه مورد نیاز برای تجهیز فاز اول پژوهشکده رویان ۲۰۰ میلیارد ریال برآورد شده بود که با توجه به نوسانات شدید قیمت‌ها و وارداتی بودن بیشتر این تجهیزات، در حال حاضر میزان اعتبار مورد نیاز بسیار تغییر کرده است.در مجموع بر اساس برآورد کارشناسان برای تکمیل و تجهیز این مرکز در مرحله اول به ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

دامغان در مسیر توسعه به چه حمایت های ملی نیاز دارد؟

دامغان یکی از شهرستان‌های میانی استان سمنان با جمعیتی بالغ بر ۱۰۰ هزار نفر از قطب‌های میراث فرهنگی، کشاورزی، صنعتی و علمی استان سمنان محسوب می‌شود. پسته مهمترین محصول کشاورزی استان سمنان در این شهرستان ۲۴ هزار هکتار وسعت دارد که شامل ۳۷ درصد از مساحت کل باغ ها و معادل ۱۶ درصد از کل سطح سبز کشاورزی استان سمنان است. تولید سالانه این محصول ۵۴ هزار تن با ارزش بیش از ۳۰ هزار میلیارد ریال است.

ضرورت‌های توسعه استان سمنان در سفر دولتمردان سیزدهم

مشکلات بهداشت و درمان در دامغان جدی است و با شیوع ویروس کرونا تنها بیمارستان شهر به بیماران کرونایی اختصاص داده شد و شهروندان به دلیل ترس از کرونا از مراجعه به بیمارستان خودداری کرده و به خوددرمانی روی آوردند.

کمبود پزشک متخصص در زمینه های مختلف و کمبود مرکز سونوگرافی و تجهیزات درمانی، توزیع نامناسب داروهای خاص، نبود استحکام در معادن و حادثه ساز بودن آنها و وجود واحد های راکد صنعتی و بیکاری از دیگر مشکلات دامغان است.

حفظ محیط‌زیست و میراث‌فرهنگی از تخریب، مطالبه شاهرودی ها از دولت

شاهرود شهرستانی به وسعت بیش از ۵۱ هزار کیلومتر مربع در شرق استان سمنان و در میانه مسیر تهران-مشهد در جنوب رشته کوه‌های البرز قرار گرفته است. گستردگی و تنوع جمعیتی آن سبب شده است تا عنوان بزرگترین و پرجمعیت ترین شهرستان استان سمنان را به خود اختصاص دهد. تنوع آب و هوایی در شاهرود به گونه ای است که از شمال به جنگل های هیرکانی و از جنوب به کویر منتهی می شود.

این شهرستان همچنین دومین ذخیره‌گاه زیستکره دنیا را در خود جای داده است و مأمن گونه های جانوری مهم و در خطر انقراضی مانند یوزپلنگ و گورخر آسیایی است.

نابودی بافت تاریخی، اقدام جهت ثبت جهانی مجوعه تاریخی بسطام و معدن کاوری بی رویه و از بین رفتن منابع آبی مهمترین خواسته های مردم شاهرود است.

انتظارات باغداران قطب تولید پسته کشور در سفر رئیس جمهوری

سطح باغ های پسته شهرستان دامغان در حال حاضر ۱۷ هزار هکتار و از این میزان ۱۴ هزار هکتار باغ‌های بارور است که به بازدهی اقتصادی رسیده و بقیه به صورت نهال و یا درختان با سن کم است که متوسط تولید پسته تازه در هر هکتار حدود ۳.۵ تن و عملکرد پسته تازه در سال‌های پربار تا حدود ۵۰ هزار تن در سال ثبت شده است.

آنچه که کام باغداران دامغانی را تلخ می‌کند، بی کیفیت بودن نهاده‌های کشاورزی از جمله سموم و کود، فقدان ارائه تسهیلات ارزان قیمت، پرداخت نشدن خسارت واقعی محصول در زمان سرمازدگی توسط سازمان های بیمه و نبود یک کارخانه پسته پوست‌کنی مجهز با امکانات لازم است که این موارد را می‌توان از مهمترین دغدغه‌های باغداران و پسته کاران دامغانی دانست.

جذب نیروی کار بومی برای پسته چینی، نبود صنایع تکمیلی و فرآوری مانند سورتینگ حرفه ای، سرقت محصولات، سرمازدگی، کیفیت پایین کود و سموم، کم آبی، مشکلات بیمه محصولات، نبود تسهیلات لازم برای طرح های آبیاری و برداشت پسته، مشکلات فروش پسته با توجه به نوسانات ارز و گرانی نهاده های کشاورزی مشکلات باغداران دامغان است.

خسارت باغداران شاهرودی در سفر دولت جبران می شود؟

شاهرود قطب کشاورزی استان سمنان است. استانی که پهنه وسیعی از مناطق کوهستانی، جنگلی و کویر را در خود جای داده است. این شهرستان برای سال‌ها یکی از قطب‌های تولید انگور و زردآلوی کشور بود. آب و هوای مناسب سبب شد تا در دهه‌های گذشته هکتارها باغ سیب، گیلاس، هلو، آلو، انار، گردو و بسیاری از میوه‌های دیگر نیز در این منطقه ایجاد شود. البته این‌ها را هم باید جدا از کشت محصولات زراعی در این خطه به شمار آورد که خود سهمی قابل توجه در تولید محصولات استان سمنان دارد.

ضرورت‌های توسعه استان سمنان در سفر دولتمردان سیزدهم

سرمای ۲۱ فروردین پارسال سبب وارد شدن ۲ هزار و ۱۸۰ میلیارد ریال خسارت به اقتصاد کشاورزی شهرستان شاهرود شد. در این سرمازدگی باغ های زردآلوی شهرستان بیشترین خسارت را دید، در منطقه خارتوران حدود ۲۰ درصد از محصولات زراعی که بیشتر آن را جو تشکیل می دهد دچار سرمازدگی شد.
از مجموع ۲ هزار و ۱۸۰ میلیارد ریال خسارت برآورد شده محصولات زراعی و باغی شهرستان شاهرود، ۱۸ میلیارد ریال مربوط به محصولات زراعی و باقی مانده آن مربوط به محصولات باغی بود.

زمستان ۱۳۹۹ و بهار ۱۴۰۰ هم با سرد شدن هوا و رسیدن دما به زیر صفر درجه سانتیگراد در ۲ مقطع زمانی، ۲۲ اسفند ۹۹ و هشتم فروردین امسال، سرمازدگی خسارت قابل توجهی به باغ ها و محصولات زراعی بیشتر نقاط شهرستان شاهرود وارد کرد. در این حادثه بیشترین خسارت به درختان زردآلو، گوجه سبز، آلو و بادام وارد شد ، ۹۰ درصد از درختان زردآلو و ۷۵ درصد از درختان گوجه سبز، آلو و بادام بر اثر سرمازدگی بهاره خسارت دیدند و در این سرمازدگی ۱۸ هزار و ۲۵۰ تن از محصولات کشاورزان شاهرودی از بین رفت.

کم شدن منابع آبی، بی توجهی به راه اندازی صنایع تبدیلی، عدم پرداخت خسارت وارد شده به محصولات دیگر پیچ و خم هایی که در مسیر تولید تا فروش محصولات بر سر راه کشاورزان است./

برچسب‌ها
سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها

سمنان

سید ابراهیم رییسی

توسعه ایران
تولید داخلی

توسعه اقتصادی

سفر استانی

سیدابراهیم رییسی رییس جمهوری
پروندهٔ خبری
استان سمنان میزبان نهمین سفر استانی رییس‌جمهوری
عزم دولت سیزدهم برای پایش و رونق واحدهای تولیدی و صنعتی
تولید و رونق اشتغال استان سمنان

گردشگری و میراث فرهنگی استان سمنان
۱۴۰۰؛ سال تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی ها

منبع :خبرگذاری جمهوری اسلامی

www.irna.ir/news/84528257/

  • نویسنده : ایرنا
  • منبع خبر : ایرنا