در حالی که خبرنگار های مختلف از عدم نامزدی علی لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری سخن می گفتند ، تحرکات تازه نزدیکان علی لاریجانی نشان از چیز دیگری دارد .

علی لاریجانی شاید پر تکرار ترین نام برای ریاست جمهوری بعد از سال 96 است . در حالی که اصلاح طلبان همه از پیروزی روحانی بر رئیسی سرمست بودند . و شاید همان موقع در فکر خودشان نامزدی و ریاست جمهوری اسحاق جهانگیری را تصور می کردند . اما پر تکرار ترین نام از همان روزها علی لاریجانی بود . علی اردشیر لاریجانی فرزند هاشم . به زودی برای نامزدی در دقیقه 90 انتخابات تصمیم گیری میکند .

چرا دقیقه 90 ؟

البته هر سیاستمداری در هر جای دنیا یکی دو سالی زمان و هزینه خود را خرج کمپین های انتخاباتی میکند اما در ایران این قضیه بر عکس است . درست است که کاندیدا ها از شاید همان روزی که انتخابات ریاست جمهوری تمام شده به دنبال کاندیداتوری در انتخابات بعدی باشند . اما از المان غافلگیری به هیچ عنوان غافل نمیشوند . برای همین موضوع است که کاندیداهای بالقوه ریاست جمهوری اسلامی هیچ گاه تا دقایق آخر در انتخابات ثبت نام نمی کنند .

بزرگترین دلیل این اتفاق شاید عدم تخریب زودهنگام یک نامزد بخصوص است . به طور مثال آیت الله رئیسی برای انتخابات ریاست جمهوری 96 تا دقایق آخر در حالی که تمام خبرنگاران و رسانه ها مطمئن بودند که کاندید خواهد شد . مصاحبه می کرد که تازه از آقا حکم گرفته ام و تمایلی به کاندیداتوری در انتخابات ندارم . اما در آخر همانطور که همه حدس می زدند رئیسی آمد .

دومین دلیل این تصمیمات چک کردن باقی کاندیداهاست . در حالی که مطهری شانس زیادی برای تایید صلاحیت ندارد و رفتارهای متناقض باقی کاندیداهای اصلاح طلب شانس برای رای آوریشان را به حداقل رسانده،علی لاریجانی تنها شاید چشمش به میدان مشق باشد. تا ببیند از ساختمان وزارت امور خارجه آیا ظریف خارج میشود یا نه ؟

در صورتی که ظریف برای انتخابات ثبت نام کند. تقریبا کاندیداتوری لاریجانی بی موضوع میشود !

کلید لاریجانی در این انتخابات چه خواهد بود ؟

مهم ترین نکته ای که لاریجانی باید با آن مقابله کند.خود علی لاریجانی و خانواده لاریجانی است . برادران لاریجانی که هر کدام روزگاری گوشه ای از قدرت را تصاحب کرده بودند . امروز در وزارت بهداشت و قوه قضائیه کم رنگ شدند و خود علی آقا هم که بیشتر خانه نشینی می کند. دیگر برادرش آیت الله صادق لاریجانی هم که رئیس مجمع تشخیص و عضو شورای نگهبان است . با آن اتهاماتی که به خانواده اش وارد شد شاید دیگر نای مشارکت در مسائل مهم را نداشته باشد .

اما مهم ترین کلید لاریجانی برای این انتخابات سیاست خارجه است . علی لاریجانی پیش از این که بر کرسی ریاست مجلس تکیه بزند . مدتی دبیر شورای عالی امنیت ملی بود و در مذاکرات وقت با سه کشور اروپایی و آژانس شرکت موفقی داشت . نتیجه مذاکرات لاریجانی با آژانس چیزی شد به نام تفاهم نامه لاریجانی سولانا که شاید اگر در راه امضا و اجرای آن محمود احمدی نژاد وجود نداشت حدود 10 سال از الآن جلو تر بودیم .

پس از رسیدن به ریاست مجلس هم شاید دیپلمات ترین رئیس مجلس ایران بوده است . روابط بسیار خوبی را با پارلمان های کشورهای دیگر پایه ریزی کرد . من جمله پارلمان اروپا و پارلمان انگلیس . علی لاریجانی به شدت در این حوزه با استعداد است و آخرین نمونه کارش هم همین سند راهبردی ایران چین است .

حضور لاریجانی در انتخابات چه حکمی دارد ؟

از منظر نگارنده حضور لاریجانی برای نظام از اوجب واجبات است . علی آقای لاریجانی باید بیاید تا صدای سند راهبردی اش را ایران بشنود . مگر نه همانطور که صدای نگارندگان قرارداد های تاریخی این مملکت شنیده نشد . صدای او و کشور شنیده نخواهد شد . پس لاریجانی حتما باید بیاید . حتما باید خودی نشان بدهد . اگر این کار را نکند . نامش در تاریخ این مملکت از این که هست خراب تر خواهد شد .

رقیب لاریجانی چه کسی خواهد بود ؟

برای اولین بار جناح اصولگرا فرصت دارد تا سه نفر از نفرات اصلی خودش را به عنوان سران سه قوه منصوب کند . در حالی که قالیباف و رئیسی دو قوه از سه قوه را فتح کرده اند . الآن می تواند نفر سوم را هم به این لیست اضافه کند . لاریجانی به صورت بالقوه قدرت لابی گری بالایی دارد . ولی کاندیدای قوی ای محسوب نمیشود . پس این طمع را در راستی ها به وجود می آورد که بدون تغییر در ترکیب دو قوه دیگر برای قوه سوم با “سعید جلیلی” بجنگند. البته کاندیداهای دیگری مثل رستم قاسمی و سعید محمد هم هستند ولی چون هیچگاه در راس جناح نبودند. به این سیستم نزدیک نخواهند شد .

شانس لاریجانی چقدر خواهد بود ؟

خیلی خیلی زیاد و خیلی خیلی کم . توصیف من برای شانس لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری است . لاریجانی از نظر قدرت لابی گری آنقدر قوی و قدر قدرت است که میتواند با مذاکره و لابی در تمامی طبقات نظام خودش را حتی تک کاندیدای انتخابات کند . اما در عین حال میدانیم که انتخابات 1400 انتخابات عجیبی خواهد بود .

روحانی اگر بتواند در این یک ماه قبل از انتخابات تز هایی چون رفع تحریم و واکسیناسیون را عملی کند . آن موقع لاریجانی میتواند با یک سری نطق ثابت یک رئیس جمهور ملی باشد . و اگر روحانی مانند تمام 3 سال گذشته ناکام بماند . شانس علی لاریجانی به صفر میل خواهد کرد . تا به نوعی سرنوشت این دو بهم گره خورده باشد.