*آن مرد، یارانه با تورم آورد!* جواد رحیم پور قصه بابا نان داد ،بابا آب داد به غصه آب ونان همه پدران وملت ایران تبدیل شده است.به بهانه تنبیه رانتخواران ،با گران کردن آرد و… مردمی وملتی را با تورم دو سطحی تنبیه ودرگیر کردند.از یک طرف اول قیمت آرد و محصولات وابسته را دچار […]

*آن مرد، یارانه با تورم آورد!*

جواد رحیم پور

قصه بابا نان داد ،بابا آب داد به غصه آب ونان همه پدران وملت ایران تبدیل شده است.
به بهانه تنبیه رانتخواران ،با گران کردن آرد و… مردمی وملتی را با تورم دو سطحی تنبیه ودرگیر کردند.
از یک طرف اول قیمت آرد و محصولات وابسته را دچار تورم خودساخته کردند واز سویی دیگر با وعده تزریق یارانه نقدی از طریق چاپ پول ،تورم گریز ناپذیر موج دوم را دامن زدند.
طی دوره 2 ماهه پیش پرداخت یارانه ،دولت رئیسی45 هزار میلیارد تومان به اقتصاد نقدینگی تزریق کرده است.
هر چند دولت انقلابی ادعا کرده است یارانه نقدی تبدیل به یارانه کالایی خواهد شد اما در نتیجه تغییری ایجاد نخواهد شد. زیرا خانوارها با آزاد شدن از خرید کالاهای کالابرگی، پول ولو محدود خود را صرف خرید کالاهای دیگر خواهند کرد.
دراغاز اجرای این طرح انتظار می رود قدرت خرید مصرف کنندگان افزایش یابد وهمین دوره کوتاه کافی است تا موج تورمی تازه ایجاد کند وجهش تورمی ارزش حمایت مالی یا کالایی را خنثی خواهد کرد.
سیاست جیره بندیی کالایی هم به دلیل فقدان انطباق با رفتار مصرف کنندگان در نهایت به عرضه مازاد مصرف در بازار سیاه کالاهای کالابرگی خواهد شد بویژه دهک های بالاتر که از کیفیت کالاهای کالابرگی رضایت نخواهند داشت با فروش این کالا ها، بخشی از منابع لازم برای تقاضای کالاهای با کیفیت را تامین خواهند کرد.
این روند خود به اتلاف منابع منجر می شود ودرنهایت دولت برای خلاف هدف برنامه ریزی شده خود، ضمن ایجاد زنجیره تازه ای در واسطه گری کالا، با تقاضای کالاهای باکیفیت ودر واقع با تقاضای ارز پیش بینی نشذه برای تولید این کالاها روبرو خواهد شد که حاصل آن کاهش ارزش پول ملی ،ایجاد تورم ومهم تر از همه این عوامل ایجاد شکاف قیمتی بین محصولات داخل وکشورهای پیرامونی خواهد شد ومجددا برای اصلاح رفتار مصرف کنندگان نیازمند ،واقعی سازی پرشدت قیمت ها ست.
با توجه به چاپ بی سابقه پول در نخستین سال دولت رئیسی،پیش بینی ادامه این روند وکوتاه شدن دوره دوبرابر شدن نقدینگی از 4 سال به2 یا3 سال وجود دارد وبه نظر می رسد ،دولت سیزدهم دومین اصلاح قیمتی را درسال 1402 تجربه کند.
آن مرد، یارانه با تورم آورد!

🆔https://t.me/hamidasefichannel2/3240

📌صفحه اینستاگرام
🆔https://instagram.com/hamid._asefi

  • نویسنده : جواد رحیم پور
  • منبع خبر : کانال حمید آصفی در تلگرام