در روزهای گذشته مهمترین صحبت و بحث در بین فعالین اعتدالگرا،آینده حسن روحانی بوده است . آن چیزی که مشخص و معین است ، احتمالا حسن روحانی به اصلاح طلبان نزدیک نباشد !

حسن روحانی که دفتر رئیس جمهور را به ابراهیم رئیسی تحویل داده با توجه به اختلافاتی که با هسته مرکزی قدرت دارد حتی امیدی به اشغال کردن یک صندلی مهم در سیستم سیاست ایران را ندارد .

حسن روحانی از روز اول دولت 11 ام مورد خطاب و توهین شخصیت های مختلف اصولگرا بود به سلامت خود را به دور دوم رساند ولی ظهور ترامپ و کیش شخصیت وی باعث عدم پایبندی وی به تعهدات دولت اوباما شد اتفاقی که روحانی را در سخت ترین گرداب تاریخ زندگی خودش و مطمئنا یکی از سخت ترین ها در تاریخ انقلاب انداخت روحانی که به جد می توان گفت نتوانست از این گرداب به سلامت خارج شود . حالا کاخ پاستور را به ابراهیم رئیسی تحویل داده تا به نوعی ابراهیم را در آتش قرار داده باشد . اما آینده روحانی چگونه خواهد بود ؟

روحانی اصلاح طلب یا اصولگرا ؟

اولین سوالی که پیش می آید این است : روحانی در پسا ریاست جمهوری به کدام جناح نزدیک خواهد بود ؟ آیا به سمت اصلاح طلبان گرایش خواهد داشت یا به اصل خود باز می گردد و به سمت اصولگرایان خواهد رفت ؟

شنیده ها حاکی از آن است که رابطه میان روحانی و اصلاح طلبان یک رابطه کاملا شکرآب است ! روحانی اعتقاد دارد اصلاح طلبان بالاخص اسحاق جهانگیری حمایت لازم را در دوره مسئولیت از او نکردند . و البته اصلاح طلبان نیز اعتقاد دارند روحانی با سپردن مشاغل کلیدی دولت به اصولگرایان مانند وزارت کشور آن ها را در دولت بازی نداده ! و البته که روحانی حتی در استفاده از اصلاح طلبان نه تنها اصراف نکرد بلکه از نفرات درجه دوم اصلاحات در دولتش استفاده کرد . کسانی مثل “محمد شریعتمداری ” که شاید سابقه عضویت در دولت اصلاحات را داشتند، ولی به هیچ عنوان اصلاح طلب یا دوم خردادی نبودند ! حتی در برهه ای از زمان وزیر جهاد کشاورزی دکتر حجتی راضی بود مصدر صدارت را به قصد شهرداری تهران ترک کند که اتفاق نیافتاد . پس روحانی احتمالا بعد از ریاست جمهوری به اردوگاه اصولگرایان نزدیک تر خواهد بود !

روحانی می خواهد رهبری کند !

بله حسن روحانی دوست دارد مانند آیت ا… هاشمی رهبری یک جریان میانه رو را به عهده داشته باشد . اما روحانی با این همه انتقاد به نحوه مدیریت کشور میتواند همچین نقشی برای خود متصور باشد ؟

بله ! خود آیت ا… هاشمی با انتقادات فراوان پاستور را به دست خاتمی سپرد و البته حضرت آیت ا… با سلام و صلوات سال 92 برای ثبت نام ریاست جمهوری به ساختمان وزارت کشور رفت ! دنیای دوار همیشه شگفتی های خود را برای شخصیت های سیاسی جمهوری اسلامی داشته است . چه خاتمی باشد که در دانشگاه تهران انواع نا سزا را شنید . چه احمدی نژاد باشد که اقتصاد مملکت را به ورطه نابودی برد، حال چرا روحانی نباید از این خاصیت شگرف ملت ایران بهره مند شود ! اما تفاوت در کجاست ؟

روحانی ، مچکریم

تفاوت در اینجاست که حسن روحانی قبل از رفتن از پاستور توسط مردم با علم بر این که می دانستند نتیجه خروجی انتخابات 28 خرداد جز ابراهیم رئیسی نیست به رهبری دعوت شده . هشتگ های روحانی مچکریم و آخرین رئیس جمهور نشان دهنده این بود که با وجود عملکرد نامطلوب حسن روحانی ، آحاد جامعه انتظار دارند که روحانی آنها را هدایت کند . روحانی اما به کمک خیلی از گروه ها نیاز خواهد داشت …

یاران روحانی چه کسانی خواهند بود ؟

علاوه بر اصولگرایان معتدل فعلی یا همان جامعه روحانیت مبارز که احتمالا پشت یار قدیمی خودشان را خالی نمی کنند . احتمال دارد احزابی مثل کارگزاران نیز به سمت روحانی متمایل باشند. احزاب دیگری مثل مجمع نیروهای خط امام و … نیز با توجه به کادر رهبری شان میتوانند به روحانی نزدیک شوند . حزب ندا و صادق خرازی هم با کادر رهبری ای که جمع کرده میتواند به سمت روحانی متمایل شود . اما آیا این حرکت (نزدیک شدن احزاب اصلاح طلب به روحانی در این دوره ) با برخورد جبهه اصلاحات روبرو میشود ؟

اصلاحات و همان تعارفات همیشگی

حتی در دوره وحدت رویه اصلاح طلبان مانند همین انتخابات گذشته در آخر احزابی هستند که خود را از مجموعه خارج می کنند . در همین انتخابات با وجود عدم حمایت احزاب عضو جبهه از دکتر همتی ، احزابی مثل کارگزاران و ندا تمام قد از همتی حمایت کردند یا در دوره قبل حزب کارگزاران لیست مورد حمایت برای انتخابات مجلس داد . با این وجود بعید میدانم که تعارفات همیشگی داخل جریان اصلاحات به یک برخورد جدی با این احزاب منجر شود .