کارشناس صنعت خودرو گفت: پیش بینی می شود با توجه به وضعیت فعلی وارد شدن خودرو از محالات است اما حتی اگر این طرح اجرایی شود درمقیاسی بسیار محدود صورت می گیرد

به گزارش ایرانیان، واردات خودروهای خارجی به کشور پس از چهار سال ممنوعیت آزاد شد و درحالی که گمانه زنی ها براین بود که با آزاد شدن واردات قیمت خودروهای داخلی کاهش می یابد اما واقعیت بازار چیز دیگری است و نوسانات قیمتی و رکود دراین بازار همچنان ادامه دارد دراین خصوص کارشناسان معتقدند که آغاز واردات خودرو هیچ تاثیری بر قیمت خودروهای داخلی ندارد و انتظار برای کاهش قیمت خودرو چندان معقول نیست و اگر خودرو به شکل رقابتی و بدون قید و شرط وارد شود و همه افراد اجازه وارد کردن خودرو داشته باشند مردم می‌توانند خودروی با کیفیت و با قیمت مناسب خریداری کنند اما اگر واردات به این صورت آزاد شود و مصرف‌کننده می‌تواند با ۵۰ میلیون تومان یک خودروی چینی با کیفیت را بخردکه به نظر نمی‌رسد اجازه آزادسازی واردات داده شود.
امیر حسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو دراین خصوص گفت: واردات در شرایط عادی متعادل کننده بازارمی تواند باشد به شرطی که معنی دار و رقابتی باشد اما حقیقت این است که واردات خودرو تاثیر خاصی بر روی بازار نمیتواند داشته باشد البته موضوع اصلی این است که با شرایطی که ایجاد شده است احتمال اینکه خودرو به کشور وارد شود کم است چرا که از 4سال گذشته مسئولان جلوی واردات خودرو را گرفته اند و در حال حاضر هم مشکلات بانک مرکزی حل نشده و جلوی واردات خودرو را تاحد زیادی سد کرده، پس این ایین نامه عملا خیلی کارایی ندارد.
کاکایی افزود: پیش بینی می شود با توجه به وضعیت فعلی وارد شدن خودرو از محالات است اما حتی اگر این طرح اجرایی شود درمقیاسی بسیار محدود صورت می گیرد و این مسئله مستعد ایجاد رانت خواهد بود زیرا باتوجه به شرایط موجود این امر امکان پذیر نیست در حال حاضر به غلط در ذهن مردم جاافتاده است که وزارت صنایع و قانون با واردات خودرومشکل دارد و در حالی که هیچ مشکل قانونی برای واردات خودرو وجود ندارد تنها یک مشکل مالی وجود دارد که بانک مرکزی آن را مدیریت می کند زمانی این مشکل حل شود خود به خود مسئله واردات هم حل می شود تا زمانیم که حل نشود هر گونه واردات یعنی واردات رانتی، زیرا از مکان بخصوصی باید تامین شود پس این نمی تواند به تعداد زیاد باشد
کارشناس صنعت خودرو اظهار کرد: حتی اگر واردات هم انجام شود نباید انتظار داشته باشیم کهبر روی خودرو های تولید داخل بالا اثر معنا داری داشته باشد در حال حاضر 3 دسته خودرو در بازاروجود دارد اولی بازار خودرو های وارداتی است که حدود 4 سال است که ممنوع شده ،این خودرو ها عمدتا بالای 20 هزا دلار بودند اما الان خودرو زیر 20 هزار دلار وارد می کنیم انتظار می رود اگر واردات خودرونانجام شود کمی قیمت خودرو های وارداتی پایین بیاید اما نه به مقدار زیاد زیرا قرار نیست خودرو مشابه ان وارد شود در واقع می توانیم بگوییم بر روی خودرو های زیر 500 میلیون تومان نمیتواند اثر بگذارد
او تصریح کرد: خودرو تولید داخل هم نمی تواند تولید خودرا از این حد بالا ببرد پس چیزی باعث نمی شود قیمت کاهش پیدا کند، علت بالارفتن فعلی قیمت ها بدلیل مبنای ارزش ریال است در حال حاضرقیمت دلار به سمت بالا رفته است و قیمت خودرو هم در حال رشد است و اگر خودرویی را در شرایطی که ارز نداریم وارد کنیم کمبود ارزش یک میلیارد دلاری در کشور ایجاد می شود و قیمت ارز بالا خواهد رفت در نتیجه بجای اینکه قیمت ها کاهش پیدا کند به سمت بالا می رود پس این واردات با این شرایطی که در حال حاضراعلام شده است این موضوع بر روی بازار اثر معناداری ایجاد نمی کند نهایتا یکی دوماه هیجان ایجاد می کند ولی دوباره قیمت ها بالا خواهد همینطور قیمت خودرو کاهش پیدا نمی کند زیرا خودرویی که ادر حال حاضر تولید داخل می شود یک ارزشی دارد مگر اینکه مشکلات تولید حل شود .
امیر حسین بابایی ضمن اشاره به اصلی ترین مشکل یان موضوع بیان کرد: اصلی ترین مشکل این است که وکلای مجلس و وزارت خانه ها بجای اینکه تمرکزشان را بر روی رفع مشکلات تولید بگذارند روی کنترل بازار است.

  • نویسنده : سارااستوارحصاری
  • منبع خبر : ایرانیان